Annons

Virusoron pressar kopparpriset – kan slå mot svenska gruvbjässar

Basmetallerna, likt oljan, har fallit tillbaka under januari månad i spåren av den oro som uppstått kring en eventuell minskad efterfrågan av industrimetallerna globalt i spåren av coronavirusutbrottet. 

”Främst speglas denna osäkerhet vad gäller efterfrågan av koppar i Kina”, säger råvaruanalytikern Christian Kopfer. 

Foto:Jack Mikrut

Oljepriserna har under januari backat dryga 15 procent när coronaviruset stoppat transporter, som flygningar. Även oron kring eventuella framtida effekter av viruset har pressat priset för det svarta guldet.

Även priset på industrimetallerna har backat och särskilt kopparpriset, som används flitigt i elektroniska produkter, har fallit tillbaka cirka 12 procent sedan mitten av januari. 

”Vi såg en väldigt brant nedgång i kopparpriset nyligen och det speglar en oro för vad som ska hända rent efterfrågemässigt i Kina, som också står för ungefär 50 procent av den globala kopparkonsumtionen”, säger råvaruanalytikern Christian Kopfer på Nordea. 

Enligt råvaruanalytikern råder det inget tvivel om att prisfallet är en direkt effekt av coronavirusets förväntade konsekvenser.

”Marknaden är orolig för att den kinesiska efterfrågan ska minska väsentligt.” 

Boliden och Lundin Mining är två bolag med märkbar exponering mot kopparn och som drabbas av ett lägre kopparpris.

”Kopparproducenter påverkas av detta eftersom de oftast är direkt exponerade mot det marknadspris vi ser på skärmen. De flesta gruvbolagen säljer sin produktion med en månads lagg mot marknadspriserna så det slår väldigt snabbt igenom i deras intjäning”, säger Christian Kopfer. 

Enligt råvaruanalytikern ligger coronaviruset även bakom järnmalmsprisets nedgång i början av 2020.

”Tittar vi emellertid på stålpriserna runt om i världen är de förhållandevis betydligt starkare än vad som var fallet i höstas. Det brukar snarare hänga ihop med högre järnmalmspriser och inte tvärtom. Så att järnmalmspriset kommer ned i en sådan miljö är egentligen kontraintuitivt”, säger han och fortsätter:

”Men den mest standardiserade järnmalmen speglar, som i fallet med kopparn, virusoron på de finansiella marknaderna, medan stålpriser mer är resultat av bilaterala avtal mellan industriella köpare och säljare.”

Vad gäller stålet konstaterar Christian Kopfer att efterfrågan gradvis kommit tillbaka från ett väldigt svagt avslut på 2019 och att de europeiska stålverken generellt redan nu har fyllt orderböckerna fram till och med april. Samtidigt lyfter han fram guldet som stigit något, vilket inte förvånar när geopolitisk oro råder. 

Först när och om spridningen av coronaviruset lugnar ned sig kan marknaden få vittna om en återhämtning i de för tillfället nedpressade råvarupriserna.

”Viruset är den klara 'trigger pointen'. Om läget lugnas ned kommer vi sannolikt att få se en omedelbar och meningsfull uppgång bland basmetallerna”, säger han. 

 


Innehåll från KIAAnnons

Ny teknik kan avslöja dolda faror i trafiken

Många trafikolyckor sker i korsningar och i samband med filbyten.

Ofta handlar det om att föraren har ett begränsat siktfält och därför inte lyckas upptäcka hotande faror i tid.

Men nu finns ny teknik som kan göra körningen betydligt säkrare. 

Mer om nya Kia Sorento – nu är den här 

Kia lanserar nu en helt ny generation av den sjusitsiga suven Sorento, en modell som både blivit rymligare i kupén och fått ett större bagageutrymme än sin föregångare. Modellen, som är fyrhjulsdriven i alla versioner, kommer först med en modern dieselmotor för att under det första kvartalet nästa år också lanseras som laddhybrid.

Högupplöst videoflöde

Nya Kia Sorento är den första Kia-modellen i Europa med Blind-Spot View Monitor, ett system som ger föraren en direktvy av områdena på sidorna och snett bakom bilen via det 12,3 tum stora digitala instrumentklustret. 

När föraren förbereder ett filbyte på motorvägen och använder blinkers kommer ett högupplöst videoflöde från kameror i sidoytterspeglarna att synas på displayen, antingen där hastighetsmätaren eller varvräknaren/hybridsystemmätaren normalt visas, och ger föraren en bredare synvinkel – och bättre möjligheter att undvika olyckor med omkörande fordon.

Varnar – och aktiverar bromsarna

Tekniken i Kia Sorento innefattar också en avancerad autobroms. Genom att använda både kamera och radar kan nya Kia Sorento fånga upp och analysera information om andra bilar, fotgängare eller cyklister som korsar vägen. Systemet, som kallas FCA, kan förhindra kollisioner med fordon när man svänger vänster vid en korsning. Om FCA upptäcker en potentiell fara visas en varningssignal i instrumentklustret och maximal bromseffekt appliceras automatiskt.

Blind-Spot View Monitor ingår i det högsta av tre utrustningsnivåer, Advance Plus, tillsammans med bland annat Surround View Monitor (360-gradersvy) och autobroms vid backning (PCA), vilket gör parkeringsmanövrar med låg hastighet så säkra och enkla som möjligt.

Kia har Sveriges längsta nybilsgaranti från fabrik, sju år. Garantin gäller även EV-batterierna i laddhybrider och elbilar.

Mer om nya Kia Sorento – nu är den här 

FAKTA/Kia Sorento Plug-In Hybrid

*Drivlinan kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett batteri på 13,8 kWh som driver en elmotor på 91 hästkrafter. 

*Tillsammans innebär detta en systemeffekt på 265 hästkrafter och ett kombinerat vridmoment på 350 newtonmeter.

*Drivning sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda.

*Sorento byggs på en ny SUV-plattform där det stora batteriet har placerats under golvet till passagerarutrymmet. 

*Nya Sorento är sjusitsig som standard.

*Laddhybriden har ett bagageutrymme som rymmer upp till 809 liter last med den tredje sätesraden nedfälld. Fäller man även mittenraden rymmer Kia Sorento Plug-In Hybrid 1 988 liter. 

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?