1515
Annons

Viruskrisen dråpslag mot knallarna: ”Har ett rent helskotta”

Om några veckor skulle marknadssäsongen dra igång på allvar. Men nu är allt inställt fram till sommaren, och hundratals knallar står i princip utan intäkter – ofta med stora lager.

”Vi har ett rent helskotta just nu”, säger Guido Carinci.

Foto:FREDRIK PERSSON / TT

Han är ordförande i riksföreningen för torg- och marknadshandlare, Tomer, och när TT når honom har han precis avslutat ett krismöte med föreningarna för marknadsarrangörer och tivoliägare. I en gemensam appell i sociala medier vädjar de nu till föreningar, företag och kommuner runt om i landet när det gäller sommarens planerade marknader: Ha is i magen, ställ inte in redan nu.

”De måste tänka på oss, vi har ingen inkomst alls just nu”, säger Guido Carinci.

Han tillägger att eftersom torghandel än så länge är tillåten så kan en del medlemmar få in lite pengar genom att vara ute och ”torga”. Men det är inte alla knallar som har möjlighet, eller som säljer varor som lämpar sig för det. Dessutom har en del kommuner, enligt Carinci, stängt sina torg på eget bevåg.

Riksföreningen Tomer bedömer att det finns 800-900 heltidsknallar i Sverige, varav cirka 250 är medlemmar i föreningen. Många är ensamföretagare men det finns också större bolag som har uppåt 50–60 anställda, enligt Carinci.

”Många är även grossister och har köpt in en jäkla massa varor. Och det ska ju betalas.”

Fredrik Larssen är en de knallar som berörs. Han åker vanligtvis runt till omkring 150 marknader om året där han säljer olika sylter. Nu har han i stället ställt upp sitt stånd vid vägen utanför hemmet i småländska Mariannelund.

”Jag hoppas kunna sälja till bilisterna som åker förbi. Man överlever inte länge på att sälja i en liten by, men det är bättre att få in några hundra än inget alls”, säger han.

Försäljningen på marknader står för nästan hela firmans omsättning, medan fyra procent kommer från försäljning via webben. På sistone har näthandeln ökat, men samtidigt har mejlkorgen fyllts på med besked om inställda marknader.

”Jag får nöta på här tills mina produkter är slut. Sedan hoppas man att det går över och blir någorlunda som det brukar, men det finns risk att många knallar försvinner för gott och då försvinner även de mindre marknaderna”, säger Fredrik Larssen.

En förutsättning för att det ska bli någon marknadshandel i sommar är att restriktionerna lättar. Med nuvarande förbud mot offentliga tillställningar med fler än 50 deltagare är det inte möjligt att genomföra några marknader, säger Patrik Sikt, ordförande i marknadsarrangörernas förening, MAF.

Han påpekar att även om knallarna drabbas hårdast så innebär de inställda marknaderna även uteblivna intäkter för arrangörerna, som ofta är olika typer av föreningar. Och så går det lokala näringslivet, som hotell, restauranger och butiker, miste om den merförsäljning som marknadsdagarna brukar innebära.

När det gäller knallarna så befarar Guido Carinci nu en konkursvåg, liknande den som syns i en del andra näringar. Få har någon större ekonomisk uthållighet, och om även sommarens marknader ställs in är prognosen minst sagt dyster:

”Då finns bara 15–20 procent av knallarna kvar i höst, om vi inte får någon hjälp från regeringen. Mer blir det inte”, säger Guido Carinci.

Innehåll från RekomoAnnons

Tänker andra hand i första hand

Fler och fler företag och organisationer inser fördelarna med att tänka begagnat i stället för nytt när de gör om sina kontor. Rekomo hjälper företag att inreda med återbrukade och prisvärda möbler.

– Vi köper, säljer och hyr ut begagnade kontorsmöbler över hela Sverige, förklarar Jonas Åström, VD Rekomo. Vi erbjuder allt från hela arbetsplatser med bord, stolar, skärmväggar, förvaring men även möbler till övriga utrymmen som lounger, fikarum och konferensrum.

Helhetslösning

Jonas Åström menar att det inte är svårare att köpa in begagnad kontorsinredning än att köpa helt nytt.

– Vi är som vilket annat inredningsföretag som helst. Vi har ett stort utbud av återbrukade kvalitetsmöbler och köper in stora kvantiteter så vill man ha en enhetlig möblering löser vi det.

Rekomo hjälper till med allt från att komma med inredningsförslag till leverans och montering.  Dessutom kan de köpa och hämta de gamla möblerna för återanvändning hos andra företag. 

– Många kontorsmöbler och annan inredning är av väldigt bra kvalitet och håller länge. Sådana möbler köper vi gärna in. Även om fler och fler tänker andra hand i första hand slängs det tyvärr fortfarande alldeles för mycket möbler. Är en stolsdyna sliten så kan vi klä om stolen i ett nytt fräscht tyg i den färg kunden vill ha, säger Jonas Åström.

Nytt kontor till halva priset

Ofta går det knappt att se att möblerna är begagnade och många hade nog blivit förvånade om de visste att all inredning i det splitternya kontoret faktiskt är återbrukat. Prislappen för en kontorsrenovering med begagnad inredning brukar hamna på ungefär hälften av vad det hade kostat att köpa in helt nytt. Men även om ekonomin är viktig så är miljöbesparingen den största vinsten.

Attraherar arbetskraft

Många företag har idag hållbarhet som ledstjärna och då ska det naturligtvis även inbegripa kontorsrenoveringen. Och den ökade miljömedvetenheten märks, intygar Jonas Åström.

– Förr köpte man begagnat för att det var billigare, idag har det svängt och nu köper många begagnat främst för att det är bättre för miljön. För många företag är det också ett medvetet val för att locka yngre miljömedvetna medarbetare som vill arbeta på ett företag som tar miljön och hållbarhetsfrågan på allvar. 

På senare tid har även flera offentliga verksamheter genom ramavtal fått förutsättningar att inreda sina lokaler med begagnade möbler. Det är ett stort steg framåt.

Flerårsgaranti och leasingmöjligheter

Marknaden för begagnade kontorsmöbler har utvecklats mycket de senaste åren och Rekomo erbjuder alltid minst två års garanti även på begagnade kontorsmöbler. Det finns också möjlighet att hyra eller leasa möbler.

– Kunden kan välja om man vill hyra en månad eller över en längre period. Företagen får en ökad flexibilitet och kan anpassa sitt kontor efter olika behov, säger Jonas Åström.

Om Rekomo
Rekomo säljer, köper och hyr ut begagnade kontorsmöbler till kontor i hela landet och har erbjudit återvunna och prisvärda kontorsmöbler sedan 1992. Grunden i affärsidén är hög kundnöjdhet och låg miljöpåverkan – det är lika viktigt att kunden ska bli nöjd med sitt kontor som att rädda miljön. 

Läs mer på rekomo.se

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Rekomo och ej en artikel av Dagens industri

Indiskas vd efter förluståren: ”Vi har en extrem revanschlust”

Efter ett fem år långt stålbad ser Karin Lindahl, vd Indiska, en ljusare framtid för kedjan som varit farligt nära att gå i graven. Med ett nytt sortiment gör bolaget debut på Stockholms modevecka – och ser möjligheter att norpa kunder i en lågkonjunktur. 

Karin Lindahl, vd och ägare av Indiska som snart gör debut på Stockholms modevecka (31 augusti–2 september).
Karin Lindahl, vd och ägare av Indiska som snart gör debut på Stockholms modevecka (31 augusti–2 september).Foto:Jesper Frisk

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera