1515
Annons

Viruset får Spaniens ekonomiska motor att skära ihop

Spaniens viktigaste näring, turismen, förblöder i viruskrisen. Osäkerheten om framtiden är total. Först 2022 kan läget ha normaliserats, bedömer en expert.

Efter åtta rekordår i rad för Spanien som internationellt turistmål såg branschen fram mot 2020 med stor tillförsikt.

Nu står det klart att det här blir det värsta året hittills för turistindustrin, skriver El País.

Under påskveckan är normalt de spanska stränderna fullpackade. I år låg de öde.

Det nationella nödläget är förlängt till den 9 maj. Stränga restriktioner begränsar medborgarnas rörlighet. Gränserna är stängda och flygplatserna stilla.

Premiärminister Pedro Sánchez inpräntar att omstarten mot ett normalt liv blir en utdragen process, och inget som skiftar från en dag till en annan.

Spaniens är världens näst mest besökta turistland (efter Frankrike), enligt FN:s turismorgan UNWTO. Turismen är motorn i landets ekonomi. Den står för mer än tolv procent av bruttonationalprodukten.

Branschorganet Exceltur uppskattar de direkta och indirekta förlusterna på grund av virusutbrottet till 92,5 miljarder euro eller i runda svängar en biljon kronor.

Krisen har utlöst en lavin av avbokningar och inställda betalningar från researrangörer. Med noll intäkter och höga fasta kostnader vacklar turistsektorn på randen till ett bråddjupt svart hål. Årets säsong är i praktiken förlorad.

”Det återstår att se om vi kan göra något till julen på Kanarieöarna som är deras högsäsong, säger Jorge Marichal”, ordförande i förbundet för hotell- och turismboende, till El País.

Det största fackförbundet, Comisiones Obreras, räknar med att 125 000–150 000 personer har permitterats i turistsektorn, flertalet i hotellbranschen. I kalkylen ingår inte alla de säsongsarbetare som lever på turismen.

Landet har 300.000 hotell. Fyra av tio omsätter mindre än två miljoner kronor om året och har låga marginaler. Större hotellbolag åtnjuter stadigare buffertar.

”Men så länge det inte finns ett vaccin mot coronaviruset kommer turismen att påverkas mycket”, säger Gabriel Escarrer, vd för Meliá Hotels International, till El País.

De hårdast drabbade regionerna är Katalonien, Andalusien, Madrid och ögruppen Balearerna med bland annat Mallorca och Ibiza.

Exceltur bedömer att inga internationella flyg kan landa förrän i slutet av augusti, med följd att antalet flygresenärer i år blir knappt 20 procent jämfört med 2019.

Regeringen har satt in akuta åtgärder som likviditets- och permitteringsstöd.

”Det behövs en mer långsiktig och strukturell chockplan för sektorn kommer inte att återhämta sig förrän 2021 och normaliseras 2022”, säger Raymond Torres, konjunkturexpert på sparbanksföreningen Funcas, till tidningen.

Antalet döda av coronavirus i Spanien var över 20 000 på söndagen. De infekterade närmar sig 200 000.

Bilden av landet som smitthärd kommer att sitta i denna sommar och nästa och underblåsa utländska resenärers ängslan, befarar José María Cubillo, chef för Mesías-Inteligencia de Marca España:

”Varumärket Spanien lider mycket och kommer att sättas i karantän av andra länder som resmål.”

Enligt UMWTO skakas den globala reseindustrin av sin största katastrof hittills – och de djupa såren i Spaniens finansiella hjärta innebär ett blodbad.

Hotellchefen Gabriel Escarrer ser ett före och ett efter för massturismen:

”En av de få bra sakerna med den här krisen är att vi kommer att ompröva vår konsumtionsmodell och få en bättre känsla för hållbarhet.”

Innehåll från VerizonAnnons

Ny studie: Strategisk osäkerhet efter pandemin

Arbetslivet blir sig antagligen aldrig mer helt likt efter pandemin. För att kunna stå stark även framöver krävs flexibla och robusta företag, enligt en färsk studie.

Ta del av hela rapporten ”Business, reimagined” här.     

Sett i backspegeln gick övergången från kontors- till hemarbete under pandemin förvånansvärt smidigt. En studie från telekomjätten Verizon visar att 70 procent av tillfrågade tjänstemän ansåg att de var mer effektiva när de arbetade hemifrån. Även en majoritet av cheferna kände sig bättre rustade att fatta snabba och strategiska beslut och införa ny teknik som en följd av nyordningen på arbetsmarknaden.

Trots att pandemisituationen för tillfället är mindre akut än tidigare, har i stället en känsla av strategisk osäkerhet börjat infinna sig. Två tredjedelar av företagsledarna, 66 procent, hävdar att pandemin har blottlagt svagheter i deras strategi, medan 60 procent säger att de har svårt att hitta ett tydligt förhållningssätt till nya marknadsmöjligheter.

– Osäkerheten är inte förvånande. De flesta företagsledare såg inte pandemin komma, vilket påverkar människors förtroende. Men svaret är inte att eliminera osäkerhet – om det ens vore möjligt. I stället måste företagsledare bygga robusta organisationer som kan anpassa sig för att hantera chocker och överraskningar, säger entreprenören, CEO:n och managementprofessorn Margaret Heffernan, i rapporten.

”Många företag är lyckligt ovetande”

Teknik är viktigt för att skapa motståndskraft i en organisation som inte bara kan ta smällar, utan som kan blomstra och komma tillbaka ännu starkare. Molnbaserade lösningar har varit avgörande för att göra det möjligt för företag att snabbt bli mer flexibla – oavsett om de vill ta tillvara en möjlighet eller möta ett hot.

Rita McGrath, professor vid Columbia Business School, menar att företagsledare måste ställa sig ett antal frågor kring hur tekniken stödjer kundupplevelsen: 

– Var förbättrar den här tekniken upplevelsen för kunderna - och var gör den inte det? Problemet är att många företag implementerar teknik via dåligt designade system, samt att även om teknik kan erbjuda effektivitet, så fokuserar företag ofta mest på kostnadsbesparingar.

Negativa upplevelser, exempelvis utdragna supportsamtal och osmidig samtalshantering, kan tära ordentligt på kundlojaliteten.

– Många företag är lyckligt ovetande om vilken frustration de orsakar sina kunder. Här tror jag att företag helt enkelt gör felbedömningar. De vet inte ens om när de har förlorat en kund, säger Rita McGrath.

Företag står inför utmaningar som innefattar nya konsumentbeteenden, kompetensbrist och förändrade förväntningar från de anställda. Därtill tillkommer ekologiska omställningar, nya politiska riktlinjer samt den ständigt ökande takten av teknisk innovation.

I stället för att sticka huvudet i sanden menar Rita McGrath att ledare måste övervinna trögheten och påskynda sina organisationers transformationstakt. På så sätt det kan de definiera framtiden istället för att vänta på att framtiden ska definiera dem.

Här kan du ladda ner hela rapporten för att läsa mer    

Vill du veta mer? Följ Verizon Business på LinkedIn och Twitter:

VBG LinkedIn

VBG Twitter 

 

Mer från Verizon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Verizon och ej en artikel av Dagens industri

Virusoro får kineser att nobba shoppingvecka: ”Inte mycket action”

HONGKONG. Det är inte mycket som glimrar under Kinas ”gyllene vecka” som pågår just nu. I stället för att turista och shoppa stannar de kinesiska konsumenterna hemma, oroade för att fastna i virusrestriktioner om de skulle bege sig ut på resor. I Hongkong ekar lyxshoppingkvarteren tomma.

Canton Road i Hongkong.
Canton Road i Hongkong.Foto:Kin Cheung

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera