Annons

Viruset får Spaniens ekonomiska motor att skära ihop

Spaniens viktigaste näring, turismen, förblöder i viruskrisen. Osäkerheten om framtiden är total. Först 2022 kan läget ha normaliserats, bedömer en expert.

Efter åtta rekordår i rad för Spanien som internationellt turistmål såg branschen fram mot 2020 med stor tillförsikt.

Nu står det klart att det här blir det värsta året hittills för turistindustrin, skriver El País.

Under påskveckan är normalt de spanska stränderna fullpackade. I år låg de öde.

Det nationella nödläget är förlängt till den 9 maj. Stränga restriktioner begränsar medborgarnas rörlighet. Gränserna är stängda och flygplatserna stilla.

Premiärminister Pedro Sánchez inpräntar att omstarten mot ett normalt liv blir en utdragen process, och inget som skiftar från en dag till en annan.

Spaniens är världens näst mest besökta turistland (efter Frankrike), enligt FN:s turismorgan UNWTO. Turismen är motorn i landets ekonomi. Den står för mer än tolv procent av bruttonationalprodukten.

Branschorganet Exceltur uppskattar de direkta och indirekta förlusterna på grund av virusutbrottet till 92,5 miljarder euro eller i runda svängar en biljon kronor.

Krisen har utlöst en lavin av avbokningar och inställda betalningar från researrangörer. Med noll intäkter och höga fasta kostnader vacklar turistsektorn på randen till ett bråddjupt svart hål. Årets säsong är i praktiken förlorad.

”Det återstår att se om vi kan göra något till julen på Kanarieöarna som är deras högsäsong, säger Jorge Marichal”, ordförande i förbundet för hotell- och turismboende, till El País.

Det största fackförbundet, Comisiones Obreras, räknar med att 125 000–150 000 personer har permitterats i turistsektorn, flertalet i hotellbranschen. I kalkylen ingår inte alla de säsongsarbetare som lever på turismen.

Landet har 300.000 hotell. Fyra av tio omsätter mindre än två miljoner kronor om året och har låga marginaler. Större hotellbolag åtnjuter stadigare buffertar.

”Men så länge det inte finns ett vaccin mot coronaviruset kommer turismen att påverkas mycket”, säger Gabriel Escarrer, vd för Meliá Hotels International, till El País.

De hårdast drabbade regionerna är Katalonien, Andalusien, Madrid och ögruppen Balearerna med bland annat Mallorca och Ibiza.

Exceltur bedömer att inga internationella flyg kan landa förrän i slutet av augusti, med följd att antalet flygresenärer i år blir knappt 20 procent jämfört med 2019.

Regeringen har satt in akuta åtgärder som likviditets- och permitteringsstöd.

”Det behövs en mer långsiktig och strukturell chockplan för sektorn kommer inte att återhämta sig förrän 2021 och normaliseras 2022”, säger Raymond Torres, konjunkturexpert på sparbanksföreningen Funcas, till tidningen.

Antalet döda av coronavirus i Spanien var över 20 000 på söndagen. De infekterade närmar sig 200 000.

Bilden av landet som smitthärd kommer att sitta i denna sommar och nästa och underblåsa utländska resenärers ängslan, befarar José María Cubillo, chef för Mesías-Inteligencia de Marca España:

”Varumärket Spanien lider mycket och kommer att sättas i karantän av andra länder som resmål.”

Enligt UMWTO skakas den globala reseindustrin av sin största katastrof hittills – och de djupa såren i Spaniens finansiella hjärta innebär ett blodbad.

Hotellchefen Gabriel Escarrer ser ett före och ett efter för massturismen:

”En av de få bra sakerna med den här krisen är att vi kommer att ompröva vår konsumtionsmodell och få en bättre känsla för hållbarhet.”


Innehåll från EnergiEngagemangAnnons

Så kan företag säkra el till ett stabilt pris på lång sikt – och samtidigt bidra till ett mer hållbart samhälle

Priset på solcellsanläggningar har sjunkit kraftigt. Nu öppnas en möjlighet för företag att enkelt investera i solcellsparker.
Priset på solcellsanläggningar har sjunkit kraftigt. Nu öppnas en möjlighet för företag att enkelt investera i solcellsparker.

Genom att investera i en solcellspark kan företag framtidssäkra sin el-leverans till ett stabilt pris, bidra till samhällets energiomställning och signalera till kunder att man aktivt arbetar för ökad hållbarhet.

– Företag har länge varit frikostiga med att sätta sitt namn på arenor och idrottslag. Här öppnar sig en ny möjlighet att kunna visa sitt miljöengagemang och hållbarhetstänk. Det har ett enormt marknadsföringsvärde som kan gynna företagets affärer, säger Jonas Helander, tf VD på solcellsföretaget EnergiEngagemang.

Utbyggnaden av solenergi i Sverige och framförallt i världen går fort. Det gör att priserna på solceller kraftigt har sjunkit samtidigt som forskning och utveckling har gett högre effekt.

IEA, Internationella Energimyndigheten, utnämnde nyligen solenergi som den nya kungen av den globala elmarknaden i sin senaste rapport, vilket är inte är förvånande då solceller har många fördelar jämfört med andra metoder att producera el. 

Den tar inte slut, till skillnad från kol, olja och naturgas. Solel har minimal miljöpåverkan efter uppbyggnadsfasen, driften är tyst, panelerna är diskreta och en färdig solcellsanläggning är näst intill underhållsfri, vilket håller driftskostnaderna nere.

Solceller - framtidens energilösning

Hittills har diskussioner om solpaneler oftast handlat om mindre anläggningar som villaägare eller företag monterar på sitt tak. Nu öppnas en möjlighet för företag att på ett enklare sätt helt eller som delägare investera i större solcellsparker.

– Att ett företag bygger en egen solcellspark visar att man är en del av någonting nytt och tar en aktiv del i energiomställningen. Det finns också konkreta fördelar som att solenergi är det snabbaste och billigaste kraftslaget när det kommer till att bygga ny energiproduktion. Solenergi är ett bra komplement till det svenska elsystemet som till stor del består av vind-, vatten-, och kärnkraft, säger Jonas Helander.

Elpriset i Sverige kan variera väldigt mycket och bestäms av tillgång och efterfrågan på en marknad med flera hundra aktörer. Denna osäkerhetsfaktor kan bli kostsam för företag.

Med en egen solcellspark blir priset betydligt mer stabilt. 

– Många är oroliga över att el-priset går upp och ner. Det är oförutsägbart och det blir svårt att planera sin verksamhet. Med en egen solcellspark säkrar man alltså upp en del av sin förbrukning till ett långsiktigt fastställt elpris eftersom man vet vad anläggningen kostar över tid, säger han och fortsätter:

– Genom ett upplägg med en solcellsentreprenör som oss tillsammans med ett elhandelsbolag, kan vi erbjuda ett långsiktigt stabilt elpris. Det kommer att gynna företagets verksamhet.

EnergiEngagemang har stor kunskap och erfarenhet av att bygga större solcellsparker. Bland annat har företaget byggt Sveriges största solcellspark längs E20 utanför Strängnäs. Den består av 41600 solpaneler och levererar el åt bostadsrättsföreningar inom HSB Södermanland.

– Det här upplägget är speciellt lämpligt till företag med många mindre filialer eller som har verksamhet där det helt enkelt inte lämpar sig att bygga solcellsanläggningar på befintligt tak. Det finns gott om lågproduktiv jordbruksmark som ligger i träda och som med fördel kan användas för att bygga en större solcellspark, säger han.

Stort PR-värde med solcellspark

För ett företag har en solcellspark ett stort marknadsföringsvärde som kan gynna affärerna.

– Bygger man en solcellspark längs en motorväg skapas ett visuellt intryck för förbipasserande. Det blir som en stor reklamskylt som visar att företaget är en del av energiomställningen till ett mer hållbart samhälle och att man jobbar för framtiden, säger Jonas Helander.

Även om en solcellsanläggning kräver en hög initial investeringskostnad räknar man med att få tillbaka kostnaden på betydligt kortare tid än solcellsparkens livslängd.

– Återbetalningstiden på en solcellspark är drygt 10 år, men parken är gångbar i minst 35 år. Det man bör tänka på är att om man inte gör något alls har man samma osäkra elkostnader kvar. Passivitet har ett pris även det. En solcellsanläggning kan skapa trygghet för ett företag, avslutar han.

Fakta EnergiEngagemang 

EnergiEngagemang har sina rötter i Sörmland men installerar solcellsanläggningar i hela Sverige. Sedan starten 2012 har de varit en av Sveriges ledande solcellsinstallatörer för lantbruk, industri, fastighetsbolag och BRFer. EnergiEngagemang är en Certifierad installatör av solel enligt krav från Energimyndigheten, är registrerade hos Elsäkerhetsverket och Di Gasell för andra året i rad.

Läs mer på www.energiengagemang.se

 

Mer från EnergiEngagemang

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EnergiEngagemang och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?