ANNONS:
Till Di.se
MÅNDAG 23 OKT Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD
Start Nyheter

Virtuell lek botar verkliga problem

  • TANKARNA PÅ ANNAT. Linn Lyrberg, 12 år, testar appen Happy place (lilla bilden) för virtuell distraktion samtidigt som distriktssköterskan Anna Bengtsson vaccinerar henne på apoteket Hjärtat i Fältöversten i Stockholm. Foto: Jack Mikrut

I takt med att vr-tekniken etablerar sig utvecklas appar som ska hjälpa mot alltifrån flygrädsla och social fobi till smärta.

Startupbolaget Mimerse vill skapa ett virtuellt apotek med självhjälpsappar.

I ett trångt kontor i centrala Stockholm öppnar sig fjordlandskapet: under en dubbel regnbåge strosar vilda djur omkring, lägerelden sprakar behagligt och i vattnet guppar en gul kanot.

”Vi försöker frammana de positiva associationer som många har till naturen”, säger William Hamilton, grundare av startupbolaget Mimerse som utvecklar hälsoappar för VR, virtual reality.

Fjordlandskapet, eller Happy place som appen egentligen heter, är bolagets senaste skapelse. Tanken är att de virtuellt flygande fåglarna och den lätt psykedeliska musiken i hörlurarna ska lindra användarens smärtor.

”Psykologiskt kan man minska upplevelsen av smärta genom att distrahera från den, det är en ganska enkel princip egentligen. Och lite av den inneboende kvaliteten hos VR är möjligheten att distrahera från den verkliga världen”, säger William Hamilton.

Han ser flera situationer där appen kan komma till användning.

”Det kan vara allt ifrån när ett barn ska ta en spruta eller när en vuxen ska göra en tatuering, till då någon lider av svårare smärtor.”

William Hamilton är inte ensam om att tro på tekniken. Apoteket Hjärtat har nyligen börjat erbjuda Happy place vid sina drop in-kliniker i Stockholm och Göteborg. Den som har rätt utrustning hemma kan också själv prova att ladda ned appen gratis.

Frågan är om tekniken verkligen fungerar. Det stora föregångslandet, som alltid när det gäller VR, är USA. Där började forskare redan för 20 år sedan experimentera med VR som en form av smärtlindring. Sedan dess har fenomenet växt och VR finns i dag vid ett antal kliniker, ofta för att hjälpa brännskadade patienter.

Men trots utvecklingen är fenomenet ännu på försöksstadiet, även på andra sidan Atlanten. Martin Ingvar, professor i klinisk neurovetenskap vid Karolinska institutet, anser att mycket arbete återstår.

”Det finns ett antal forskningsprojekt där man har sett positiva förändringar. Men den viktiga forskningen, det vill säga stora tester där man kan påvisa stor nytta för många patienter, är inte genomförd än”, säger han.

William Hamilton håller med om att det behövs mer forskning på området. Men att Happy place ännu inte utvärderats vetenskapligt oroar inte VR-utvecklaren.

”Happy place är inte en fullvärdig medicinsk produkt som kan införas i stor skala i vården i dag. Det är mer en demonstration av det här användningsområdet, som kan bidra till att vi tänker på smärta på andra sätt.”

Ett annat område där VR-tekniken kan användas är för att motverka och bota rädslor. Tanken är enkel: den virtuella verkligheten exponerar användaren gradvis för det som verkar farligt.

Ett exempel är den VR-film som Eon i somras släppte tillsammans med Svenska simförbundet och som ska minska barns rädsla för vatten. Med hjälp av en smart telefon och ett par glasögon i kartong kan barnen prova att steg för steg gå ned i bassängen, vägledda av stjärnor från simlandslaget.

”Med VR kan vi möta barnen i en digital värld där de troligtvis känner sig mer hemma än vi vuxna. Vi kan inte lära barn att simma genom VR, men förhoppningsvis kan vi minska rädslan för vatten genom att erbjuda en rolig upplevelse under trygga former”, säger Christina Sandin, simkunnighetsansvarig på Svenska simförbundet.

Enligt henne har förbundet fått mycket positiva reaktioner när de visat upp konceptet.

Men även vid riktiga fobier kan VR-tekniken användas. I länder som USA, Spanien och Nederländerna finns utvecklare som tar fram VR-appar som ska bota alltifrån flygrädsla och blodskräck till social fobi.

I Sverige har Mimerse tillsammans med Stockholms universitet utvecklat appen Itsy, som används vid spindelfobi. I appen konfronteras patienten i tre timmar med de åttafotade krypen under vägledning av en virtuell terapeut. I början ser spindlarna ut som om de var hämtade från en Disneyfilm, men allteftersom behandlingen fortskrider blir de mer verklighetstrogna.

På universitetet jobbar man nu med att utvärdera ett experiment där 50 personer behandlades med appen samtidigt som 50 personer fick en traditionell engångsbehandling med riktiga spindlar och en verklig KBT-terapeut. Psykologiprofessor Per Carlbring är positivt överraskad av de preliminära resultaten.

”Det är lite bättre att få traditionell behandling, men VR-behandlingen är också väldigt effektiv. Jag är förvånad över att den ger så goda resultat, särskilt som den bara jobbar med synintryck. I traditionell terapi får man hålla i och känna på spindeln.”

Vissa försökspersoner, som knappt vågade närma sig en stängd låda med en spindel i, vågade efter behandlingen plocka upp spindeln och hålla den i handen, berättar Per Carlbring. Och trots att en traditionell behandling verkar ge något bättre effekt, ser han fördelar med VR-metoden.

”Vi frågade försökspersonerna vilken behandling de helst ville ha. En majoritet svarade VR, förmodligen för att man då är säker på att slippa möta det man är rädd för.”

VR-behandlingar kan därför sänka trösklarna till vården, tror Per Carlbring. I dag är det ett problem att många med fobier inte vågar söka hjälp.

”Med VR är det dessutom inget problem att få tag i det fobiska objektet, spindlarna i det här fallet. Årstiderna gör annars att det kan vara svårt att få tag i spindlar. Vi fick till exempel annonsera på Blocket”, säger Per Carlbring.

Itsy släpptes i början av året och har än så länge använts av ett par tusen personer. Det är mycket, anser William Hamilton, med tanke på hur begränsad VR-marknaden ännu är.

”Det vi gör är lite som att utveckla smartphoneappar innan den första Iphonen kom. Men det kommer att komma en hårdvara som plötsligt gör att VR slår igenom. Det kommer tveklöst att hända, men jag vet inte när.”

I väntan på att VR-terapi ska bli lika vanligt som att gå till tandläkaren går bolaget vidare med att utveckla appar för bland annat ätstörningar och social fobi.

”Min slutgiltiga vision för Mimerse är en plattform dit människor vänder sig när de mår psykiskt dåligt. Vi vill bygga ett virtuellt apotek med självhjälpsappar”, säger William Hamilton.

Tyck till