Peter Eyermann är en av personerna bakom den nystartade vr-byrån One Reality. Bolaget har byggt upp ett kontor för utveckling i Malmö, ett kreativt center i Visby och kontor i Stockholm och San Francisco.
Tillsammans med Mats Eliasson, med en bakgrund från Telia och Stratiteq, Pether Fredholm, vd och koncernchef för John Svensson Byggnadsfirma, Magnus Arfors som arbetat med visualisering av mikrofysiologi vid Karolinska institutet och Nicklas Sjöstedt från Sweco har han lagt grunden för vr-byrån.
”Spelindustrin har varit föregångare och gjort det möjligt för oss att använda tekniken. Vårt fokus ligger på att bygga innehåll och vi ser en stor möjlighet på den nordiska marknaden, här finns avancerade användare och ett högt tekniskt kunnande”, säger Peter Eyermann.
I ett av de första uppdragen har One Reality skapat en vr-presentation för Köpenhamns och Malmös gemensamma hamnbolag, Copenhagen Malmö Port. Presentationen ska hjälpa hamnbolaget, som har stora kunder i Kina, att komma in ytterligare på den kinesiska marknaden.
”Det handlar om marknadsföring och information där användaren bland annat kan se rutten till regionen, hur containerhanteringen går till och hur tullprocessen ser ut”, säger Mats Eliasson, vd för One Reality.
Inledningsvis fokuserar One Reality på att skapa vr-innehåll för företagsmarknaden. Ett av områdena som man tror mycket på är bygg- och fastighetssektorn.
”Det är en sektor som ser att de har en snabb intjäning i att kunna se ett koncept innan man bygger något. Genom att placera byggnader i dess rätta miljö och låta kunderna uppleva till exempel boendet skapar man en större förståelse för slutprodukten”, säger Mats Eliasson.
Nu planerar One Reality att bygga vr-hubbar i Malmö och Stockholm där företag kan hyra in sig för att visa upp sitt vr-material. Utrustningen låter flera personer gå in i samma rum och inter- agera med varandra.
”Det kan handla om att visa upp lägenheter, hålla i säkerhetsutbildningar eller göra produktutveckling i realtid”, säger Peter Eyermann.
”Den virtuella verkligheten är ett hållbart material. Dels går det att simulera händelser och dels går det att förvalta och bygga vidare på”, säger Mats Eliasson, som räknar med att One Reality ska omsätta 10 miljoner kronor under det första året.