Virtuell hamn visar vägen

En handfull sydsvenska entreprenörer bygger ett nytt bolag för att skapa innehåll baserat på virtuell verklighet, vr.

Nu vill One Reality bygga mötesplatser, så kallade hubbar, för vr i Stockholm och Malmö.

ÖVERSIKT. Med en vr-presentation kan företag visa ett färdigt koncept för kunder innan något börjar byggas. Nu planerar nystartade vr-byrån One Reality att bygga så kallade vr-hubbar i Malmö och Stockholm där företag kan hyra in sig.
ÖVERSIKT. Med en vr-presentation kan företag visa ett färdigt koncept för kunder innan något börjar byggas. Nu planerar nystartade vr-byrån One Reality att bygga så kallade vr-hubbar i Malmö och Stockholm där företag kan hyra in sig.

Peter Eyermann är en av personerna bakom den nystartade vr-byrån One Reality. Bolaget har byggt upp ett kontor för utveckling i Malmö, ett kreativt center i Visby och kontor i Stockholm och San Francisco.

Tillsammans med Mats Eliasson, med en bakgrund från Telia och Stratiteq, Pether Fredholm, vd och koncernchef för John Svensson Byggnadsfirma, Magnus Arfors som arbetat med visualisering av mikrofysiologi vid Karolinska institutet och Nicklas Sjöstedt från Sweco har han lagt grunden för vr-byrån.

”Spelindustrin har varit föregångare och gjort det möjligt för oss att använda tekniken. Vårt fokus ligger på att bygga innehåll och vi ser en stor möjlighet på den nordiska marknaden, här finns avancerade användare och ett högt tekniskt kunnande”, säger Peter Eyermann.

I ett av de första uppdragen har One Reality skapat en vr-presentation för Köpenhamns och Malmös gemensamma hamnbolag, Copenhagen Malmö Port. Presentationen ska hjälpa hamnbolaget, som har stora kunder i Kina, att komma in ytterligare på den kinesiska marknaden.

”Det handlar om marknadsföring och information där användaren bland annat kan se rutten till regionen, hur containerhanteringen går till och hur tullprocessen ser ut”, säger Mats Eliasson, vd för One Reality.

Inledningsvis fokuserar One Reality på att skapa vr-innehåll för företagsmarknaden. Ett av områdena som man tror mycket på är bygg- och fastighetssektorn.

”Det är en sektor som ser att de har en snabb intjäning i att kunna se ett koncept innan man bygger något. Genom att placera byggnader i dess rätta miljö och låta kunderna uppleva till exempel boendet skapar man en större förståelse för slutprodukten”, säger Mats Eliasson.

Nu planerar One Reality att bygga vr-hubbar i Malmö och Stockholm där företag kan hyra in sig för att visa upp sitt vr-material. Utrustningen låter flera personer gå in i samma rum och inter- agera med varandra.

”Det kan handla om att visa upp lägenheter, hålla i säkerhetsutbildningar eller göra produktutveckling i realtid”, säger Peter Eyermann.

”Den virtuella verkligheten är ett hållbart material. Dels går det att simulera händelser och dels går det att förvalta och bygga vidare på”, säger Mats Eliasson, som räknar med att One Reality ska omsätta 10 miljoner kronor under det första året.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?