2020 blev ett dramatiskt år för den svenska mediemarknaden och Bonnier News. Nyhetsläget bidrog till en urstark tillväxt av läsare och prenumeranter för många dagstidningar. Totalt inom koncernen ökade prenumerationsintäkterna med 200 Mkr, bland annat på grund av kraftig tillströmning av prenumeranter till Dagens industri och Dagens Nyheter.
Samtidigt slog pandemin hårt mot Bonnier News annons- och lösnummerförsäljning samtidigt som koncernens omfattande konferens- och utbildningsverksamhet tog mycket stryk när Sverige drabbades av pandemin. Tillsammans tappade de verksamheterna 800 Mkr jämfört med 2019.
Den totala omsättningen för Bonnier News uppgick till 7,7 miljarder kronor, vilket kan jämföras med 7,6 miljarder kronor året innan, trots att koncernen vuxit med bland annat Hall Media och en rad branschtidningar som till exempel norska Estate Media, Market och Daglivarunytt (tidigare Ica Nyheterna).
Rörelseresultatet för 2020 uppgick till 647 Mkr, vilket kan jämföras med 211 Mkr 2019.
”Jag tycker att resultatet är oerhört starkt, inte minst med tanke på utmaningarna under året och vi tappar 800 miljoner kronor i intäkter inom annons, lösnummer och events”, säger Bonnier News vd Anders Eriksson och tillägger:
”Jag är samtidigt extremt stolt över hur alla i verksamheten har tagit sig an ett väldigt utmanande år. Att vi nu har fler än 1,8 miljoner prenumeranter är förstås också en höjdpunkt.”
Under året tog Bonnier News emot statligt stöd på sammanlagt 200 Mkr. Bidraget gick främst Bonnier News omfattade lokaltidningsverksamhet med ett 40-tal titlar.
Dagen industri eller Dagens Nyheter har däremot inte tagit emot några stödpengar.
”Att politikerna insåg allvaret för lokalmedia och agerade snabbt och kraftfullt med att gå ut med det extra mediestödet var extremt viktigt för Lokaltidningssverige. Utan det är jag rädd att situationen hade lett till mer radikala åtgärder. Sen blev intäktstappet inte lika stort som initialt befarat och branschen lyckades sänka kostnaderna mer än väntat”, säger Anders Eriksson i en kommentar till resultatet som trots allt ökar med 436 Mkr från 2019.
”Den största bidragande faktorn till att vi inte bara lyckades att kompensera det stora intäktstappet, utan också till och med förbättra resultatet kraftigt, var de stora kostnadsbesparingar som genomfördes i verksamheten.”
Anders Eriksson flaggar samtidigt för ett utmanande 2021, bland annat på annonsmarknaden.
”Pandemin och dess fortsatta påverkan på vårt samhälle och vår affär är ju förstås fortsatt en oro. Bortsett från det tycker jag att vi har goda förutsättningar att fortsätta den positiva utvecklingen.”
Samtidigt presenterade Bonnier Group sitt resultat för 2020 på torsdagen och rörelseresultatet för verksamheten uppgick till 1,4 miljarder kronor under 2020, vilket kan jämföras med 400 Mkr 2019.
I Bonnier Group ingår förutom Bonnier News bland annat bokverksamheten Bonnier Books, Bonnier Fastigheter, Adlibris, SF Studios och Bonnier Ventures.