1515
Annons

Vinsttapp för skolbolag

Vinsten krymper för både Academedia och Engelska skolan. Det framgår av skolbolagens färska rapporter.

Foto:PONTUS LUNDAHL / TT

Stockholmsbörsens två rapporterande skolbolag redovisar pressade vinster och marginaler för kvartalet april-juni och meddelar bägge två att det inte blir någon utdelning för verksamhetsåret 2017/2018.

Academedia ACAD -1,32% Dagens utveckling redovisar en justerad rörelsevinst  på 207 miljoner kronor för kvartalet april-juni, vilket innebar ett tapp på 10 procent jämfört med ett år tidigare och en bit sämre än väntade 219 Mkr, enligt SME Direkts analytikerenkät.

Bolagets omsättning steg under kvartalet med närmare 15 procent jämfört med ett år tidigare till snudd på 3 miljarder kronor medan lönsamheten tog stryk med en EBIT-marginal som krympte 2,5 procentenheter jämfört med ett år tidigare till 5,6 procent.

Rapporten innebär samtidigt att helåret fram till juni 2018 slutade i ökad vinst för Academedia och närmare 14 procents omsättningstillväxt till 10,8 mdr kr. Helårets justerade rörelsevinst liksom vinsten före skatt steg med omkring 5 procent till 670 Mkr  respektive 555 Mkr.

Det fjärde kvartalet tyngdes bland annat av ett drygt års försening av Academedias studievägledande moduler YSM, på grund av överklaganden mot upphandlingen.

”Starten av dessa nya kontrakt försenades ytterligare på grund av sommarperioden. Detta bidrog till ett svagt resultat i fjärde kvartalet” skriver vd Marcus Strömberg i rapporten.

Samtidigt pressas lönsamheten av stegrade lärarlöner.

"För- och grundskolesegmentet präglas för närvarande av marginalpress orsakad av att löneökningstakten är högre än höjningen av skolpengen”, fortsätter Marcus Strömberg.

Även den mindre branschkollegan Engelska skolan hade ett tufft kvartal. Såväl rörelsevinsten som rörelsemarginalen halverades jämfört med kvartalet april-juni i fjol, till 4,5 procent respektive 27,8 Mkr. Omsättningen steg samtidigt med närmare 13 procent till 611,4 Mkr.

Engelska skolan gick back även för helåret 2017/2018. Såväl rörelseresultatet som vinsten före skatt krympte med dryga 23 procent jämfört med föregående år, till 152,4 Mkr respektive 152,1 Mkr.


Innehåll från FolksamAnnons

Ny smartare bilförsäkring anpassas till framtidens bilkörning

Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.
Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.

Dagens bilar utvecklas och blir allt säkrare. I takt med det förändras även bilförsäkringarna. Istället för att sätta premien utifrån från vem som äger bilen, kommer framtidens försäkring allt mer baseras på bilens säkerhetsutrustning.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Bilarna har i dag blivit både smartare och säkrare. Bland annat är det vanligt med aktiva säkerhetssystem – till exempel autobroms, döda-vinkel-varnare och allt mer sofistikerad parkeringsassistans. Tillsammans förebygger dessa olyckor och kompenserar misstag från föraren. I framtiden kommer bilarna dessutom att bli ännu smartare och data från bilarna kommer bli en integrerad del i försäkringserbjudandet. 

– I den här nya verkligheten blir det allt mer ointressant och trubbigt att prissätta bilförsäkringen efter ägarens ålder och bilens effekt. Det är betydligt mer relevant att utgå från hur bilen används, bilens utrustning och i förlängningen även bilmodellens skadehistorik, säger Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam. 

Denna nya typ av försäkring som baseras på bilens säkerhetsutrustning är både transparent och bekymmersfri för kunden. Den stödjer också hållbara mobilitetslösningar med bildelning och bilpooler.  

– I framtiden tror vi att den kommer bli ett bra komplement till den traditionella bilförsäkringen tillsammans med en tredje kategori av bilförsäkring som skräddarsys efter varje användare, exempelvis ”pay as you drive”. För oss är det viktigt att vi även i framtiden kan erbjuda olika typer av försäkringar som tillgodoser alla kunders behov. 

Samarbetar med Volvo Cars

Redan i dag har Folksam ett unikt samarbete med Volvo Cars där en förmånlig och miljömärkt bilförsäkring från Folksam ingår i bilens pris när man köper en elbil online. Det gäller helelektriska XC40 och deras första renodlade elbil, C40 Recharge. 

– Det innebär att vi ger kunderna en bra och prisvärd bilförsäkring som en integrerad del av bilen. Den integrerade försäkringen och det fasta priset gör bilköpet enklare och kostnaden mer transparent, säger Josef Halldelius.

– I och med att Volvo Cars onlineförsäljning är en ny satsning, har vi kunnat bygga upp denna nya försäkringsmodell helt från grunden – en anpassad gruppförsäkringslösning till ett fast pris och som är helt oberoende av vem som kör bilen, säger Josef Halldelius. 

Försäkringen är dessutom märkt med Bra Miljöval enligt Naturskyddsföreningens högt ställda kriterier. 

– Vi är det enda stora försäkringsbolag som har miljömärkta bilförsäkringar. Det innebär bland annat att kunderna kan vara säkra på att vi använder miljövänliga material vid reparationer och att vi ställer höga krav på våra leverantörer och på våra egna investeringar. 

Höga ambitioner 

Folksams ambitioner vad gäller hållbarhet rimmar dessutom väl med Volvo Cars. Bland annat har Volvo Cars som plan att bli ett helt renodlat elbilsföretag vid 2030. 

Folksam och Volvo Cars delar också visionen att den bästa olyckan är den som aldrig sker och båda företagen jobbar aktivt för detta, bland annat genom forskning.  

– Vi samlar hela tiden in nya insikter och data som kan hjälpa oss i vår strävan att förebygga och minska antalet olyckor, säger Josef Halldelius.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Folksam och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?