1515
Annons

Vinstlyft för Vattenfall trots priskollapsen – men utdelningen halverades

Trots en kollaps för elpriserna kunder lyckades Vattenfall tack vare bland annat prissäkringar höja resultatet till 6,9 miljarder kronor under det första kvartalet. 

Men de dåliga utsikterna gör att statens kraftbolag nu intensivt jobbar för att sänka kostnaderna samtidigt som utdelningen till halverats till 3,6 miljarder kronor. 

Magnus Hall, vd Vattenfall
Magnus Hall, vd VattenfallFoto:Pontus Lundahl/TT

Helstatliga kraftbolaget Vattenfall överraskade med ett vinstlyft när rapporten för årets första kvartal släpptes på onsdagen. Trots dramatiska prisras på el under perioden så ökade Vattenfall resultatet med 7 procent till 6,9 miljarder kronor. Och det underliggande rörelseresultatet ökade med hela 51 procent till 12,3 mdr kronor.

”Ökningen förklaras främst av ett högre resultat från den operativa verksamheten tillsammans med engångseffekten från försäljning av produktionsrätter för kärnkraften i Tyskland. En lägre avkastning från kärnavfallsfonden hade en motverkande effekt”, säger Vattenfalls vd Magnus Hall.

Men koncernchefen pekar på att de betydande prisfallen på el och en nedgång i elförbrukningen i spåren av spridningen av covid-19 ändå syns tydligt i siffrorna. 

Bland annat beslutade bolagsstämman redan på tisdagen att halvera utdelningen från 7,2 till 3,6 miljarder kronor. Därmed med får statskassan, och i slutändan svenska folket, betydligt mindre än styrelsen tidigare föreslagit.

Som Di rapporterat har elprisraset tvingat Vattenfall att sänka kärnkraftsproduktionen och bland annat skjutit på återstarten av Ringhals 1. Och statens största bolag har nu inlett jakten på sänkta kostnader och bantade investeringar för att hantera krisläget på elmarknaden.

”Vattenfall befinner sig i en situation med ett markant försämrat marknadsläge. Vi arbetar intensivt med att säkerställa att våra kostnader, investeringar och risker anpassar sig därefter”, säger Magnus Hall.

Indiskas vd efter förluståren: ”Vi har en extrem revanschlust”

Efter ett fem år långt stålbad ser Karin Lindahl, vd Indiska, en ljusare framtid för kedjan som varit farligt nära att gå i graven. Med ett nytt sortiment gör bolaget debut på Stockholms modevecka – och ser möjligheter att norpa kunder i en lågkonjunktur. 

Karin Lindahl, vd och ägare av Indiska som snart gör debut på Stockholms modevecka (31 augusti–2 september).
Karin Lindahl, vd och ägare av Indiska som snart gör debut på Stockholms modevecka (31 augusti–2 september).Foto:Jesper Frisk

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera