1515

Vinstlyft för Scandi Standard – höjer utdelningen

Kycklingföretaget Scandi Standard redovisar ett resultat efter skatt på 58,3 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2017 (0,7). Resultatet per aktie uppgick till 0,89 kronor (0,01).

Nettoomsättningen uppgick till 2.061 miljoner kronor (1.508).

Det rapporterade rörelseresultatet blev 90,5 miljoner kronor (21,3), och det justerade uppgick till 116 miljoner kronor (32,9) efter jämförelsestörande poster på minus 25,0 miljoner kronor (minus 11,6) hänförligt till framför allt nedläggning och förändring av produktion i Sverige.

Den justerade rörelsemarginalen steg till 5,6 från 2,2 procent.

"I det justerade rörelseresultatet", skriver bolaget, "ingår kompensation från tredje part på totalt 26,7 miljoner kronor för viss del av effekterna av de förhöjda nivåerna av campylobakter i anläggningen i Valla under första halvåret 2017. Av dessa ingår 11,7 miljoner kronor i det justerade rörelseresultatet för Sverige och 15,0 miljoner kronor i koncerngemensamma poster."

En utdelning om 1,80 kronor per aktie föreslås för helåret 2017 (1,35).

Även om kycklingbolaget Scandi Standard SCST -1,05% Dagens utveckling kortsiktigt kommer att påverkas av ett antal faktorer, är vd Leif Bergvall Hansen övertygad om att bolaget kommer att se en mer positiv utveckling under det andra halvåret 2018. Det skriver han i bokslutet.

"Vi är också väl positionerade för att under de kommande åren uppnå både organisk och strukturell tillväxt", fortsätter vd:n.

Den negativa påverkan på rörelseresultatet från fågelinfluensan uppgick under det fjärde kvartalet till cirka 6 miljoner kronor. För helåret 2017 var den totalt 46 miljoner.

För första kvartalet 2018 förväntas en fortsatt negativ påverkan på rörelseresultatet med cirka 1-3 miljoner kronor per månad från fågelinfluensan, framkommer det vidare i rapporten.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?