1515
Annons

Vinlådor och matkassar – allt exploderar under pandemin

Stugsittandet med hemarbete och isolering under pandemin har rejält stöpt om hur vi köper vår mat. Matkassar, skaldjurspåsar, vinlådor. Färdigkomponerat, handplockat eller färdiglagat. All försäljning levererad hem till våra dörrar formligen exploderar just nu.

Den totala försäljningstillväxten i landets matbutiker enligt Sveriges Dagligvaruhandels dagligvaruindex var under tredje kvartalet 5,8 procent. E-handeln ökade dock hela 101 procent efter att ha ökat kring 20-30 procent under 2019. Såväl Axfood som Ica överträffade till och med den tillväxten med 120 respektive 124 procents e-handelstillväxt.

En av pionjärerna på området färdiga matkassar, Linas Matkasse som startade redan 2008 men som haft det tungt de senaste åren, rapporterar också om ett rekordår så här långt i år. Under andra kvartalet ökade försäljningen med 24 procent.

Matleverans börjar utvecklas till en lika stor internationell handelssuccé med svenska förtecken som möbler och lågprismode. 

Hellofresh, som grundades av Jessica Nilsson och i dag är ett av världens största matkassebolag, höjde nyligen sin helårsprognos för 2020 till 95-105 procents tillväxt. Det Tysklandsbaserade bolaget värderas i dag till omkring 85 miljarder kronor, mer än hela Ica Gruppen med ett börsvärde kring 81 miljarder kronor.

För ett av världens största matleveransföretag, Niklas Östbergs Delivery Hero, där bland annat Foodora och Onlinepizza ingår, ökade omsättningen med 99 procent i tredje kvartalet. Börsvärdet närmar sig i dag 200 miljarder kronor efter att aktien nyligen platsade i DAX-index bland Tysklands 30 största bolag. Aktien har klättrat närmare 50 procent i år.

Ett annat hemleveranssegment som fått ytterligare fart i pandemins spår är vinföretagen som levererar vinlådor direkt hem till dörren. Hos Svenska Vinbolaget ser man nu under hösten samma utveckling som under våren, nämligen att försäljningen till privatkunder ökar kraftigt samtidigt som försäljningen till hotell och restaurang minskar till nästan noll. 

”Totalt sett till och med i dag så ser vi en uppgång jämfört med 2019 med 9 procent i volym och 15 procent i kronor”, enligt Jonas Gullberg, vd på Svenska Vinbolaget.

Han ser också tydligt hur kundpreferenserna har förändrats till mer guldkantade inköp.

”Kunderna har i år köpt mer champagne och mer viner i prisklassen över 200 kronor flaskan.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?