1515
Annons

Vings vd hoppas på nästa sommar: ”Det är ett känsligt läge”

Årets högsäsong försvann för resejätten Ving.

Nu hoppas bolaget på nästa sommar – men vägen dit är lång och osäkerheten i omvärlden tilltar.

”Det är ett känsligt läge. Men förr eller senaste så kommer det här att dra förbi”, säger vd:n Magnus Wikner.

Foto:Joey Abrait

I slutet av juni var Magnus Wikner optimistisk. Nästa sommar blir som vanligt för resebranschen, konstaterade han då.

I mitten av september, efter en så gott som utebliven sommarsäsong och enligt honom själv en ökad ovisshet om framtiden, står vd:n fast vid uttalandet. Men han låter inte lika tvärsäker.

När Ving för knappt tre månader sedan öppnade för bokningar för nästa sommar strömmade reservationerna in. Bokningsläget för nästa sommar har sedan dess klättrat stadigt och ligger nu på 20 procent ackumulerat upp jämfört med sommaren 2019.

Men de senaste veckorna har osäkerheten om framtiden ökat. I takt med att fler länder inför krav på provtagning innan inresa och en tilltagande smittspridning råder, har kunderna blivit mer avvaktande med att boka, enligt Magnus Wikner.

”Det är ett svårbedömt läge. Men förr eller senaste så kommer det här att dra förbi. Vi tror och utgår från att nästa sommar kan bli riktigt bra. Vi bokar även kommande vinter, dock med betydligt mindre kapacitet upplagd jämfört med i fjol”, säger Magnus Wikner.

Höstlovet, som är en av branschens mest populära semesterveckor på året, är så här långt ”relativt bra bokat” även i år, enligt bolaget. Kanarieöarna, med framför allt Gran Canaria, samt Cypern är de mest populära resmålen på höstlovet. Men volymerna över hela hösten är kraftigt neddragna och det gör det svårt att jämföra med hur det brukar vara ett normalt år.

Osäkerhetsfaktorerna är dock många: Hur utvecklas smittan i olika länder, hur snart det finns ett vaccin och hur väl kan vi lära oss att leva med viruset?

”Det är ett mycket känsligt läge nu och det är väldigt svårt att veta var allt det här tar vägen. Det värsta scenariot vore givetvis om vinterns resor måste ställas in men det tror vi inte kommer att ske”, säger Wikner och fortsätter:

”Men självklart planerar vi långsiktigt och vi jobbar med våra ägare och banker för att kunna ta oss hela vägen genom den här krisen. Sedan det här bröt ut har vi jobbat med olika scenarier och planerat och anpassat oss därefter. Det kan gå snabbt åt ena eller andra hållet.”

Och samtidigt som Wikner berättar att koncernen har tagit hjälp av flera stödpaket från regeringen, riktar han kritik mot det inte setts skymten av ett stöd som är direkt riktat till resebranschen. Han menar att det finns en risk att konkurrensen blir snedvriden om andra länder ger riktade stöd till resebolag, medan Sverige låter bli.

”Det vi befinner oss i nu är den mest komplexa och största krisen som hela branschen varit i, och krishantering är en del av branschen. Men skillnaden är att det nu är så svårt att bedöma utvecklingen. Vi hoppas och tror att det kommer att komma mer riktat stöd mot vår bransch även i Sverige om det här drar ut på tiden.”


Forskningschef: Komponentbristen blir kvar i åratal

DAVOS. Flera av de problem som i dag stör företagens försörjningskedjor tar flera år att lösa. Den dystra prognosen kom från av världens ledande experter på området, Jagjit Singh Srai, forskningschef på Cambridge vid toppmötet i Davos.

Jagjit Singh Srai, forskningschef på Cambridge.
Jagjit Singh Srai, forskningschef på Cambridge.Foto:Anna Ekelund / TT

Jagjit Singh Srai som är forskningschef på Cambridge och specialiserad på försörjningskedjor kan räkna upp åtminstone sex olika faktorer som samverkar just nu för att stoppa upp de försörjningskedjor som plågar många företag, inte minst de svenska fordonstillverkarna. Utöver de välkända problemen med komponentbrist, kapacitetsbrist på fraktsidan, inte minst när det gäller hamnarna pekade han ut att efterfrågan har fluktuerat kraftigt och att det på många marknader är brist på arbetskraft. 

”Det här påverkar även konsumenterna, eftersom ledtiderna på de produkter de efterfrågar blir längre och längre”, säger han till Di i Davos.

Det är svårt att förutspå hur länge problemen i leveranskedjorna fortsätter, säger han. 

”Men det vi vet är att flera av de underliggande problemen inte kommer att lösas de närmaste tolv månaderna. Bristen på komponenter som chip, som drabbar många industrier bland annat bilindustrin, påverkas av bristen på hamnkapacitet och av att efterfrågan har pendlat mellan att vara upp 50 procent och ned 30 procent, när försörjningskedjorna kan hantera fluktuationer på kanske 10 procent upp eller ned.”

Det här är problem som tar lång tid att lösa, säger Jagjit Singh Srai.

”Den instabiliteten räknar jag med att den håller i sig i ett par år. Det här löser sig först när ny kapacitet fins på plats.”

Han talar om investeringar i såväl USA som Europa när det gäller kretskort, men räknar med att det tar år innan de är uppe i full kapacitet - dessutom är efterfrågan hög på mängder av olika kretskort. 

I och med att försörjningskedjorna har globaliserats har ledtiderna ökat, och när nu fartyg och containrar finns på fel ställen, fördubblas de redan långa leveranstiderna, säger han. 

”Problemen är inte över på ett halvår. De är långsiktiga”, säger Jagjit Singh Srai, och räknar med att många industrier kommer att flytta hem produktion, onshoring, eller flytta den närmare sina marknader, nearshoring.

Den nuvarande situationen är helt klart inflationsdrivande, säger han.  Men det är oklart om det faktum att företag tillverkar produkter närmare hemmamarknaderna, där kostnadsläget generellt är högre, behöver leda till högre priser. 

”De nya investeringarna blir av ny mer automatiserad teknik, och vi får lägre kostnad för distribution. Jag tror att det blir mindre inflationsdrivande än vad många föreställer sig”, säger han.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?