Annons

Vingårdar ökar explosionsartat: ”Vinlandet Sverige är på gång”

Sverige har på bara ett par decennier blivit ett så pass stort vinproducerande land att Spritmuseum på Djurgården i Stockholm öppnar en hel utställning om fenomenet. Utställningen kommer att visas ett helt år. Därmed finns goda chanser att se den, trots pandemin och de restriktioner som följer på den. 

Foto:TT

Utställningen skildrar också hur Sverige gått från att vara ett land där man berusande sig med starksprit till ett mer sofistikerat vindrickande. På så sätt är museets namn, Spritmuseum, lite vilseledande. Förr hette det Vin & Sprithistoriska museet. 

”Man ska inte tolka det så bokstavligt. Egentligen är det ett dryckesmuseum”, säger intendent Eva Lenneman. 

”Vin är den klart vanligaste alkoholdrycken, så i det avseendet är Sverige ett vinland. Dels dricker vi mycket vin, dels producerar vi numera också vin. Det är en utveckling som gått ganska fort och det är det som vi tycker är så roligt att lyfta fram.”

Spritmuseum har kartlagt 32 svenska vingårdar, som producerar vin på druvor i kommersiellt syfte som de säljer till Systembolaget och vissa restauranger. Dessa vingårdar ligger av naturliga skäl i södra Sverige, de flesta i Skåne. 

”Sedan finns det rätt många hobbyodlingar, som framställer vin för eget bruk, men där är det svårt att få fram exakta siffror”, säger Anna-Karin Svanberg som är utställningsansvarig. 

Historiskt sett har svenska viner framställts av bär och frukter. 

”Där finns en lång och levande tradition, från 1200-talet och framåt. Under 1700-talet propagerade man för att göra mer inhemska viner istället för att importera utländska”, säger Eva Lenneman.

Men utställningen handlar alltså i första hand om modern vinproduktion baserad på egenodlade druvor, en småskalig industri som vuxit fram under 2000-talet. Under huvuddelen av 1900-talet hade Vin & Spritcentralen monopol på tillverkning av alkoholhaltiga drycker. 

”Svenska viner omskrivs av vinjournalister i positiva ordalag. Lyssnar man på vad dessa och andra vinexperter har att säga så förstår man att mycket har hänt bara de senaste åren. Vinlandet Sverige är på gång”, säger Anna-Karin Svanberg. 

”Som producent har du rätt att få in dina viner lokalt på de fyra närmast belägna systembolagen. Olika restauranger börjar också intressera sig för svenska viner eftersom kvaliteten börjar bli så pass hög.”

Vin & Sprits monopol rämnade, men i detaljistledet är det fortfarande monopol på alkoholförsäljning, så svenska vingårdar är förbjudna att sälja till besökare. Frågan om så kallad gårdsförsäljning ska tillåtas har utretts två gånger tidigare och ska nu utredas en tredje gång som en del av den så kallade januariöverenskommelsen mellan regeringen, Liberalerna och Centern, som driver den här frågan.

”I och med att så många svemestrade i somras ökade besöken på svenska vingårdar. På en stor vingård som den i Arild var det fullständig invasion, dit var det många som ville komma. Det är kul, då blir det en levande landsbygd”, säger Eva Lenneman. 

Någon invasion på landets museer har det inte varit. Spritmuseum har aldrig haft stängt under pandemin, men har begränsat öppettiderna och släpper än så länge in högst 50 personer. I den lokal som rymmer vinutställningen får ännu färre vistas samtidigt. 

Utställningen bjuder också på en rejäl nostalgitripp. Här visas hur svensken gick från att i första hand dricka sprit till att i konsumera vin. Det hängde i stor utsträckning samman med det ökade resandet, inte minst charterresandet till Medelhavet. 

Länge fanns inte så många olika slags viner att välja på över huvud taget. De dominerande märkena var under 1960- och 1970-talen lätträknade. 

”1969 kom Parador, ett lite sötare rött spanskt vin som blev en dundersuccé som såldes i sju miljoner liter per år”, berättar Eva Lenneman.

1983 kom de uppmärksammade lantvinerna, som liksom Parador och Vino Tinto visas i montrar. 

”Tanken var att ta fram ett typiskt vin från de olika vinländerna. De första var de röda från Frankrike, Spanien och Italien.”

Det historiskt mest intressanta föremålet på utställningen är en amfora som daterats till 200 år före Kristus och som länge varit i museets ägo. 

”Det är ett sjöfynd som man har bärgat, det har legat i havet utanför Turkiets kust. Det är för att visa ett ursprungligt kärl, som man lagrat och transporterat vin i”, säger Eva Lenneman. 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Goodyear SverigeAnnons

Prediktiva däckbevakningssystem medför kostnads- och miljöbesparingar för åkerier

Som leverantör inom åkeribranschen behöver företag idag tillföra en större kundnytta än bara sin egen produkt. Det här är något som Goodyear har insett och med sin satsning på prediktiva däckbevakningssystem och ett utvecklat europeiskt servicenät hjälper företaget idag sina kunder till bättre resursutnyttjande, kostnadsbesparingar och en minskad miljöpåverkan. 

– Vi vet att vi har däck i världsklass men vi vill vara mer proaktiva och hjälpa våra kunder att sänka sina kostnader, få ut det mesta av däcken och minska sin miljöpåverkan, säger Fredrik Eriksson, Försäljningschef Lastbils/Buss och Entreprenaddäck på Goodyear Sverige.

Idag genererar oväntade driftstopp på grund av däckincidenter höga haverikostnader. Förutom de skador som kan uppstå på själva bilen så kan även åkeriet drabbas av vite om lasten blir försenad eller om den i värsta fall förstörs när den inte kommer fram i tid. Dessutom transporterar många av våra kunder farligt gods eller levande djur, vilket innebär att däckshaveri måste undvikas av rena säkerhetsskäl.

– Genom att installera Goodyear TPMS kan man minska på stilleståndstiden för fordon på grund av däckrelaterade incidenter med upp till 85 procent. Det medför också att du kan utnyttja däckets optimala körsträcka och får minskade kostnader för däckunderhåll. Korrekt däcktryck medför också lägre bensinförbrukning och minskade koldioxidutsläpp, säger Fredrik Eriksson. 

Goodyear TPMS är ett övervakningssystem av däcken där varje däck har en sensor som var femtonde minut skickar data om lufttryck och däcktemperatur till en central enhet. Ett varningssystem indikerar till föraren och fordonsansvarig så fort något däck tappar tryck eller får ökad temperatur. Vår unika algoritm, som vi är ensamma om att erbjuda, varnar dessutom för framtida haverier och åkeriet kan agera innan något inträffar.

– För de åkerier som har en stor flotta och många fordon hemma så kan vår andra lösning Drive over reader, DOR, vara ett alternativ. Då placeras istället en enhet ut som mäter, via kameror och laser, mönster-, axel- och lufttryck när man kör över läsaren med fordonet, berättar Fredrik Eriksson. 

Goodyears nya helhetslösningar har fått bra respons av marknaden. 

– Vi har valt Goodyear Total Mobility då det var den bästa lösningen för oss när vi väger samman säkerhet, däckkvalitet, serviceupplägg och ekonomi. Enkelheten med att endast ha en kontaktpunkt för både däck och service bidrar också till vårt val. Goodyears TPMS ger oss möjlighet att hålla rätt däcktryck, hjälper oss att minska slitage, bränsleförbrukning och öka livslängden på däcken, säger Lars Wallgren, logistikchef på Malmtransport Norr AB.

Utöver de nya smarta däcksystemen har Goodyear också utökat sitt servicenät av verkstäder i Europa och man har idag över 2 500 serviceverkstäder, varav 200 ligger Sverige. 

– Det gör att våra kunder kan få snabb hjälp vid däckhaverier, dygnet runt, året runt. Tack vare vårt TruckForce-nätverk med över 2 500 servicepartner leder ett enkelt telefonsamtal till vår flerspråkiga kundtjänst till att felet åtgärdas och fordonet är tillbaka på vägarna inom i genomsnitt två timmar, säger Fredrik Eriksson. 

Om Goodyear

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har omkring 62 000 anställda och tillverkning på mer än 46 anläggningar i 21 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio och Colmar-Berg, Luxemburg utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda. Gå in på www.goodyear.eu/truck för mer information om Goodyear och dess produkter.

Mer från Goodyear Sverige

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Goodyear Sverige och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?