1515

Ving om kommande flyg: ”Finns inga beslut”

1.700 svenska Ving-resenärer fick stanna hemma på måndagen efter att de nåtts av informationen om att Thomas Cook gått i konkurs. Men huruvida flygen kommer upp i luften imorgon, tisdag, vet fortfarande inte Ving.

”Vi informerar kunderna så snabbt vi bara vet. Men just nu finns inga beslut på att flygen har ställts in i morgon”, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef på Ving.

Foto:Roland Magnusson

Under natten mellan söndag och måndag tvingades Thomas Cook ta beslutet om att gå i konkurs. Resejätten har kämpat med en ansträngd ekonomi och hoppades ro i hamn ett räddningspaket i början av oktober. 

”Man insåg väldigt sent i natt att det inte gick. VI beklagar att vi inte kunnat gå ut till kunderna tidigare, men alla trodde att det här skulle gå”, säger Vings Fredrik Henriksson.

Ving ägs av Thomas Cook men är en fristående enhet men med ett starkt beroende av Thomas Cook Airlines. 85 procent av alla flyg är via flygbolaget, vilket innebär att ungefär 300.000 svenska resenärer, som normalt flyger med Thomas Cook under vintersäsongen, berörs.

Vad är rådet till de som bokat sina vinterresor hos er?
”Har man bokat en resa i vinter har man fortfarande möjligheten att boka av. Vill man behålla sin resa så ska man veta att man alltid är skyddad när man har bokat en paketresa via paketreselagen. Och av resegarantin om man är orolig för konkurs.”

Vad är rådet till de som ska resa imorgon, tisdag?
”Vi har inga beslut på att flygen har ställts in i morgon. Det är måndagens flyg som är inställda i nuläget. Vi informerar kunderna så snabbt vi bara vet. Vi försöker se över vad det finns för alternativ och hur vi får igång den flygande verksamheten så snabbt som möjligt efter en sådan här omfattande konkurs i huvudbolaget.”

Hos Konsumentverket råder man oroliga resenärer att ha is i magen. Att vända sig till ett annat resebolag för att garantera sin resa kan innebära att du inte blir ersatt.

”Om inte Ving har ställt in din resa så gäller det att avvakta och se. Det kan vara så att de arbetar på en lösning som du inte känner till. Bokar du då en annan resa kan det vara så att Ving fixar ett flyg. Det bästa är att sköta all kommunikation via Ving. Jag kan förstå att det är frustrerande att inte veta men man ska ta det lugn och avvakta”, säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket.

Hos dem som tvingas ligga ute med hotellnätter och transportkostnader på grund av den inställda resan är rådet att kontakta Vings kundtjänst för att bli ersatt.

På Vings hemsida kan man fortfarande boka resor men researrangören har valt att pausa betalningsdelen.


Innehåll från Schaeffler SverigeAnnons

Schaeffler skapar världsledande lösningar inom mobilitet och Industri 4.0 – med hållbarhet i fokus

Erik Askensjö, vd för Schaeffler Norden och Baltikum.
Erik Askensjö, vd för Schaeffler Norden och Baltikum.

När transportlösningar elektrifieras och Industri 4.0 slår igenom är det lösningar från Schaeffler som ligger i täten.

– Vid sidan av att vara ledande inom forskning och utveckling är hållbarhet en del av vår affärsstrategi. Schaeffler har av FN utsetts till ett av de 50 ledande företagen i världen på hållbarhets- och klimatarbete. Det är ett tecken på att vår strategi är rätt, säger Erik Askensjö, vd för Schaeffler Norden och Baltikum.

Det som började för 75 år sedan med utvecklingen av nållager i en verkstad i staden Herzogenaurach i Bayern i Tyskland, har i dag vuxit till en av världens ledande leverantörer till fordons- och tillverkningsindustrin.

Schaeffler har genom egen forskning och utveckling men också genom strategiskt viktiga förvärv i dag blivit världsledande inom flera industrisegment. Ett av dem är mobilitet.

– Mobilitet är ett brett begrepp. Vi har lösningar inom transporter, men också för annan typ av mobilitet, som cirkulär mobilitet, som de lager som får rotorn i stora vindkraftverk att snurra optimalt. De kan vara flera meter i diameter, förklarar Erik Askensjö.

Schaeffler har lösningar för mobilitet och industri 4.0

Schaeffler har identifierat två framtida rörlighetsområden: E-mobilitet och chassisystem. Företaget lägger fullt fokus på dessa. Med allt från elmotorer och hybridsystem till kraftelektronik erbjuder företaget en hel portfölj av innovativa lösningar till sina kunder.

Samtidigt kommer autonom körning att öka i betydelse. Schaeffler utvecklar nyckelteknologi som möjliggör autonom körning. Ett exempel är företagets Space Drive-lösning som tar bort den mekaniska anslutningen mellan axeln och ratten. Detta möjliggör maximal skalbarhet och flexibilitet.

– Flertalet nomineringar för vår e-mobilportfölj bevisar att vi är på rätt väg, konstaterar Erik Askensjö.

Industri 4.0 är ett annat område där Schaeffler har banbrytande lösningar. En sådan är systemet OPTIME, som består av små enheter för tillståndsövervakning. 

Genom att ständigt avläsa och analysera vibrationer och temperaturer på maskiner som pumpar, fläktar och kompressorer i process- och produktionsanläggningar kan systemet skapa en förståelse för maskinernas hälsa.

– Genom maskininlärning och AI kan systemet automatiskt lära känna varje enhet och därefter anpassa larmnivåer utifrån vad som är normalt. Systemet ger användaren så mycket försprång innan lagret eller motorn havererar, att de ska hinna beställa en ny. På så sätt kan de både förhindra oplanerade stopp, men också minimera sin lagerhållning av reservdelslager, säger Erik Askensjö.

Hållbarhet genomsyrar allt

I dag genomsyrar hållbarhet hela Schaefflers verksamhet. Nästan all produktion drivs av fossilfri energi, och produkters livscykel, från råvaruinsamling till produktion och slutligen leverans, kassering och eventuell återanvändning sker med hållbarhet i fokus.

– Vi försöker tänka cirkulärt. Vår strategi Roadmap 2025 har hållbarhet som ett av de viktigaste målen och vi vill att hela produktionen ska bli koldioxidneutral till 2030, säger han.

FN har utsett Schaeffler till ett av de 50 företag i världen som utgör ledare och förebilder inom hållbarhets- och klimatarbete. Schaefflers CDP-ranking, tidigare Carbon Disclosure Project, har på bara två år ökat från D till A- för år 2020.

Om Schaeffler Group 

Schaeffler Group levererar precisionskomponenter och system för drivlinor och chassin liksom rullningslager och glidlagerlösningar för ett stort antal industriella applikationer.

Schaeffler är med sina cirka 83 900 medarbetare ett av världens största familjeägda företag. 

Med nästan 1900 patentansökningar 2020 var Schaeffler enligt tyska patent- och registreringsverket DPMA det näst mest innovativa företaget i Tyskland.

Läs mer på: www.schaeffler.se

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Schaeffler Sverige och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?