1515

Vind i seglen för H&M-konkurrenten Asos

Brittiska e-handelsklädbolaget Asos meddelar att detaljhandelsintäkterna steg med 30 procent under de fyra månader som avslutades den 31 december 2017.

Det framgår av ett så kallat "Trading Statement" på torsdagsmorgonen.

Särskilt Storbritannien hade en stark utveckling under kvartalet.

"Vårt kunderbjudande förstärktes ytterligare i Storbritannien med lanseringen av Try Before You Buy och Asos Instant, vår samma-dag-leveranserbjudande", skriver vd Nick Beighton i pressmeddelandet.

Vidare talar Asos om fortsatt starkt kundengagemang. Aktiva kunder, definierat som de som har shoppat under de senaste tolv månaderna, steg 19 procent. Det genomsnittliga varukorgsvärdet ökade med 3 procent och orderfrekvensen, mätt som totala order delat med aktiva kunder, steg 8 procent. Konverteringsgraden steg 20 punkter.

Totalt antal lagda order uppgick till 20,2 miljoner, upp 30 procent.

Bolaget ändrar inte sin finansiella prognos för 2018 men meddelar att investeringarna nu väntas hamna i övre delen av tidigare angivet intervall 200-220 miljoner pund.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?