Annons

Vinbar blir nytt skyltfönster för anrika möbelfabriken

Genom ett tydligare fokus på marknadsföring har den anrika möbeltillverkaren Gemla Fabrikers lyckats öka sin export från noll till att stå för 20 procent av försäljningen.

Nu fortsätter offensiven på svensk mark, med en studio och vinbar som ska locka nya möbelkunder.

Möbeltillverkaren Gemla Fabrikers, med vd:n Benny Hermansson, öppnar en kombinerad vinbar och studio i Stockholm. I taket har konstnären Niclas Åkerblom målat grottmålningar.
Möbeltillverkaren Gemla Fabrikers, med vd:n Benny Hermansson, öppnar en kombinerad vinbar och studio i Stockholm. I taket har konstnären Niclas Åkerblom målat grottmålningar.Foto:Jack Mikrut
Benny Hermansson och Anna Mellfors i lokalen på Magnus Ladulåsgatan i Stockholm. Den 19 oktober öppnar studion och vinbaren.
Benny Hermansson och Anna Mellfors i lokalen på Magnus Ladulåsgatan i Stockholm. Den 19 oktober öppnar studion och vinbaren.Foto:Jack Mikrut
Benny Hermansson och Anton Mannervik, ansvarig för sortimentsutveckling, packar upp Gemlastolen Vilda 5.
Benny Hermansson och Anton Mannervik, ansvarig för sortimentsutveckling, packar upp Gemlastolen Vilda 5.Foto:Jack Mikrut

Borrmaskinen går varm inne i lokalen på Magnus Ladulåsgatan i Stockholm. Nu läggs de sista bitarna på plats inför öppnandet av Gemla Fabrikers studio och vinbar, som börjar hälsa kunder välkomna med start nästa vecka.

”Vi hoppas att nya människor, även utanför branschen, ska få upp ögonen för Gemla”, säger Benny Hermansson, vd för Gemla Fabrikers.

Möbelfabriken, som finns i Småländska Diö, grundades 1861. På den tiden producerades främst leksaker, sportattiraljer och mindre möbler. Kärnan i produktionen var den så kallade böjträtekniken, som fabriken använder än i dag. Tekniken kom till Sverige från Österrike på 1800-talet och innebär att massivt trä ångas och böjs till rätt form.

”Det var i takt med att industrialismen växte fram. Det började finnas en medelklass som också hade fritid”, säger Benny Hermansson om inriktningen på fabrikens tidiga sortiment.

Mycket har hänt sedan starten för snart 160 år sedan: ägarbyten, eldhärjningar i fabriken och en personalstyrka som krympt från 200 till drygt tolv anställda. Produktionen har smalnat av till enbart möbeltillverkning och det är främst för sina designstolar – som ofta ses på restauranger och kaféer – som Gemla Fabrikers är känt.

”Det finns en tradition och en historia som vi måste ta hand om. Vi har valt att dela in vår möbelkollektion i en klassisk del och en samtida del. Vår ”Wien”-stol från 1907 producerar vi än i dag”, säger vd:n.

Benny Hermansson köpte in sig i bolaget samma år som han tog över vd-posten, 2015. I dag äger familjen Hermansson samtliga andelar i Gemla Fabrikers.

”Jag brukar säga att det bara är en idiot som skulle köpa en möbelfabrik i Sverige, men man gör det för att man vill hålla på med något som hjärtat slår extra för.”

Han hade tidigare jobbat för möbeljätten Ikea i 20 år.

”Ikea vänder sig till privatpersoner, medan majoriteten av Gemlas försäljning går via arkitekter. Det kräver en annan typ av marknadsföring”, säger Benny Hermansson och berättar att just marknadsföringen är en av de saker som han lagt störst vikt vid under sina hittills fem år vid rodret.

”När jag började säljarbetet så var den vanligaste frågan ’Oj, finns ni fortfarande?’, för ingen hade varit ute och besökt arkitekter och potentiella kunder.”

Sedan dess har siktet varit inställt på att stärka kännedomen kring varumärket och öka försäljningen – både i Sverige och utomlands.

”Vi lyckades öka exportens andel av försäljningen från noll till 20 procent på två år. Tanken är att siffrorna ska vara omvända i framtiden, att 80 procent av försäljningen är export”, berättar vd:n.

Nästa steg i marknadsföringen av Gemla Fabrikers är alltså öppnandet av den nya studion och vinbaren i Stockholm. Konceptet är framtaget tillsammans med Anna Mellfors, som närmast kommer från restaurang Tranan och vinbaren Grus grus.

Under dagtid agerar lokalen studio, dit arkitekter är välkomna för se och känna på möbelsortimentet. Vid 16-tiden på eftermiddagen tar lokalen skepnaden av en vinbar, med ett och annat tilltugg på menyn.

”Förut fanns det en permanent mässa i Stockholm där vi ställde ut våra möbler. Sedan den lades ned har vi inte haft någon naturlig mötesplats för arkitekter”, säger Benny Hermansson om varför man startar den kombinerade studion och vinbaren.

Möblerna från Gemla är tillverkade av trä från certifierade skogar i norra Europa, och stoppas med naturmaterial. Fabriken lägger även stor vikt vid restaurering och kvalitet som består över tid. Tanken är att utbudet i vinbaren ska spegla möbelfabrikens hållbara profil.

”Det ska vara ett autentiskt hantverk som tar hänsyn till miljön. Vi kommer servera naturviner och mat som är närodlad och spårbar”, berättar Anna Mellfors.

Vid det senaste bokslutet ökade möbelfabriken omsättningen från 11,8 till 13 miljoner kronor. I år räknar Benny Hermansson med att omsättningen landar på ungefär 15 Mkr. Därtill hoppas både han och Anna Mellfors att vinbaren ska omsätta mellan 4,5 och 10 Mkr årligen.

”Men det skulle inte vara omöjligt att omsätta en miljon i månaden i snitt”, säger Anna Mellfors och berättar att vinbarer, trots pandemin, har gått väldigt bra under 2020.

Inom en femårsperiod siktar Benny Hermansson mot en dubblerad omsättning för den anrika möbelfabriken i Småland. Detta genom en breddning av sortimentet och en fortsatt ökad export.

”Vi vill vara ett litet men lönsamt företag som uppskattas för vårt hantverk. Målet är att bli sedda som ett attraktivt och hållbart möbelföretag internationellt.”

 


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?