1515
Annons

Vild jakt i USA efter det röda guldet

Varma frasiga pommes frites – utan ketchup. Det har blivit allt vanligare i USA där pandemin har förvandlat engångsförpackningarna med rött innehåll till hårdvaluta och restaurangerna desperat jagar sås till sina kunder.

Foto:Tiffany Hagler-Geard/Bloomberg

Inte nog med att amerikanska restauranger har tampats med nedstängningar och osäkra arbetsvillkor för sina anställda under covidpandemin. Nu befinner de sig också mitt i en nationell ketchupkris.

Redan förra sommaren rapporterades om brist på det flytande röda guldet, sedan smittskyddsmyndigheten CDC avrått från sittande middagar på restaurang och i stället uppmuntrade mer smittovänliga alternativ som hämtmat.

I och med det har ketchupflaskorna spelat ut sin roll, samtidigt som efterfrågan på engångsförpackningar har exploderat. Priset på de små paketen rapporteras ha gått upp med 13 procent sedan januari förra året och ketchupjätten Heinz har inte hunnit med i svängarna.

För restaurangägaren Chris Fuselier i Denver har arbetsdagarna förvandlats till en kamp för att locka kunder – och hitta ketchup. Det har gått så långt att han plockar på sig förpackningar när han besöker snabbmatskedjor och tar med dem till sin sportbar.

”Om du hade frågat mig för 18 månader sedan om jag skulle oroa mig för ketchupbrist hade jag trott att du var galen”, säger han till CNN.

Andra restauranger försöker hitta lösningar som att hälla upp såsen i små koppar eller genomsöka stormarknader i jakt på andrahandsalternativ.

Ketchup är en av hörnstenarna i USA:s matkultur. Den söta tomatsåsen är det mest populära flytande tillbehöret på restaurangborden och förra året såldes omkring 300.000 ton till matställen i USA, enligt analysföretaget Euromonitor. Ännu mer äts hemma och 2020 översteg ketchupförsäljningen i butikerna en miljard dollar, en ökning med 15 procent jämfört med året innan, enligt Euromonitor.

Heinz står för nästan 70 procent av USA:s sammanlagda ketchupproduktion. Företaget har vidtagit åtgärder men meddelade nyligen att efterfrågan på små engångsförpackningar fortfarande överstiger tillgången.

Företaget hoppas dock kunna öka produktionen med 25 procent och tillverka 12 miljarder påsar ketchup på ett år. Dessutom har Heinz utvecklat en behållare som ska kunna servera tomatsåsen till sittande gäster utan att de behöver röra vid den.

Men det är inte bara restauranger som har fått sadla om till hämtmatställen som kämpar. Till och med snabbmatskedjor som är vana att jobba med engångsförpackningar är drabbade.

Long John Silver’s, som har nästan 700 restauranger med friterad fisk i fokus, försöker hitta nya leverantörer och uppger att man har lagt omkring en halv miljon dollar extra på de små såspaketen som är dyrare än ketchup i bulk.

”Alla där ute försöker få tag i ketchup”, säger marknadschefen Stephanie Mattingly till The Wall Street Journal som var först med att rapportera om krisen.

Innehåll från ZipforceAnnons

Zipforces nylanserade elcykelkit får internationell uppmärksamhet

I en värld där allt fler sitter still medan bekväma prylar utvecklas och miljön mår sämre gäller det att tänka smart, hållbart och utanför boxen. Det menar Måns Bengtsson, grundare av Zipforce som snabbt kan förvandla vanliga cyklar till elcyklar.

– Vi har just slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och dessutom lanserat den lättaste och det mest prisvärda elcykelkitet på marknaden, säger han.

När elcykeln introducerades på marknaden var succén snabbt ett faktum. Plötsligt kunde de som vanligtvis tog bilen till jobbet antingen cykla hela vägen eller på ett smidigt sätt ta sig till och från kollektivtrafik, och på så sätt bidra till ett minskat trafiktryck i städerna. Att investera i en ny elcykel innebär dock att ens gamla cykel lämnas i förrådet och en ny behöver produceras och transporteras, ofta från ett annat land – något som inte är optimalt för klimatet.

Brinner för återvinning

2020 lanserades den första produkten hos Zipforce, ett bolag som kombinerar smart teknologi med svensk ingenjörskonst och brinner för smart och kreativ återvinning. Det är det enda svenska bolaget som är med på EIT Urban Mobility Program, ett nytt EU-initiativ som satsar på start-ups som bidrar till ett mer hållbart och grönt sätt att transportera sig.

– Vi vill lösa trafik- och transportutmaningarna som finns i världen och samtidigt hjälpa till att reducera människans klimatpåverkan. Många äger redan en cykel i dag – varför behöva köpa en ny? Zipforce ger befintliga cyklar ett nytt liv och att den är portabel, vilket gör att den är smidig, minskar stöldrisken och gör att familjen kan dela.

Lättast på marknaden

Motorn är liten, smart och effektiv och Zipforce har sammanställt ett komplett kit med allt från batteri till pedalsensor för att göra installation och användande enkelt. Nu presenterar de två revolutionerande produkter som bara dagar efter lanseringen fått stor internationell uppmärksamhet: Zipforce Distance och den lättare versionen Zipforce Slim som enbart väger två kilo. 

– Det gör Slim till den lättaste produkten på marknaden. Båda är prisvärda, har tystare motorer och installationen är betydligt enklare då trampsensorn sitter trådlöst på cykelns pedalarm.

I samband med lanseringen har Zipforce slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och de har redan siktet inställt på nya marknader.

– Vårt mål är att skapa ett hållbart, prisvärt och kul sätt för cykelanvändare att elektrifiera sin cykel och göra fysisk aktivitet både enklare och roligare, var man än befinner sig. Vi är glada att kunna bidra till att göra världen lite mer bekväm, utan att behöva tumma på faktorer runtomkring.

Läs mer om Zipforce här

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Zipforce och ej en artikel av Dagens industri

Förvaltaren: ”En dubbelsmäll driver dollarn högre”

Hopp om att inflationstoppen är nådd har fått dollarn att backa. Men analytiker varnar för att den amerikanska valutan kan återfå sin styrka.

”Europa och Asien kommer få betala ett saftigt pris”, skriver Nordea i en prognosuppdatering.

Den amerikanska dollarn har letat sig ned från rekordnivåerna som noterades tidigare under sommaren men flyger fortfarande högt. Trots en nedgång under den senaste månaden är Bloombergs dollarindex, ett av de bredaste måtten på den amerikanska valutans ställning, fortfarande upp nästan 9,9 procent sedan årsskiftet.

Dollarn har fallit tillbaka igen sedan veckans inflationssiffror kom in lägre än väntat. Redan innan juliöverraskningen flaggade en del analytiker för att förväntningarna på framtida räntenivåer såg ut att ha kulminerat. Det skulle tala för att dollarns raketfärd åtminstone bromsas framöver.

”På alla Jefferies indikatorer ser dollarn övervärderad ut”, konstaterar exempelvis analytiker på storbanken i ett kundbrev som publicerades innan veckans inflationsstatistik, där de pekade ut tillväxtmarknader i framför allt Asien som potentiella vinnare.

Resonemanget bygger på att dollarn har rört sig igenom det så kallade ”dollarleendet”, en referens till hur den amerikanska valutan tenderar att stå högt i både goda och dåliga tider.

Dollarns uppgång under 2020 drevs av den höga osäkerheten under pandemin och en aptit på säkra tillgångar. I år har styrkan istället kommit ifrån den relativt höga tillväxten i USA och stigande förväntningar på de amerikanska räntorna när centralbanken Federal Reserve försöker få bukt med den högsta inflationen på drygt 40 år.

Men i själva verket drivs dollarn just nu av båda faktorerna enligt Garrett Melson, portföljförvaltare på Natixis. 

Han pekar på USA:s relativt höga tillväxt jämfört med både Europa och Kina men också på att den höga inflationen har ökat oron för en recession, vilket har drivit investerare mot säkra hamnar.

”En dubbelsmäll driver dollarn högre – är det så konstigt att den visat en så imponerande styrka?”, skriver han i en analys.

Garrett Melson varnar i stället för att den starka dollarn redan lett världsekonomin in i en ond spiral som syntes under delar av 2010-talet. 

En stark dollar tynger världshandeln eftersom en stor del av de globala handelstransaktionerna sker i just dollar. Det sänker efterfrågan på bland annat råvaror och tynger exportorienterade länder, något som i sin tur får investerare att söka sig till säkra hamnar och ekonomier som är mindre exponerade mot världshandeln – som just USA och den amerikanska dollarn.

”Det är på inget sätt extremt och än viktigare så är det svårt att se att det kommer förändras i närtid”, skriver Garrett Melson.

Det finns några vägar ut ur spiralen. Om pressen på Fed att agera skulle minska, antingen genom en kraftig inbromsning i inflationen eller i tillväxten, skulle den dollarförsvagning som syntes i veckan kunna upprepas.

Det andra alternativet är att resten av världen börjar prestera högre tillväxt jämfört med USA, vilket brukar leda till en svagare dollar. Men med energiproblem på många håll i världen, inte minst i Europa, är sannolikheten för en period med synkroniserad tillväxt i världen låg i närtid.

”Det har blivit tydligt att Europa och Asien kommer få betala ett saftigt pris för att hålla lamporna och värmen på den här vintern, medan USA kommer att gynnas av sitt energioberoende”, skriver storbanken Nordea i en stor prognosuppdatering där de ser ytterligare dollarstyrka framöver.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera