Annons

Viktor Munkhammar: Fyra utmaningar väntar Tyskland

Den tyska ekonomin spinner för tillfället som en nyservad Mercedes-motor. Men maxfarten verkar ha sjunkit och på några års sikt hotar den demografiska utvecklingen att bromsa färden ytterligare.

Bild:AP

Den tyska ekonomin är både störst och starkast i euroområdet. Efter att ha setts som Europas sjuke man under åren kring millennieskiftet har det mesta gått åt rätt håll.

Arbetslösheten, exempelvis, har gått från över 12 procent 2005 till cirka 5 procent nu.
Finanskrisen slog hårt, men antalet kvartal med krympande BNP de senaste tio åren är bara sex. Arbetsmarknadsreformerna under Gerhard Schröder i början av millenniet, Kinas glupande efterfrågan på just den typen av industrivaror de tyska företagen är experter på och eurons svaghet i spåren av ECB:s expansiva penningpolitik är några orsaker till de senaste 15 årens ekonomiska succé.

Tysklands omtalade lärlingssystem, som säkerställer en smidig övergång från skola till arbetsliv och suger upp också dem som inte väljer en akademisk utbildning, är en annan framgångsfaktor.

Det senaste året har dessutom konjunkturen i både Europa och världen förbättrats markant vilket ger ytterligare draghjälp. Ifo-index, som är den viktigaste tyska konjunkturindikatorn, har de senaste månaderna legat på de högsta nivåerna sedan det skapades i början av 1990-talet.

Den som vinner det tyska valet får med andra ord ta hand om en ekonomi i högform. Men som alltid finns det ett "men". Flera stycken faktiskt.

Ett är att tillväxttakten, trots de goda förutsättningarna och de urstarka indikatorerna, inte är så imponerande. Både i år och nästa år väntas Tysklands BNP växa med omkring 2 procent. Det är inte dåligt men varken mer eller mindre än den genomsnittliga takten de senaste 45 åren. Maxfarten i ekonomin tycks ha sjunkit.

Ett annat är att tillväxten de senaste åren i ovanligt stor utsträckning eldats på av befolkningstillväxt. BNP-tillväxten per capita, som är viktigare för välståndutvecklingen, är mindre imponerande. Bilden är för övrigt liknande i Sverige och i båda fallen handlar det om att stor flyktinginvandring har ökat befolkningen.

Tyskland saknar inte utmaningar heller på längre sikt. En fråga är hur den för landet mycket viktiga bilindustrin ska klara anpassningen till eldrift och så småningom självkörande bilar. Att i utgångsläget ha en välfungerande industri med urstarka varumärken bör visserligen vara en fördel, med vid teknikskiften vet man aldrig. För tio år sedan var Nokia den överlägsna marknadsledaren inom mobiltelefoner.

En annan utmaning är demografin. Tyskland hör till de västländer - Italien och Finland är andra exempel - där befolkningen åldras snabbast. Det innebär försörjningskvoten, som visar relationen mellan andelen arbetande och pensionerade, kommer att försämras. Den stora invandringen är ur detta perspektiv gynnsamt, men då kravs att de nya tyskarna kommer i arbete.

Men allt detta kan Tyskland ta sig an utifrån en ekonomisk styrkeposition. Det är inte alla förunnat.


Detta är en artikel från Di:s analysredaktion. Dagens industris journalister måste rapportera privata aktieinköp till ansvarig utgivare, och innehavet får säljas tidigast efter en månad.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?