1515
Annons

Viking Line vill permittera större delen av personalen

Färjejätten inleder förhandlingar med facket på fredagen.

”Bokningsläget är sådant att vi är tvungna att vidta sådana här åtgärder”, säger rederiet till Di.

Viking Line drabbas hårt av coronaviruset, med en mängd avbokningar.
Viking Line drabbas hårt av coronaviruset, med en mängd avbokningar.Foto:Hasse Holmberg

Viking Line drabbas hårt av coronaviruset, med en mängd avbokningar. På fredagen inleder färjerederiet, som har sju fartyg varav fem under finsk flagg, permitteringsförhandlingar med Finska Sjömansunionen, säger kommunikationschefen Johanna Boijer-Svahnström på telefon från huvudkontoret i Mariehamn på Åland.

”Vi har kallat vår finska personal ombord och i land till samarbetsförhandlingar gällande permitteringar”, säger hon och förklarar att permitteringar inte är detsamma som uppsägningar utan kan handla om att gå ned till exempelvis 80 procents tjänstgöring, med fyra i stället för fem dagars arbete per vecka.

Svenskflaggade Cinderella och ett estniskt fartyg berörs inte, däremot 2.400 personer som arbetar på övriga fem fartyg. Totalt har Viking Line strax under 3.000 anställda, om de som arbetar på det estniska fartyget och egentligen är anställda i ett estniskt bemanningsbolag inkluderas.

Hur många tror du kommer att beröras av permitteringarna?

”Det kommer nog att beröra väldigt många, det gäller hela den finska personalen, sedan får vi se hur det sköts.”

Hur kommer det sig att ni råder den finska personalen stå för hela kostnaden, och inte den svenska?

”Det är mycket administration i det här, och jag kan inte kommentera än vad vi gör i Estland eller Sverige. Det här är ett steg i ett åtgärdsprogram för att få ned kostnaderna”, säger Johanna Boijer-Svahnström och nämner hur både svenska och finska myndigheter för närvarande avråder från resor.

”Folk ringer och flyttar eller avbokar sina resor. Bokningsläget är sådant, som i övriga resebranschen just nu, att vi är tvungna att vidta sådana här åtgärder”, fortsätter hon.

Några planer på att ställa in trafik finns däremot inte, trots permitteringsplanerna.

”För tillfället har vi inga sådana planer”, säger kommunikationschefen, och menar att fartygen kan köras med mindre än fulltalig personal i dessa dagar av färre passagerare, till exempel genom att se över vilka ”servicepunkter” (butiker och restauranger) som ska hållas öppna.

”Vi får titta på allt sådant.”

I onsdags övergav Viking Line till följd av spridningen av coronaviruset sin tidigare prognos om att resultatet 2020 skulle hamna i linje med det som uppnåddes 2019.

Viking Line-aktien är noterad på Helsingforsbörsens men handlas sparsamt. Kursnedgången sedan den allmänna börstoppen kring den 20 februari är det för sektorn relativt modesta 17 procent. Börsvärdet uppgår till 177 miljoner euro och största ägare enligt Holdings är sedan i somras svensken Jakob Johansson, som i samband med sitt köp intervjuades i Di.


Innehåll från FinsharkAnnons

Uppstickaren som hajar open banking

Open banking har öppnat för helt nya möjligheter att ta betalt utan kostsamma mellanhänder. Intresset för direktbetalningar växer lavinartat, och med en smart, säker och prisvärd lösning kan Finshark konkurrera med de stora drakarna.  

Tilltron till tekniken ökar. Fler och fler branscher får upp ögonen för möjligheterna. Banker och storbolag vill ha en del av marknaden. Många faktorer samverkar till att utvecklingen inom open banking går oerhört fort just nu, och mitt i hypen finns det snabbväxande svenska fintechbolaget Finshark.

– Samhället är fortfarande bara i startgroparna och open banking kommer att fortsätta växa, både för att det pushas från lagstiftarens håll och för att tekniken är mycket mognare och stabilare jämfört med för bara ett år sedan, säger Adnan Sporo, vd och grundare av Finshark.

Finshark utvecklar dataprodukter och betalningslösningar och de representerar en ny generation inom lösningar för direktbetalning från konto till konto. Jämfört med den första generationens open banking-företag så är Finsharks innovativa lösningar snabbare, billigare och säkrare. De underlättar både för den som ska betala och för den som ska ha betalt. 

– Vi erbjuder helt enkelt en bättre teknisk lösning än våra konkurrenter, säger Adnan Sporo.

Tar bort alla mellanhänder

Att ta betalt kan vara en dyr affär. I en traditionell betalningsprocess, oavsett om den sker via kort, swish eller en buy now pay later-lösning, så är det många som ska ha betalt. Det är något som försvinner med open banking. 

– Finsharks drivkraft är att ta bort mellanhänder, föråldrad teknik och föråldrade ramar. Vi tar bort alla extra lager av kostnader och komplexitet genom att flytta pengar direkt mellan konsumentens och handlarens konton, säger Adnan Sporo.

Till skillnad från många andra open banking-lösningar så nöjer sig dock inte Finshark med att bara flytta pengar från a till b. I deras system analyseras också transaktionen i realtid för att upptäcka eventuella riskbeteenden.

– Hittills har våra konkurrenter enbart fokuserat på att flytta pengar utan att bry sig om var de kommer från, om det finns risk för penningtvätt, terroristfinansiering eller något sådant. Att vi analyserar kontot i realtid är betydligt säkrare och helt i linje med Finansinspektionens AML-krav, säger Adnan Sporo.

Framtiden ser ljus ut för Finshark. Som ett av de mest innovativa företagen inom open banking har företaget högt ställda mål, men Adnan Sporo tvivlar inte på att de kommer att nå dem:

– Inom två-tre år är vårt mål att vara den ledande europeiska aktören inom open banking!

Om Finshark:

Finshark grundades 2019 och har snabbt utvecklats till en av de mest innovativa spelarna inom open banking. Alla som är intresserade av nästa generations betalnings- och datalösningar kan kontakta dem via sales@finshark.io.

finshark.io 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Finshark och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?