Annons

Victoria Park ska förtäta miljonprogramsområden

Fastighetsbolaget Victoria Park siktar på att under den stundande vintern påbörja byggnation i förtätningsprojekt.

 

Det säger bolagets vd Peter Strand till Nyhetsbyrån Direkt i samband med torsdagsförmiddagens kapitalmarknadsdag i Stockholm.

 

"Samtidigt är byggkonjunkturen vrålhet. Det gäller att tajma så att läget är rätt när vi trycker på startknappen", säger han.

Victoria Parks totala förtätningspotential uppgår till 216.000 bruttoarea i kvadratmeter, omfattande 2.950 lägenheter, som vid halvårsskiftet värderades till 230 miljoner kronor. Detta är fördelat på 18 procent byggklar mark, 23 procent i pågående planprocess samt 59 procent där det krävs framtagning av ny detaljplan.

Bland annat i Linköping och Göteborg finns det områden som kommit långt ur ett förtätnings-perspektiv, fortsätter han. I Linköping kan en plan vinna laga kraft i slutet av året, där parkeringar görs om till bostäder.

Förtätningen ska göras på befintliga grönområden eller outnyttjade parkeringsplatser. Bolaget renoverar därutöver lägenheter när de blir vakanta, så kallat rullande-ROT.

"Att förtäta är något helt annat ur byggperspektiv än rullande-ROT där vi har ett bra samarbete med mindre byggfirmor. Med förtätning måste vi konkurrera med större byggare där vi inte är lika frekventa kunder", säger han.

Tanken är att även bygga bostadsrätter i bolagets miljonprogramsområden, i samband med förtätningen.

"Men det är inte några lyxlägenheter vi ska bygga, utan samma standard som våra nyrenoverade hyresrätter", säger han med tro att en betydande andel kommer att vara bostadsrätter av de själva förtätningsprojekten.

Vissa som bor i miljonprogramsområdena vill gärna bo kvar där de har sina vänner och bekanta och där barnen går i skolor men ser gärna en möjlighet att göra boendekarriär. När denna typ av intressenter köper bostäder ökar omflyttningshastigheten i områdena varpå Victoria Park kan renovera dessa.

"Det blir med blandat med orenoverade 70-talslägenheter, renoverade sådana samt nybyggt", säger han och bedömer att det sammantaget blir attraktivare områden.

Ökar attraktiviteten i området skulle det kunna ske en förflyttning från läge B- till B och därmed öka yielden på hyresbeståndet, resonerar han vidare.

Utöver att bolaget går framåt med förtätningsprojekten rullar bolagets rullande-ROT-program på, där lägenheter i det befintliga beståndet renoveras i samband med att hyresgäster flyttar. Bolaget höjer efter renovering hyran på lägenheter från ungefär 950 till cirka 1.350 kronor per kvadratmeter och år. Cirka 75 procent av bolagets omkring 13.000 lägenheter är orenoverade.

De vakanser som bolaget har är i princip enkom lägenheter som står tomma på grund av de sex veckornas renovering samt outnyttjade parkeringsplatser. Den ekonomiska uthyrningsgraden ligger på 98 procent.

"Vi har ingen kö, men trycket är hårt på våra bostäder som kommer ut och 10 till 50 eller i bland upp till 100 ansökningar på en lägenhet", säger han.

På nya orter påpekar han samtidigt att det kan ta ett litet tag innan Victoria Parks namn sätter sig helt och att det kan ta omkring ett år innan folk börjar intressera sig för att flytta in i bolagets nyrenoverade lägenheter.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från KIAAnnons

Kia lanserar laddbar SUV – med sju sittplatser och fyrhjulsdrift

En helt ny generation av den sjusitsiga suven Kia Sorento lanseras nu.

Och: Inom kort finns den som laddhybrid. 

Redan i början av 2021 kommer de första bilarna att levereras i Sverige.

Helt nya Kia Sorento – här finns allt du behöver veta om den 

Kia satsade tidigt på att elektrifiera så många modeller som möjligt och har sedan 2018 varit störst på laddbara modeller på den svenska marknaden. Över hälften – 56 procent – av de bilar som såldes mellan januari och september i år var laddhybrider. Och redan nästa år är målet att den siffran ska vara 80 procent.

– Om man vill bidra med verklig nytta måste man våga tänka nytt. Vi vill att många – inte bara några få – ska ha möjlighet att ställa om till laddbara bilar. Kia har ambitionen att leda omställningen till en mer hållbar mobilitet, säger Jonas Nilsson, marknadschef Kia. 

Fyrhjulsdrift och automatlåda

Nu kompletterar biltillverkaren sitt laddbara utbud med ännu en viktig modell – den sjusitsiga suven Kia Sorento som först lanseras med en dieselmotor, men som i början av nästa år kommer som laddhybrid.

Nya laddbara Kia Sorento kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett batteri på 13,8 kWh och en elmotor på 91 hästkrafter. Tillsammans ger det en systemeffekt på 265 hästkrafter och 350 newtonmeter. 

Drivningen sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda som tillåter att både bensin- och elmotor ger full effekt samtidigt. För första gången använder sig Kia av ett oberoende kylningssystem för batteripaketet i en laddhybrid för optimal kapacitet.

Sju sittplatser och stort bagageutrymme

Sorento byggs på en ny suv-plattform där det stora batteriet har placerats under golvet till passagerarutrymmet. Det har skapat förutsättningar för en rymlig kupé med sju sittplatser – och ett av klassens största bagageutrymmen. Med den bakre sätesraden nedfälld finns här plats med upp till 809 liter last. Fäller man även mittenraden rymmer Kia Sorento Plug-In Hybrid 1 998 liter. 

Nya Kia Sorento har en högre teknisk standardutrustningsnivå än sina föregångare. Bland annat ingår dubbla digitala skärmar med funktioner och tjänster som är kopplade till telematiksystemet UVO Connect. Ett antal förarassistanssystem, som till exempel Blind-Spot View Monitor (standard från utrustningsnivån Advance Plus) som visar rörlig bild av det som döljer sig i dödavinkeln på displayen framför föraren är en annan nyhet.

Genom att använda både kamera och radar kan nya Sorento fånga upp och analysera information om andra bilar, fotgängare eller cyklister som korsar vägen för att undvika eventuella kollisioner. Systemet, som kallas FCA, kan också förhindra kollisioner med fordon när man svänger vänster vid en korsning. Om FCA upptäcker en potentiell fara visas en varningssignal i instrumentklustret och maximal bromseffekt appliceras.

Precis som alla andra modeller från Kia har Sorento sju års nybilsgaranti direkt från fabrik. Garantin gäller även EV-batterierna. I Sverige lanseras Kia Sorento i tre utrustningsnivåer; Action, Advance och Advance Plus. 

Helt nya Kia Sorento – här finns allt du behöver veta om den 

 

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?