1515
Annons

”Vi vill att kaviar ska bli folkligt”

Säljes: Små, rara fiskägg med ett pris på upp till dryga 100.000 kronor per kilo.

Nu har vad som beskrivs som Nordens första showroom för kaviar öppnat på Östermalm i Stockholm. 

Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut

För Carol Chmaissani väcktes kaviarintresset under en middag för fem år sedan då han fick höra mer om den lyxiga belugakaviarn. Tillsammans med vännen David Gard startade han 2019 Quality Caviar som till en början fungerade som grossist av löjrom som såldes vidare till restauranger och dagligvaruhandeln. 

Men duon ville inte ha sina exklusiva varor liggandes i ”tråkiga frysboxar” som de ofta gör i dagligvaruhandeln, utan designade istället en egen konceptfrys. 

”Den ser ut som en snuskyl”, säger Carol Chmaissani. 

Kaviarduon insåg snabbt att produkterna inte hade sålts på ett premiumsätt i dagligvaruhandeln och såg att det fanns en lucka i marknaden. Snart bestämde de sig därför för att öppna ett showroom enbart för dessa lyxiga korn.

”Kaviar och löjrom är en premiumprodukt”, säger David Gard, som har en bakgrund som kock.

Dörrarna till lokalen på Sturegatan slogs upp precis i slutet av förra året för försäljning och provningar. Den mest sålda störrommen hittills är baeriikaviarn. Det är den billigaste produkten i sortimentet med ett kilopris med cirka 25 000 kronor, men även en bra instegskaviar enligt ägarna. Förhoppningen och drömmen är att få en bredare kundkrets, även om kaviar än så länge är en ganska nischad produkt.

”Vi vill att kaviar ska bli folkligt”, säger David Gard. 

Foto:Jack Mikrut

Trots höga kilopriser är tanken att alla ska kunna ha råd. Detta ska ske med hjälp av kaviar som har ett prisspann på mellan 90 kronor burken och upp till 200 000 kronor för en större förpackning. David Gard och Carol Chmaissani riktar in sig till både privatpersoner och restauranger och ser showrummet som ett sätt att lära ut hur produkten kan njutas i rätt kombination med råvaror och dryck. 

Intresset finns både hos yngre och äldre. Och ökar dessutom, menar duon. Bolaget har också ökat omsättningen från 2 miljoner kronor 2019 och siktar på att nå 25 Mkr i år.  Om det klickar med de internationella avtal som de hoppas på är målsättningen 60 Mkr under 2023.

I lokalen i centrala Stockholm förvaras kaviarn kallt vid cirka tre minusgrader. För att få den bästa smakupplevelsen av kaviar ska den, som mycket annan mat, luftas åtminstone 10 minuter innan servering för att sedan avnjutas direkt från handen eller möjligen en pärlemorsked, men absolut inte en metallsked då metallen förstör smaken. Den ska inte heller tuggas, utan röras runt i munnen vidare till gommen och sväljas. 

”Ibland kan champagne ta över smaken”, säger David Gard på frågan om bästa dryck till de ädla kornen. Det finns dock kaviar som passar bra till champagne, men även kaviar som passar bättre med till exempel vodka. 

Nötighet, smörighet, sälta och hav är de naturliga smakerna i kaviar och dessa ska inte tas över av andra smaker. Smakerna utvecklas olika i olika kaviarsorter eftersom varje fiskodling har sitt eget foder. Fetare smaker som ägg eller brynt smör är exempel på neutrala smaker som lyfter kaviarn istället för att ta över. 

”Använd bara inte lök för att få den där knastriga texturen”, säger David Gard. Om löksuget ändå finns så rekommenderas silverlök som först ska tvättas 30 minuter i isvatten. 

Efter att nu ha öppnat sitt showroom har David Gard och Carol Chmaissani siktet inställt på Norden, för att sedan ta sig vidare ut i Europa. I dagsläget har showrummet på Östermalm fler konkurrenter i Europa än Norden, något som ägarna tror att de kan använda till sin fördel.  

”Vårt showroom handlar om en hel upplevelse”, säger Carol Chmaissani.

 

 


Innehåll från DBTAnnons

DBTs tillväxtfinansiering hjälper företag att skala upp 7 x snabbare än marknaden

Alexis Kopylov, VD och Ulrika Valassi, Head of risk, DBT Capital. Alexander Uulas VD för Walk the Room
Alexis Kopylov, VD och Ulrika Valassi, Head of risk, DBT Capital. Alexander Uulas VD för Walk the Room

Ett av de största problemen för företag att skala upp och växa är tillgången på kapital. Idag är villkoren för tillväxtlån baserad på gamla principer och i många fall en krånglig utdragen process. Det här ville DBT Capitals grundare Alexis Kopylov ändra på. Sagt och gjort. I dag har företaget stöttat ett hundratal bolag med tillväxtfinansiering genom en snabb, smidig och datadriven ansökningsprocess.

Det finns över 1,5 miljoner företag registrerade i Sverige. Bolag som skapats av passionerade entreprenörer som driver växande små och medelstora företag. Bolag som tagit steget från nystartade företag till scale-ups med ett gemensamt drag – de är i behov av kapital för att finansiera sitt nästa steg och accelerera sin utveckling och expansion.

– Våra kunder är snabbväxande bolag. De senaste åren har de vuxit sju gånger snabbare än marknaden. För att den starka utvecklingen behöver de en finansiell partner som är lika snabbfotad och disruptiv som de är, säger DBT:s VD Alexis Kopylov.

Över 30 procent återkommande kunder genom långsiktig finansiering

– Vi ser att vår stora mängd återkommande kunder är ett bevis för styrkan i vårt erbjudande och kundernas vilja att bygga starka partnerskap som är relations- och inte transaktionsdrivna, säger Alexis Kopylov och fortsätter: 

– Plattformen är en sak men det är framför allt teamet som gör att vi kan ha ett så fantastiskt erbjudande. Vi märker det på kundnöjdheten eftersom vi får en enorm mängd propåer på rekommendationer och många återkommande kunder.

Långsiktig och skräddarsydd finansiering för framtidens bolag

Han pekar på tre saker som gör DBT unika på marknaden – storleken på lånebeloppet, löptiden på lån samt den smidiga och snabba processen. DBT erbjuder tillväxtlån på mellan 3 och 30 miljoner med löptider på 1–5 år. Vilket möjliggörs genom starka finansieringsavtal med internationella storbanker samt ett unikt samarbetsavtal med Europeiska Investeringsfonden. 

– Storbankernas kreditmodell för tillväxtfinansiering bygger på hur näringslivet såg ut förr i tiden. Idag kan bolag med komplexa koncernstrukturer och verksamhet i olika länder ha allt av ”värde” samlat i en laptop. Vi tycker att man måste anpassa sin kreditgivning efter det, säger Alexis Kopylov.

En snabb och smidig process med hjälp av realtidsdata

Det handlar också om själva processen bakom kreditbedömningen. Alexis Kopylov säger att snabbheten och träffsäkerheten bygger på kombinationen av deras datadrivna process och kompetenta kredit team.

– Genom att bland annat se till realtidsdata kan vi mycket snabbare få en mer djuplodande och heltäckande förståelse för bolagens historia. Sammantaget gör det att vår handläggningstid blir så otroligt mycket snabbare än de traditionella kreditgivarnas.

Snabbväxande bolag tipsar 

Ett av de bolag som har fått finansiering via DBT är Walk the Room. En 3D-studio som på kort tid vuxit till världens största leverantör av 3D-material för marknadsföring av kommersiella fastigheter. Här ger de sina tre bästa tips för tillväxt.

1. Sätt en vision som är större och längre bort än du egentligen vågar hoppas på. Det triggar nya tankebanor om vilka strategier, produkter och förutsättningar som krävs för att lyckas.

2. Investera i personal som tar med sig ett fokus på kvalitet och lönsamhet. Det måste finnas balans mellan det långsiktiga och kortsiktiga perspektivet.

3. Sist men absolut inte minst, ha koll på kassaflödet och se till att ha ett bra partnerskap på plats med en trygg finansieringspartner som har erfarenhet och intresse av snabbväxande företag.

”Simple access to growth funding”

DBT grundades 2017 med ambitionen att skapa bättre tillväxtförutsättningar för Sveriges små och medelstora företag. Riktar sig till aktiebolag som varit verksamma i minst två år med ett finansieringsbehov på 3–30 miljoner SEK. DBT är ett registrerat finansiellt institut backade av bl.a. Investment AB Öresund och Öhman AB.

Säkra er egen framgång - ansök på www.dbt.se 

Email: hello@dbt.se

Tel: 08 411 20 20

*Årlig intäktsökning 2017-2020 för svenska AB:s med 5-100 anställda 

 

Mer från DBT

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med DBT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?