1515

”Vi var entusiaster och pionjärer som ville göra något nytt”

VÄSTERÅS. Lekfullhet, fantasi – och massor av möten.

Johnnie Pettersson, grundare av arkitektkoncernen Archus, omger sig med människor med olika kompetenser, talanger och kunskaper.

Tillsammans genomför de helhetslösningar från idé till färdig byggnad.

Bild:Ida Thunberg
Bild:Mattias Alanen/Archus

Drygt 30 år har gått sedan starten 1986.

”Vi var entusiaster och pionjärer som ville göra något nytt”, säger Johnnie Pettersson, koncernens vd.

Archus har gått med vinst alla år utom ett, och är i dag uppdelat i tre dotterbolag; Development, Arkitektur och Partner.

I slutet av förra året fick Archus Arkitektur ett av sina större uppdrag någonsin, som generalkonsult i och med Lidl Sveriges etablering av nytt huvudkontor och butik i Barkarby utanför Stockholm som beräknas stå klart nästa år. I uppdraget ingår att Archus står för både arkitektur, inredning och landskapsgestaltning.

Andra välkända skapelser signerade Archus på senare år är äventyrsbadet Kokpunkten i Västerås och The Winery Hotel i Solna.

Archus har också varit involverade i arbetet med Steam Hotel i Västerås, beläget i ett gammalt ångkraftverk, som har uppmArcärksammats för sin speciella arkitektur och inredning.

Johnnie Pettersson pratar med många ord. Han ritar bilder på whiteboardtavlan, glider in i en anekdot och sedan skickligt tillbaka ut till den röda tråden igen. Det är lätt att förstå att hans roll i denna kreativa koncern är betydelsefull.

”Jag är vetgirig och för mig är det jätteviktigt att hålla i gång fantasin, jag försöker alltid koppla ihop saker som jag har sett, hört och lärt mig.”

Han berättar om sin uppväxt i Västerås med en ensamstående mamma som dog tidigt i en olycka.

Runt om honom fanns en brokig men inkluderande släkt och bekantskapskrets.

”Jag hade ingen räls att glida fram på, men insikten att det går att bygga sin egen framtid och skapa sina egna villkor med hjälp av kunskap har hjälpt mig väldigt mycket genom livet”, säger Johnnie Pettersson.

”Jag tror inte alls att min mamma hade tänkt sig att jag skulle bli arkitekt. Men en dag gick jag till biblioteket för att läsa motortidningar och råkade se en svartvit bok om modern arkitektur i Amerika.”

Intresset var fött, och han utbildade sig först till byggnadsingenjör och sedan till arkitekt.

”Jag insåg att det var det ultimata sättet att påverka den miljö vi lever i och även vår framtid. Städer, gator, stadsrum – det som är morgondagens värld.

Archus har i dag många delägare, med Johnnie Pettersson som huvudägare. Han kallar Archus för ”en individ” där de tre dotterbolagen gärna samarbetar genom att skapa helhetslösningar från idé till färdig byggnad.

”Kortfattat kan man beskriva det så att Archus Development håller på med affärsutveckling, Arkitektur formger, gestaltar och konstruerar och Partner ser till att det händer på riktigt och byggs”, säger Johnnie Pettersson.

Drygt 70 anställda jobbar från kontor i Västerås, Stockholm, Uppsala och Borlänge. Bland dem finns bland annat byggnadsingenjörer, arkitekter, landskapsarkitekter, lantmätare, ekonomer och byggentreprenörer.

”Det vi håller på att planera för nu, som kommer att färdigställas under de kommande 20–30 åren, är investeringar för uppemot 300 miljarder kronor. Det är bostäder, kulturhus, butiker och liknande. Vi är oftast med i ett tidigt skede och ibland handlar det om mycket långsiktiga projekt.”

Uthållighet är därför en avgörande egenskap, menar Johnnie Pettersson.

Ett av de större och mer långsiktiga projekten som Archus är delaktiga i är den nya stadsdelen Ulleråker i Uppsala. År 2030 ska 7.000 bostäder stå klara i denna nya del av staden.

”Man måste se saker över tid. Att driva utveckling och företag är inget sprintlopp med 100 meter på en löparbana. Det är snarare 3.000 meter hinder, där man får springa länge med en massa hinder i vägen som man kan snubbla på och som gör att man tappar tempot.”

Nästa steg för Archus är att skapa ännu fler helhetslösningar åt kunderna. Gärna avancerade sådana.

”Vi vill jobba med dem som ställer de svåraste frågorna och som har de största investeringarna och utmaningarna framför sig.”

Johnnie Pettersson säger att åren med Archus också har lärt honom vikten av att våga ha fel.

”Som entreprenör måste man våga ta chansen. Om det blir fel försöker jag fråga mig varför och lära mig något av historien. Det är det enda jag tycker är intressant med det som har varit. För mig är det alltid framtiden som är viktigast.”


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?