Annons

”Vi kommer att passera vårt årliga rekord med råge”

Sex frågor till Leif Stinnerbom, teaterchef på Västanå Teater i Värmland som avslutar sitt 50-åriga jubileumsår med tolv julkonserter.

Leif Stinnerbom, teaterchef på Västanå Teater i Värmland.
Leif Stinnerbom, teaterchef på Västanå Teater i Värmland.Foto:Jack Mikrut

Hur har jubileumsåret gått för er?
”Hittills har det gått väldigt bra. Vi har spelat ’En saga om en saga’, som är en sammansättning av teaterns tidigare Selma Lagerlöf-föreställningar, hela sommaren. I princip har det varit i fullt. Vi har haft 27 000 besökare under sommaren, vilket är ett jättebra resultat. Vi kommer att passera vårt årliga rekord på 30 000 besökare med råge. Det känns så skönt att vi har fått en återgång efter pandemin, som var två ganska jobbiga år. Vi är så nöjda med att publiken har kommit tillbaka i samma utsträckning som innan. Vi har också spelat en mindre föreställning för skolor som heter ’Mästar’n över alla mästare’. Det är en föreställning som bygger på tre folksagor härifrån Fryksdalen.” 

Och nu ska ni ha julkonserter snart?
”Ja, det blir tolv föreställningar av Västanå jul den 1-18 december. Föreställningen består av två akter med 50 minuters paus för julmiddag. Det blir förstås sånger med jultema och vi har Anders ’Moneybrother’ Wendin som gästartist. Han har jobbat med oss i många år. Han är en jätteduktig artist. Föreställningarna har sålt jättebra så det blir nog fullt det också.” 

Annars brukar ni specialisera er på Selma Lagerlöf?
”Ja, hon är vår husförfattarinna, vi återkommer alltid till henne. Men nästa sommar blir det inte hon. Då blir det en föreställning som heter ’Solens dotter - sägner från sameland’. Jag har själv samisk härkomst så det blir roligt att få dyka ned i de myter som jag hörde när jag var liten.” 

Ert signum är att kombinera skådespeleri med dans och musik?
”Så är det. Vi är en sorts musikteater, även om vi inte håller på med opera eller musikal. Vi har en egen stil, där dansen och rörelsen är viktig. Kostymer och masker är också viktiga i uttrycket.” 

Ni har nyligen fått ta emot Kungl. Patriotiska Sällskapets Kulturarvsmedalj. Hur kändes det?
”Det var otroligt hedrande. Vi har ju jobbat med kulturarvet hela vårt liv, jag är riksspelman också. Vår landshövding Georg Andrén överlämnade medaljen och ett stort sällskap från Kungl. Patriotiska Sällskapet var här.” 

Hur mycket pengar genererar ni till kommunen?
”Ungefär 70 procent av publiken är inte från Värmland, de kommer hitresande för att se våra föreställningar och de stannar ofta flera dagar. De bor på hotell och äter på restaurang. Vi är en riktig magnet för hela turistnäringen i Värmland. Undersökningar visar att exklusive våra teaterbiljetter omsätter turistnäringen över 60 miljoner på våra 30 000 besökare.” 

Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera