1515
Annons

”Vi har skapat ett monster”

SUNDSVALL.
Latexbrist oroar, men Ballongkungen i Sundsvall söker större lokaler och planerar att nyanställa. När pandemin slog till fanns äntligen tid att utveckla en ny produkt.

Under pandemins andra år ökade omsättningen med över 80 procent.

Torbjörn Olsson började jobba med sitt företag på heltid 2014. I dag har han sju anställda.
Torbjörn Olsson började jobba med sitt företag på heltid 2014. I dag har han sju anställda.Foto:Malin Palmqvist

Det var när sonen Tom var liten och tappade sin heliumballong som idén föddes.

”En produkt som väcker så starka känslor borde det finnas business i tänkte jag”, säger Torbjörn Olsson. 

I dag är sonen 24 år och omgiven av fler ballonger än han någonsin kunnat tänka sig. Han är hockeyspelare och jobbar delar av året i sin pappas företag Ballongkungen i Sundsvall, Nordens största renodlade ballonggrossist. Här står heliumtuberna på rad och champagneflaskor, pepparkakor och runda glittriga ballonger svävar samtidigt som en folieballongtomte hoppar runt innanför dörren. 

Det började som en sidoverksamhet där Torbjörn Olsson sålde heliumballonger på marknader tillsammans med barnen, som en rolig grej, och ballonger via en webbshop. 

Verksamheten snurrade på med en årsomsättning på 150.000 kronor tills han en dag sprang ihop med Partykungens grundare och vd Joel Svensson och frågade om inte Partykungen ville köpa in sina ballonger från honom i stället? Svaret blev ja och Thorbjörn Olsson fick bråttom att boka biljetter till den årliga mässan Toy Fair i tyska Nuremberg, branschens stora träffpunkt i Europa. Där fick han kontakt med en spansk och en italiensk ballongfabrik som i dag är två av Ballongkungens stora leverantörer. Första året han körde på heltid, 2014, omsatte företaget 1,6 miljoner.

”Då hade jag som plan att jag skulle kunna omsätta 3 miljoner, fortsätta vara själv i företaget, ha ett bra liv och en hygglig inkomst. Men den planen gick ju åt pipan, nu är vi sju personer här”, säger han och skrattar. 

2020 låg omsättningen på 9,5 Mkr och omsättningsprognosen för 2021 är 17,8 Mkr.

Planen är att anställa ytterligare två personer under våren. Partyindustrin växer, både på nätet och med kedjor som öppnar fysiska butiker. Partykungen som kund har varit en viktig komponent i framgången, men i dag är alla de stora butikerna inom partyindustrin kunder till Ballongkungen. 

”Vi har också kommit in på Danmarks största webshop på området, Temashop, som är motsvarande Partykungen i Danmark”, säger han. 

Det senaste året har försäljningen i Norden utanför Sverige ökat från 30.000 kronor till 1 miljon. 

”Då har ändå både Norge och Finland varit otroligt stängda marknader”, säger Anneli Sjöberg, som är produktionsansvarig på företaget. 

Att som ballongföretag växa under en pandemi med nedstängningar och restriktioner kan tyckas paradoxalt, men har flera förklaringar. Ballonger är instagramvänliga och gör mindre fester hemma mera festliga. En del kunder är professionella dekoratörer men privatmarknaden är drivande och båda kategorier blir mer kräsna. Thorbjörn Olsson tror också på influenser från USA.

För ett år sedan fick man också in turkiska ballongfabrikören Kalisan som leverantör. Kalisan tillverkar ballonger av lite högre kvalitet – rundare, mer elastiska och mjukare än standardballongen.

”Dem kan man bygga mycket mer med än en vanlig ballong som blir pipig”, säger Anneli Sjöberg. 

Ett orosmoln på ballonghimlen är den globala bristen på latex. Råvaran är gummiträdets sav och materialet används i en rad vitt skilda produkter som engångshandskar, däck, kondomer och kabelisolering. 

”Om Volvo har problem med halvledare så har vi problem med latexbrist, det är ungefär samma logik bakom, det kommer från Asien”, säger Torbjörn Olsson. 

Torbjörn Olsson är grundare och vd på Ballongkungen och Anneli Sjöberg den som jobbat längst som anställd i företaget.
Torbjörn Olsson är grundare och vd på Ballongkungen och Anneli Sjöberg den som jobbat längst som anställd i företaget.Foto:Malin Palmqvist

EU klassar det som ett ”kritiskt råmaterial”. Orsakerna till latexbristen är, enligt en artikel i BBC, en kombination av dålig lönsamhet för små producenter, svampangrepp och att andra grödor som oljepalmer med högre lönsamhet konkurrerar. För Ballongkungen blir svaret på osäkrare leveranser att ligga på större lager. Osäkrare leveranser gör också att man fått använda sig av flygfrakt för att snabbt få fram varor. 

Ballongkungens framtidsplan är att växa mer i Norden och kanske även ute i Europa. Men när pandemin kom blev det mer eller mindre stiltje i sex veckor. Först när likvider var säkrade, bidrag sökta, leverantörerna utlovat förlängda krediter och fastighetsägaren hyresrabatt fanns utrymme för nya idéer. 

”De här ballongbågarna, eller ’arch kiten’, hade vi haft som plan att göra. Det är en stor marknad ute i Europa”, säger han.

Bågarna består av ballonger i matchande färger och olika storlekar som sätts samman med hjälp av ett plastband med hål i, till en färgglad, luftfylld portal.

”Vi satsade stenhårt, det var liksom allt på ett kort. Det är i en kris man ska passa på, så vi släppte sju bågar i augusti i fjol”, säger han. 

Planen är att landa på 17 olika bågar med en båge för varje större högtid. Till bågarna ska också finnas matchande ”ceiling kit” där ballonger fästs i taket med limduttar, vilket skapar en illusion av heliumballonger. För att klara produktionen har företaget anlitat Samhall som paketerar ballongbågarna i sina egna lokaler. 

Gensvaret har varit stort: 

”Vi har skapat ett monster som har varit en stor utmaning att hantera, det är makalöst”, säger Thorbjörn Olsson. 

Men för att kunna växa ytterligare krävs större lokaler, något som man nu försöker lösa med fastighetsägaren. 

 

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?