Annons

”Vi har inte lärt oss av historien”

7 frågor till professorn och författaren Jared Diamond, vars Pulitzerprisbelönade bok ”Vete, vapen och virus” nu kommer i en nyutgåva på svenska. 

Prisbelönte författaren och professorn Jared Diamond.
Prisbelönte författaren och professorn Jared Diamond.Foto:Reed Hutchinson
Omslag till nyutgåvan till klassikern ”Vete, vapen och virus” som utges 21 maj med Volante förlag.
Omslag till nyutgåvan till klassikern ”Vete, vapen och virus” som utges 21 maj med Volante förlag.

Det har gått 23 år sedan ”Vete, vapen och virus” gavs ut, varför är boken relevant än i dag?
”För att den svarar på den viktigaste och mest intressanta frågan om människans historia; Varför utvecklingen av mänskliga samhällen på olika kontinenter under de senaste 10.000 åren skilt sig åt och lett till att världen ser ut som den gör i dag.” 

Vad är svaret?
”Att utvecklingen bland olika människor beror på deras miljöförhållanden genom historien och inte på skillnader mellan människorna i sig. Därav är det ett stort misstag att avfärda människor från fattiga länder med den felaktiga tron att de är ointelligenta. Vi amerikaner fick smärtsamt lära oss den läxan när vi upptäckte att fattiga människor i Afghanistan var intelligenta nog för att planera förödande attacker mot World Trade Towers.” 

Var kommer ditt intresse för historia från?
”Från att växa upp under andra världskriget och se hur skillnader i historia och geografi påverkar människors liv. Men också från att bo i Europa i fyra års tid under 1950-talet och 1960-talet och se hur miljöförhållanden och historia påverkat mina europeiska vänners liv.”

I fallet med epidemier, skulle du säga att historien upprepar sig eller har vi lärt oss från den?
”Ja, den upprepar sig, och nej, vi har inte lärt oss av den. De senaste 40 åren har vi haft stora epidemier som aids, sars, mers och Ebola, trots detta hindrade vi inte Covid-19.”

Hur skulle vi ha förhindrat det?
”Genom att stänga ner vilda djurmarknader som covid hade sitt ursprung från och som orsakade spridningen av sars 2002. Om vi stänger ner dem kan vi förhindra framtida pandemier.”

Efter att ha studerat och skrivit böcker om människans historia, vad skulle du säga är människan största styrka och svaghet?

”Människans största styrka är våra intelligenta hjärnor och våra manipulerande fingrar. Människans största svaghet är också våra intelligenta hjärnor och våra manipulerande fingrar.”

Du är 82 år gammal, jobbar heltid på universitetet UCLA och fortsätter skriva och publicera böcker – var kommer drivet från?
”Min strävan att undervisa och skriva kommer från att det finns så många fascinerade olösta frågor i världen att besvara. Om jag fick 100 miljoner dollar imorgon och inte längre behövde arbeta för att försörja mig själv och min familj skulle jag fortsätta undervisa och skriva ändå, bara för att det är så intressant.”

Innehåll från Malmö stadAnnons

”En subkultur som blivit en miljardindustri”

Den omsätter lika mycket som den svenska exporten av järnmalm och har därmed blivit en av Sveriges basnäringar. Spelutvecklingsbranschen har utvecklats till en miljardindustri. Dess epicentrum ligger i Malmö.

– Att branschen lockar hit människor från världens alla hörn är tack vare Malmös internationella atmosfär, säger Peter Lübeck på Game Habitat.

Det är lätt att starta, utveckla och etablera företag i Malmö. Läs mer om näringsliv et i Malmö här. 

Avatar, Tom Clancy´s The Division, James Bond och Sayonara Hearts. Några av världens största och mest kritikerrosade spel är skapade av spelutvecklingsbolag som alla har kontor i Malmö. 

Hur kommer det sig att Malmö blivit ett globalt nav inom den här framgångsindustrin? 

Flera faktorer spelar in, menar Peter Lübeck. Han är vd för intresseorganisationen Game Habitat, vars syfte är att skapa bästa möjliga förutsättningar för spelutvecklingsindustrin i södra Sverige att fortsätta växa och utvecklas. 

Massive Entertainments flytt från Ronneby till Malmö i början av 2000-talet gjorde avtryck på flera sätt, konstaterar Peter Lübeck.

– Nordic Game Conference, Europas ledande spelutvecklarkonferens, startades kort därefter och har sedan dess anordnat årliga sammankomster i Malmö. Några år senare slog The Game Assembly upp dörrarna i stan. Idag rankas skolan som en av de tio främsta utbildningarna i världen inom spelutveckling. 

I stort sett alla som gått utbildningen erbjuds arbete efteråt.

”Massives framgångar har banat väg”

Allt sammantaget gjorde att den globala spelutvecklingsbranschen fick upp ögonen för Malmö. Sedan dess har det rullat på, i en otrolig tillväxttakt. 

– Massives framgångar har banat väg för en mängd etableringar av medelstora spelföretag, som Sharkmob och Avalanche Studios Group. Dessutom finns en uppsjö av små så kallade indies, fåmansföretag, som är nischade inom särskilda områden och som besitter stor konstnärlig och artistisk förmåga. 

Peter Lübeck fortsätter:

– Idag har vi skapat ett ekosystem av olika aktörer och studior som omsätter 2,5 miljarder. I Malmö finns idag 75 bolag med anställda från 66 olika nationaliteter.

Att Malmö fortsätter locka globala talanger inom spelutvecklingsindustrin – och som väljer att stanna här – handlar om stadens unika fördelar, säger Peter Lübeck. I dagarna släppte föreningen en undersökning som har analyserat hur de som arbetar inom spelutveckling trivs inom såväl sin bransch som i regionen. Svaren är entydiga.

– I stort sett alla uppger att Malmö är en stad som är lätt att etablera sig i. Här är folk öppna och trots att det är en liten stad, globalt sett, finns ett kulturellt utbud som kan mäta sig med vilken global storstad som helst. De är nöjda med branschen, men ännu mer nöjda med att leva och verka just här.

Kommunalrådet närvarade

Stadens engagemang i branschen tror Peter Lübeck också är en bidragande orsak till att tillväxttakten i Malmö varit så stark.

– Jag minns inför starten av vår förening, Game Habitat. Redan på vårt första möte med staden närvarade Malmös högsta kommunalråd, Katrin Stjernfeldt Jammeh. Det sa mycket tyckte jag, att staden på riktigt är intresserad av att förstå och skapa goda förutsättningar för nya näringar att etablera sig här. 

– Den levnadsstandard som finns i Malmö hade varit svår att uppnå i vilken europeisk storstad som helst, då Malmös bostadspriser ligger på helt andra nivåer än exempelvis Stockholms, Köpenhamns eller Londons, förklarar Peter Lübeck.

Stockholm är i absoluta tal räknat, fortfarande en större spelstad än Malmö, säger Johanna Nylander, analyschef på Dataspelbranschen. Men Malmö har vuxit enormt som spelhubb de senaste åren. 

– Malmö är ett minisverige i vilken typ av spel och bolag som finns och produceras. Det är många av Stockholmsbolagen som har kontor i Malmö. Det finns också utländska bolag som valt att lägga sitt Sverigekontor i Malmö, som IO Interactive, säger hon.

Johanna Nylander, analyschef på Dataspelbranschen.
Johanna Nylander, analyschef på Dataspelbranschen.

Närheten till The Game Assemblys spelutbildning är en annan stark dragningskraft för Malmö, menar hon.

– I kursplanen ingår praktik och det är vanligt att man får jobb på samma plats direkt efter examen. 

Därför ser hon inga mörka moln framåt trots att Sverige går in i en lågkonjunktur. 

– Jag har svårt att se att vi skulle tappa i branschen, kanske att ökningen går lite långsammare och att bolagen blir mer försiktiga i sina satsningar, jag är övertygad om att det kommer vara fortsatt stor efterfrågan på kompentent personal. Människor vill ha nya spelupplevelser, på det sättet är det en konjunktursäker bransch.

Se Game Habitats film om spelstaden Malmö här 

Allt fler människor och företag söker sig till Malmö – läs mer om näringslivet här 

 

 

 

Mer från Malmö stad

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Malmö stad och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera