1515
Annons

Vi befinner oss mitt i en revolution

Våra arbetsplatser stöps om på rekordtid i ett jättelikt experiment. Det är en yrkesmässig revolution som Dagens industri kommer att fortsätta skildra, skriver Di:s redaktionschef Jonas Jonsson.

Foto:Stina Stjernkvist/TT

Vädret som det optimala samtalsämnet har den här svala våren fått stå åt sidan för en annan betydligt hetare fråga. Oavsett om du hänger över staketet och kallpratar med grannen eller om du har videomöten på jobbet kommer frågan förr eller senare:

”Hur kommer ni att jobba i höst på ditt jobb?”

Dagens industri har under ett par veckor i serien Framtidens arbetsliv berättat om de förändringar som väntar när vi så småningom kan lägga pandemins dystra och extraordinära situation med isolation kring både privatliv och arbete bakom oss.

Redan nu kan vi konstatera att pandemin på rekordtid har stöpt om arbetslivet för stora delar av näringslivet och den här våren står modellen för framtidens arbetsliv mycket högt upp på agendan den här våren för såväl bolagsledningar som arbetstagare.

Enligt konsultbolaget WSP som synat effekterna av den nya flexibiliteten har knappt 30 procent av alla 4,6 miljoner arbetstagare i Sverige har yrken som kan kombineras med distansjobb. Det som gör kraften i utvecklingen just nu så stark är att nio av tio faktiskt också vill ha möjligheten att jobba på distans oftare. 

Under det senaste året har det dessutom visat sig att det nya normala för anställda, för företagare och för samhället fungerat mycket bättre än vi någonsin kunde ana.

Det är förstås fortfarande svårt att säga exakt hur arbetslivet kommer att förändras för var och en av oss, men det vi vet är att det kommer att förändras.

”Vi lever i ett stort experiment”, konstaterar Lena Lid Falkman, forskare på Handelshögskolan i Stockholm i vår serie.

Samtidigt pekar redan nu mycket på att skillnaderna hur arbetstagare utför sitt arbete kommer att dras isär och öka skillnaderna mellan yrkesgrupper i hur jobbet kan utföras. 

Inom sektorer som utbildning, vård och handel är till exempel möjligheterna till distansarbete klart begränsade. Den som jobbar inom offentlig förvaltning, information och kommunikation eller finanssektorn kommer sannolikt att ha mycket större flexibilitet i var arbetet utförs i framtiden.

Det ökar skillnaderna och i Dagens industris serie har redan fackliga krav höjts om kompensation från arbetsgivarna för de yrkesgrupper som exempelvis inte kan jobba hemifrån när barnen är lite halvkrassliga.

”Det är en stark attraktionskraft som arbetsgivare att kunna erbjuda den möjligheten, att kunna jobba hemifrån med ett mycket mer flexibelt arbetsliv. Men det är ytterst få av våra 238 olika yrken som har den möjligheten”, konstaterar till exempel Tobias Baudin, förbundsordförande på jätteförbundet Kommunal.

Även synen på företags resande, hur och var man bor, det framtida kontorets utformning har förändrats. Dessutom vädrar landsorten morgonluft när storstadens får möjligheten att prioritera om hur de arbetar och lever. 

Möbelstaden Tranås, invid sjön Sommen, som Dagens industri berättade om i veckan siktar till exempel på att locka både stockholmare och göteborgare till småstadslivet i en ”remote work city”. De är antagligen inte ensamma som landsortskommun om de planerna.

Samtidigt återstår massor av frågor om kreativitet, ledarskap, produktivitet och hur vi mår på jobbet (vart det nu än är?).

På redaktionen har vi fått stor respons på artikelserien och med det i ryggen kommer vi att fortsätta skildra den yrkesmässiga revolution som många av oss befinner oss i just nu.


Innehåll från SAS InstituteAnnons

S-Bank har Finlands mest nöjda bankkunder: ”Data och nyfikenhet avgörande för alla våra beslut ”

Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank.
Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank.

I över tio år har finländska S-Bank konsekvent och strategiskt arbetat med att samla och dra nytta av sin data. I dag har banken nästan halva Finlands befolkning som kunder – och olika undersökningar visar att man även har landets nöjdaste bankkunder. 

Enligt Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank, är det framför allt förmågan att omvandla det svåra till det enkla som ligger bakom framgången.

Öka produktiviteten och innovationen med hjälp av data – läs mer här. 

S-Bank har fått utmärkelser för ”Finlands nöjdaste bankkunder” av bankjämförelsetjänsten Sortter Oy och ”det mest innovativa företaget i den finländska finanssektorn” från handelshögskolan Hanken.

S-Bank är del av den större kooperativa organisationen, S-Gruppen. Trots att S-bank är en jämförelsevis ung organisation, har banken aktivt arbetat med vad som har varit nyckeln till framgången: data.

Teknikfundamentet skapar möjligheter 

Många företag har ett stort fokus på att bli mer datadrivna. Men innan man på ett effektivt sätt kan börja dra nytta av all data måste de underliggande processerna fungera och samspela väl.

– Processerna för att skapa och ta hand om data behöver vara väl etablerade och dokumenterade. Lagring och strukturering av data behöver vara på plats. Du behöver också säkerställa datakvaliteten. För att kunna göra detta behöver du också ha rätt verktyg för att kunna hantera din data, säger Johanna Makkonen och fortsätter: 

– Vi började med att visualisera vår data i olika rapporter. Under de senaste åren har vår största upptäckt varit att vi inte bara använder den för att analysera historiken och titta bakåt, utan också använder den för att göra förutsägelser om framtiden.

Underlättar beslutsfattande 

Alla fördelar som ett företag har av att använda data fullt ut blir inte alltid synliga för kunderna.

– Primärt använder vi oss av data för att organisationen ska kunna fatta bättre beslut och för att kunna erbjuda våra kunder ännu bättre lösningar och tjänster, säger Johanna Makkonen. 

Enligt Iikka Kuosa som är Senior Vice President of IT and Products vid S-Bank är detta också strategin från den högsta ledningen: 

– För att kunna svara till våra kunders framtida behov använder vi data som underlag för våra strategiska beslut. Vi måste ge våra kunder service och därför måste vi också och hålla koll på vad våra kunder gör för att förstå vad som driver dem, säger han.

Data – en riktig problemlösare

Tidigare avslog S-Bank många låneansökningar. Trots att antalet ansökningar ökade, minskade andelen lån som beviljades.

– När vi tittade på vår data kunde vi se att i takt med att vi fick in allt fler ansökningar tog handläggningen för varje ansökan allt längre tid. De långa handläggningstiderna ledde till att många kunder tog tillbaka sina ansökningar, eftersom de behövde lånet snabbare än vad vi kunde handlägga deras ärenden, säger Johanna Makkonen.

Bankens processutvecklingsteam genomlyste hela låneprocessen. På så sätt kunde S-bank identifiera var i kedjan det gick långsammast och vilka slags ansökningar som var mest tidskrävande. Det gjorde det enklare att fördjupa sig i enskilda detaljer och se till att de fungerar snabbare och effektivare. Samtidigt kunde man använda data för att förutsäga framtida beteenden och hjälpa kunder att fatta bättre och ekonomiskt mer hållbara beslut.

Verktyg och nyfikenhet i samverkan

Två saker förtjänar extra uppmärksamhet här, nämligen verktygen och nyfikenheten. 

– Jag skulle säga att jag nog är ganska nyfiken, men jag är också definitivt realist. För att tillfredsställa nyfikenheten krävs också att man har full kontroll på underliggande tekniska detaljer. Då blir det mycket enklare att vara öppen och titta djupare in i frågan, berättar Johanna Makkonen. 

För att stärka analysen ytterligare samarbetar S-Bank med SAS Institute, som har försett dem med bästa tänkbara plattform för dataanalys. 

– Jag skulle inte påstå att jag blev ”förälskad” i de lösningar vi fick av SAS, men det var inte långt ifrån. Den här resan har bara börjat och jag ser verkligen fram emot vad vi kan skapa tillsammans i framtiden, avslutar Johanna Makkonen.

Förändra hur du fattar beslut – läs mer om hur data kan hjälpa dig här. 

 

Mer från SAS Institute

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SAS Institute och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?