Annons

Veteranerna kavlar upp ärmarna: Ska bli bäst i landet

Peter Ahlberg är den tämligen anonyma mediechefen som lämnade branschen för att starta bemanningsföretag för pensionärer.

En satsning på franchisebolag ledde Gasellföretaget Veterankraft in i en kraftig expansion på kort tid.

Foto:Josefine Stenersen
Maurizio D'Afflitto, parkeringskonsult för Bilia via bemanningsföretaget Veterankraft, med Peter Ahlberg, vd och medgrundare för Veterankraft.
Maurizio D'Afflitto, parkeringskonsult för Bilia via bemanningsföretaget Veterankraft, med Peter Ahlberg, vd och medgrundare för Veterankraft.Foto:Josefine Stenersen

”Vi har vetat väldigt länge att dagens 70-åringar är som gårdagens 50-åringar. Jag är själv 56 men jag känner mig som 35”, säger Veterankrafts vd Peter Ahlberg.

På 1990-talet var han Nordenchef på gratistidningen Metro och det var i korridorerna på mediebolaget MTG, tidningens dåvarande moderbolag, som han lärde känna sin framtida affärspartner Tomas Eriksson.

När de under våren 2009 återigen sprang på varandra föreslog Peter Ahlberg att de skulle starta eget tillsammans. Då hade Tomas Eriksson sedan tiden på MTG arbetat både som vd på kosmetikaföretaget Oriflames Indienverksamhet och som Nordenchef på spelbolaget Unibet.

Från ax till limpa tog det sedan ett år. Med hjälp av egna medel, bankfinansiering och en mindre finansiering från Almi slogs portarna upp för Veterankraft 2010.

”Många upptäcker när de går i pension att det faktiskt är, på ren svenska, skittråkigt. Man saknar den sociala samvaron med arbetskamrater och att känna sig nyttig och behövd”, säger Peter Ahlberg.

Peter Ahlberg, vd och medgrundare till Veterankraft.
Peter Ahlberg, vd och medgrundare till Veterankraft.Foto:Josefine Stenersen

Tillväxtstrategin var tydlig från början – att expandera genom franchisekontor. Redan första året öppnades fem franchisekontor och sedan dess har det tickat på. I dag har Veterankraft 34 kontor runt om i Sverige, varav tio finns i Stockholm. Mellan 2014 och 2018 har bolaget fem gånger utnämnts till Gasell i Dagens industri.

Från början erbjöd verksamheten endast rut- och rottjänster. Sedan dess har Veterankraft byggt upp ett nät av företag som hyr in personal inom alltifrån vård- och omsorgsyrken till ekonomer och jurister. I dag gäller drygt hälften av förmedlingen business-to-businesstjänster.

Förra året var det över 2 000 personer som någon gång utförde ett uppdrag för Veterankraft. Omsättningen gick då upp till nära 118 miljoner kronor.

”Det finns inte så många jobbplattformar för veteraner och det här är människor som har 30 till 35 års arbetserfarenhet. Vi kanske inte fattade det när vi startade men vi har med tiden sett att det finns många som vill arbeta men som inte vet att det går”, säger Peter Ahlberg.

Att Sveriges äldre vill arbeta längre visar dessutom sig tydligt på statistiken. De arbetsverksamma pensionärernas bidrag till Sveriges BNP har mer än fördubblats på 18 år – från 51 miljarder 2005 till 122 miljarder 2018, enligt SPF-seniorernas sysselsättningsrapport.

”Det finns en vansinnig massa människor med massor av kompetens som inte arbetar i någon större utsträckning trots att de faktiskt vill göra det”, säger Peter Ahlberg.

Maurizio D’Afflitto är en av dem som börjat arbeta på Veterankraft efter att ha gått i pension. Den tidigare dykarofficeren i den italienska flottan har i tre år arbetat som parkeringsvakt på Bilia.

”Det är ganska tråkigt att vara hemma om man är någorlunda frisk – jag saknade att arbeta och träffa en massa folk. Sedan är en lön en guldkant på tillvaron, om saker som man annars hade varit osäker på tänker man ’äh, jag har råd’”, säger Maurizio D’Afflitto.

Maurizio D’Afflitto.
Maurizio D’Afflitto.Foto:Josefine Stenersen

Marknadsföring sker främst genom annonser i lokaltidningar och via Google Adverts och på senare tid har bolaget dessutom börjat med annonsering i sociala medier.

”När vi startade verksamheten var det inga som hade smartphones. I dag går det knappt att köpa några andra telefoner. Men vi måste följa mognaden hos veteranerna, man är inte lika snabb på ny teknologi som en 25-åring”, säger Peter Ahlberg.

Enligt Maurizio D’Afflitto når Veterankraft däremot inte fram till alla intresserade.

”Bolaget borde marknadsföra sig mer intensivt. Jag tycker många gånger att folk inte vet något om Veterankraft. De vet inte att om man fortfarande har arbetslust går det att vända sig till Veterankraft och berätta för dem vad man kan göra”, tycker Maurizio D’Afflitto.

De kommande åren satsar Veterankraft på att expandera till ytterligare platser i Sverige.

”Vår vision är att vi ska bli den bästa jobbplattformen för veteranmarknaden i Sverige, vi finns ännu inte i alla län. Det hade också varit bra om vi kunde få upp ytterligare ett kontor i Göteborg. Framöver ska vi kunna ge de mest intressanta uppdragen över hela landet”, säger Peter Ahlberg.

Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera