1515
Annons

Veteranerna kavlar upp ärmarna: Ska bli bäst i landet

Peter Ahlberg är den tämligen anonyma mediechefen som lämnade branschen för att starta bemanningsföretag för pensionärer.

En satsning på franchisebolag ledde Gasellföretaget Veterankraft in i en kraftig expansion på kort tid.

Foto:Josefine Stenersen
Maurizio D'Afflitto, parkeringskonsult för Bilia via bemanningsföretaget Veterankraft, med Peter Ahlberg, vd och medgrundare för Veterankraft.
Maurizio D'Afflitto, parkeringskonsult för Bilia via bemanningsföretaget Veterankraft, med Peter Ahlberg, vd och medgrundare för Veterankraft.Foto:Josefine Stenersen

”Vi har vetat väldigt länge att dagens 70-åringar är som gårdagens 50-åringar. Jag är själv 56 men jag känner mig som 35”, säger Veterankrafts vd Peter Ahlberg.

På 1990-talet var han Nordenchef på gratistidningen Metro och det var i korridorerna på mediebolaget MTG, tidningens dåvarande moderbolag, som han lärde känna sin framtida affärspartner Tomas Eriksson.

När de under våren 2009 återigen sprang på varandra föreslog Peter Ahlberg att de skulle starta eget tillsammans. Då hade Tomas Eriksson sedan tiden på MTG arbetat både som vd på kosmetikaföretaget Oriflames Indienverksamhet och som Nordenchef på spelbolaget Unibet.

Från ax till limpa tog det sedan ett år. Med hjälp av egna medel, bankfinansiering och en mindre finansiering från Almi slogs portarna upp för Veterankraft 2010.

”Många upptäcker när de går i pension att det faktiskt är, på ren svenska, skittråkigt. Man saknar den sociala samvaron med arbetskamrater och att känna sig nyttig och behövd”, säger Peter Ahlberg.

Peter Ahlberg, vd och medgrundare till Veterankraft.
Peter Ahlberg, vd och medgrundare till Veterankraft.Foto:Josefine Stenersen

Tillväxtstrategin var tydlig från början – att expandera genom franchisekontor. Redan första året öppnades fem franchisekontor och sedan dess har det tickat på. I dag har Veterankraft 34 kontor runt om i Sverige, varav tio finns i Stockholm. Mellan 2014 och 2018 har bolaget fem gånger utnämnts till Gasell i Dagens industri.

Från början erbjöd verksamheten endast rut- och rottjänster. Sedan dess har Veterankraft byggt upp ett nät av företag som hyr in personal inom alltifrån vård- och omsorgsyrken till ekonomer och jurister. I dag gäller drygt hälften av förmedlingen business-to-businesstjänster.

Förra året var det över 2 000 personer som någon gång utförde ett uppdrag för Veterankraft. Omsättningen gick då upp till nära 118 miljoner kronor.

”Det finns inte så många jobbplattformar för veteraner och det här är människor som har 30 till 35 års arbetserfarenhet. Vi kanske inte fattade det när vi startade men vi har med tiden sett att det finns många som vill arbeta men som inte vet att det går”, säger Peter Ahlberg.

Att Sveriges äldre vill arbeta längre visar dessutom sig tydligt på statistiken. De arbetsverksamma pensionärernas bidrag till Sveriges BNP har mer än fördubblats på 18 år – från 51 miljarder 2005 till 122 miljarder 2018, enligt SPF-seniorernas sysselsättningsrapport.

”Det finns en vansinnig massa människor med massor av kompetens som inte arbetar i någon större utsträckning trots att de faktiskt vill göra det”, säger Peter Ahlberg.

Maurizio D’Afflitto är en av dem som börjat arbeta på Veterankraft efter att ha gått i pension. Den tidigare dykarofficeren i den italienska flottan har i tre år arbetat som parkeringsvakt på Bilia.

”Det är ganska tråkigt att vara hemma om man är någorlunda frisk – jag saknade att arbeta och träffa en massa folk. Sedan är en lön en guldkant på tillvaron, om saker som man annars hade varit osäker på tänker man ’äh, jag har råd’”, säger Maurizio D’Afflitto.

Maurizio D’Afflitto.
Maurizio D’Afflitto.Foto:Josefine Stenersen

Marknadsföring sker främst genom annonser i lokaltidningar och via Google Adverts och på senare tid har bolaget dessutom börjat med annonsering i sociala medier.

”När vi startade verksamheten var det inga som hade smartphones. I dag går det knappt att köpa några andra telefoner. Men vi måste följa mognaden hos veteranerna, man är inte lika snabb på ny teknologi som en 25-åring”, säger Peter Ahlberg.

Enligt Maurizio D’Afflitto når Veterankraft däremot inte fram till alla intresserade.

”Bolaget borde marknadsföra sig mer intensivt. Jag tycker många gånger att folk inte vet något om Veterankraft. De vet inte att om man fortfarande har arbetslust går det att vända sig till Veterankraft och berätta för dem vad man kan göra”, tycker Maurizio D’Afflitto.

De kommande åren satsar Veterankraft på att expandera till ytterligare platser i Sverige.

”Vår vision är att vi ska bli den bästa jobbplattformen för veteranmarknaden i Sverige, vi finns ännu inte i alla län. Det hade också varit bra om vi kunde få upp ytterligare ett kontor i Göteborg. Framöver ska vi kunna ge de mest intressanta uppdragen över hela landet”, säger Peter Ahlberg.

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?