Annons

Veteranerna kavlar upp ärmarna: Ska bli bäst i landet

Peter Ahlberg är den tämligen anonyma mediechefen som lämnade branschen för att starta bemanningsföretag för pensionärer.

En satsning på franchisebolag ledde Gasellföretaget Veterankraft in i en kraftig expansion på kort tid.

Foto:Josefine Stenersen
Maurizio D'Afflitto, parkeringskonsult för Bilia via bemanningsföretaget Veterankraft, med Peter Ahlberg, vd och medgrundare för Veterankraft.
Maurizio D'Afflitto, parkeringskonsult för Bilia via bemanningsföretaget Veterankraft, med Peter Ahlberg, vd och medgrundare för Veterankraft.Foto:Josefine Stenersen

”Vi har vetat väldigt länge att dagens 70-åringar är som gårdagens 50-åringar. Jag är själv 56 men jag känner mig som 35”, säger Veterankrafts vd Peter Ahlberg.

På 1990-talet var han Nordenchef på gratistidningen Metro och det var i korridorerna på mediebolaget MTG, tidningens dåvarande moderbolag, som han lärde känna sin framtida affärspartner Tomas Eriksson.

När de under våren 2009 återigen sprang på varandra föreslog Peter Ahlberg att de skulle starta eget tillsammans. Då hade Tomas Eriksson sedan tiden på MTG arbetat både som vd på kosmetikaföretaget Oriflames Indienverksamhet och som Nordenchef på spelbolaget Unibet.

Från ax till limpa tog det sedan ett år. Med hjälp av egna medel, bankfinansiering och en mindre finansiering från Almi slogs portarna upp för Veterankraft 2010.

”Många upptäcker när de går i pension att det faktiskt är, på ren svenska, skittråkigt. Man saknar den sociala samvaron med arbetskamrater och att känna sig nyttig och behövd”, säger Peter Ahlberg.

Peter Ahlberg, vd och medgrundare till Veterankraft.
Peter Ahlberg, vd och medgrundare till Veterankraft.Foto:Josefine Stenersen

Tillväxtstrategin var tydlig från början – att expandera genom franchisekontor. Redan första året öppnades fem franchisekontor och sedan dess har det tickat på. I dag har Veterankraft 34 kontor runt om i Sverige, varav tio finns i Stockholm. Mellan 2014 och 2018 har bolaget fem gånger utnämnts till Gasell i Dagens industri.

Från början erbjöd verksamheten endast rut- och rottjänster. Sedan dess har Veterankraft byggt upp ett nät av företag som hyr in personal inom alltifrån vård- och omsorgsyrken till ekonomer och jurister. I dag gäller drygt hälften av förmedlingen business-to-businesstjänster.

Förra året var det över 2 000 personer som någon gång utförde ett uppdrag för Veterankraft. Omsättningen gick då upp till nära 118 miljoner kronor.

”Det finns inte så många jobbplattformar för veteraner och det här är människor som har 30 till 35 års arbetserfarenhet. Vi kanske inte fattade det när vi startade men vi har med tiden sett att det finns många som vill arbeta men som inte vet att det går”, säger Peter Ahlberg.

Att Sveriges äldre vill arbeta längre visar dessutom sig tydligt på statistiken. De arbetsverksamma pensionärernas bidrag till Sveriges BNP har mer än fördubblats på 18 år – från 51 miljarder 2005 till 122 miljarder 2018, enligt SPF-seniorernas sysselsättningsrapport.

”Det finns en vansinnig massa människor med massor av kompetens som inte arbetar i någon större utsträckning trots att de faktiskt vill göra det”, säger Peter Ahlberg.

Maurizio D’Afflitto är en av dem som börjat arbeta på Veterankraft efter att ha gått i pension. Den tidigare dykarofficeren i den italienska flottan har i tre år arbetat som parkeringsvakt på Bilia.

”Det är ganska tråkigt att vara hemma om man är någorlunda frisk – jag saknade att arbeta och träffa en massa folk. Sedan är en lön en guldkant på tillvaron, om saker som man annars hade varit osäker på tänker man ’äh, jag har råd’”, säger Maurizio D’Afflitto.

Maurizio D’Afflitto.
Maurizio D’Afflitto.Foto:Josefine Stenersen

Marknadsföring sker främst genom annonser i lokaltidningar och via Google Adverts och på senare tid har bolaget dessutom börjat med annonsering i sociala medier.

”När vi startade verksamheten var det inga som hade smartphones. I dag går det knappt att köpa några andra telefoner. Men vi måste följa mognaden hos veteranerna, man är inte lika snabb på ny teknologi som en 25-åring”, säger Peter Ahlberg.

Enligt Maurizio D’Afflitto når Veterankraft däremot inte fram till alla intresserade.

”Bolaget borde marknadsföra sig mer intensivt. Jag tycker många gånger att folk inte vet något om Veterankraft. De vet inte att om man fortfarande har arbetslust går det att vända sig till Veterankraft och berätta för dem vad man kan göra”, tycker Maurizio D’Afflitto.

De kommande åren satsar Veterankraft på att expandera till ytterligare platser i Sverige.

”Vår vision är att vi ska bli den bästa jobbplattformen för veteranmarknaden i Sverige, vi finns ännu inte i alla län. Det hade också varit bra om vi kunde få upp ytterligare ett kontor i Göteborg. Framöver ska vi kunna ge de mest intressanta uppdragen över hela landet”, säger Peter Ahlberg.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Telia CompanyAnnons

Bli en bättre chef på distans – 8 tips

”Ledarskap på distans har blivit en viktig kompetens”, säger Mille Beckman, chef för digitalisering och förändringsledning på Telia.
”Ledarskap på distans har blivit en viktig kompetens”, säger Mille Beckman, chef för digitalisering och förändringsledning på Telia.

Var fjärde svensk jobbar mer effektivt på distans. Men cheferna tenderar att underskatta hur dåligt många medarbetare mår av isoleringen, visar en ny kompletterande undersökning till Telias digitala index.

Få tekniken att funka, prenumerera på en egen IT-avdelning 

25 procent av de anställda har jobbat mer effektivt på distans under pandemin, och framför allt större företag – med mer än 50 anställda – har sett en ökad produktivitet.

Det visar en uppföljning till den årliga rapporten ”Telias digitala index” där deltagarna svarat på frågor om hur de upplevt distansjobbet under våren.

”Vanligt känna mindre arbetsglädje”

– Missnöjet handlar om minskat engagemang, mindre arbetsglädje och att man saknar det sociala, säger Mille Backman, chef för digitalisering och förändringsledning på Telia, och fortsätter:

– Här är också skillnaden mellan chefer och anställda störst. Många arbetsledare tycks underskatta vad det sociala betyder för deras medarbetare. Den centrala frågan framåt är: Hur får vi in samarbetet och det sociala kittet i den digitala miljön?

Fortsatt distansjobb efter pandemin

Rapporten visar att svenska företag har en positiv inställning till distansjobb efter pandemin. Så många som 79 procent av beslutsfattarna på företag med mer än 50 anställda svarar att medarbetarna kommer att fortsätta att jobba på distans, helt eller delvis.

En ny undersökning från Gartner gav liknande resultat: 74 procent av finanscheferna planerar att göra distansarbete till en permanent lösning långt efter pandemin.

– Att leda på distans kommer att bli en allt viktigare kompetens, konstaterar Mille Beckman.

Hur blir man en bättre chef på distans? Här är 8 tips från Mille Beckman.

1 Bjud in till möten som inte handlar om jobb

Inför rutiner som uppmuntrar till gemenskap online – som ett återkommande morgonmöte på 15 minuter där det är frivilligt att delta och där temat inte är jobb. Du kan kliva in och säga hej, ungefär som du hejar och byter några ord vid kaffeautomaten på kontoret. Linkedin är ett bra socialt verktyg, föreslå en digital lunch eller fika med medarbetare eller andra i ditt kontaktnät, skicka sedan en möteslänk. 

2 Ge individuellt anpassad feedback 

Ta reda på hur de helst kommunicerar. Vissa vill ringa och prata, andra chatta. Vissa behöver mycket kontakt för att klara distansjobbet optimalt, andra föredrar mindre utbyte med chefen.

3 Dela mera av arbetsdagen

Många företag har tekniken på plats, men saknar arbetssätt som skapar energi och delaktighet. Lansera forum och rutiner där det blir naturligt att dela mer av jobbet: Att be om tips, få feedback, utvärdera. Ställ frågan: Vad gillar ni med kontoret? Hur kan ni få in det i den digitala miljön?

4 Tydliga riktlinjer om takt och ton 

Det skrivna ordet kan lätt skapa missförstånd, du kanske skriver något i en chatt som misstolkas av den berörda som sitter vid sitt köksbord. Informera om vilken ton ni ska ha och utvärdera löpande hur ni kommunicerar.

5 Undvik en-tar-över-skärmen-möten

Många digitala möten går till så att alla checkar in, en tar över skärmen och sedan ”försvinner” de andra. Hur skapa mer meningsfulla möten? Ett trick är att noga formulera syftet med mötet, vilka ska vara med och varför, hur långt ska mötet vara? Gör en agenda och en kort beskrivning av mötet i kallelsen, så att de inbjudna känner både engagemang och ansvar.

6 Se upp för digitala klyftor

Gör regelbundna digitala hälsocheckar – hur jobbar medarbetarna digitalt, vad behöver var och en lära sig? Växer kunskapsklyftan mellan medarbetarna är det svårt att flytta företaget framåt.

7 Pauser skapar kreativitet

Ett vanligt misstag vid distansjobb är att vi ”jobbar på” utan pauser. Som ledare är det viktigt att uppmuntra till ett hållbart digitalt arbetsliv. Tipsa medarbetarna om att lägga in promenader, lunchraster och annat som ger energi.

8 Bygg kulturen digitalt

Skapa er företagskultur digitalt, och inte enbart på den fysiska arbetsplatsen. Hur vill ni att medarbetarna ska uppleva er digitala miljö? Hur delar ni information, hur ger ni feedback och så vidare.

Få tekniken att funka, prenumerera på en egen IT-avdelning  

 

 

Mer från Telia Company

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telia Company och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?