1515
Annons

Vd:n som låser in sina kunder: ”Kompisgäng, svensexor och möhippor”

Stugdrömmen i fjällen fick den då 56-årige Fredrik Danielson att sluta jobba. Men ett telefonsamtal från hans expansionssugna söner förändrade allt. 

Nu får pensionen vänta för vd:n för Escape House – som låser in sina kunder i fem svenska städer.

”Det väldigt kul att bygga banor och skapa wow-upplevelser”, säger Fredrik Danielsson, vd för Escape House.
”Det väldigt kul att bygga banor och skapa wow-upplevelser”, säger Fredrik Danielsson, vd för Escape House.Foto:Emil Malmborg
Petter Danielsson fick sin pappa Fredrik Danielsson att göra comeback i yrkeslivet när han rekryterade honom som vd till sitt bolag Escape House.
Petter Danielsson fick sin pappa Fredrik Danielsson att göra comeback i yrkeslivet när han rekryterade honom som vd till sitt bolag Escape House.Foto:Emil Malmborg

Det knarrar när dörren går igen och spelledaren vrider om nyckeln i låskolven. 

Inlåst bakom galler i en fängelsecell är uppgiften tydlig: att lyckas rymma. 60 minuter är vad jag har på mig – och för att lyckas behöver jag knäcka koder och lista ut på vilket sätt jag kan dra nytta av en korrupt fängelsevakt. 

Allt detta på grund av ett brott jag inte begått.

”Våra rum bygger inte på muskler utan på hjärngympa. Samarbete och lite klurighet är vad som behövs”, säger Fredrik Danielson.

Han är vd för Escape House, Sveriges största aktör när det kommer till så kallade escape rooms i Sverige: ett koncept där man i grupp låses in i mystiska miljöer och med hjälp av meddelanden och föremål ska försöka ta sig ut så snabbt som möjligt.

”I den här branschen finns det entusiaster som reser världen runt för att testa olika escape rooms. Målet är att banorna som vi har ska ge unika upplevelser”, säger Petter Danielson.

Det var han som tillsammans med sin bror Gusten Danielson och dennes dåvarande sambo Sabrina Zancotti grundade bolaget 2014, samtidigt som de alla pluggade på universitet. 

”Det började med att vi testade ett escape room under en resa i Australien. Vi tyckte att konceptet var underhållande, men blev lite förbluffade över hur de hade valt att driva verksamheten. Under en tredagars hike i bushen hade vi mycket tid att diskutera hur vi själva skulle ha valt att driva verksamheten. Vi gick igenom allt ifrån kalkyler över uppbyggnad och drift till hur klurigheter och ledtrådar hade kunnat göras”, berättar Petter Danielson.

Det första spelrummet skapades i Göteborg, som bolaget utgick ifrån i början.

”Våra första gäster tog vi emot själva mellan föreläsningar och de första intäkterna återinvesterades raskt i material för att under hösten bygga upp ytterligare två banor.”

I samma veva hade Fredrik Danielson – pappa till Gusten och Petter – sagt upp sig från sitt mångåriga jobb som ekonomichef och flyttat upp till Bruksvallarna i Härjedalen. Detta för att förverkliga en dröm att bygga en egen fjällstuga.

”Men när stugan väl stod färdig och snön smälte i maj blev jag och min fru plötsligt rastlösa. Vardagen känns både lite långsam och enslig. Jag trodde att jag var redo att gå i pension vid 56 års ålder, men så ringde det i telefonen …”, berättar Fredrik Danielson.

Det var sonen Petter Danielson som kom med ett erbjudande:

”Jag frågade om pappa var sugen på att hjälpa oss att skala upp vårt koncept genom att flytta hem och expandera till vår gamla hemstad Norrköping. Tillsammans byggde vi sedan upp vår andra anläggning under min ’sommarledighet’ efter examen.”

När de tre grundarna efter sommaren påbörjade sina respektive heltidsjobb gick Fredrik Danielson in och tog över både drift och vidareutveckling av verksamheten.

”Detta passade helt perfekt då jag fick kombinera mitt intresse för att snickra med mina erfarenheter från ekonomi och att driva företag”, säger Fredrik Danielson.

Sedan dess har Escape House expanderat till att bli en kedja med närvaro i fem städer – Norrköping, Linköping, Jönköping, Lund och Göteborg. Totalt handlar det om sex anläggningar med över 25 uppbyggda rum, ­vilket är fler än någon annan aktör i Sverige.

”Det har funnits och finns möjligheter att fortsätta växa både organiskt och via förvärv, men vi har hittills valt att fokusera på att växa in i den nya större kostymen. Det har nog varit klokt med tanke på hur snabbt vi växte under en period. Men om vi hittar en fantastiskt bra lokal till en bra hyra, i en stad där konceptet inte finns, så kommer det säkert att klia i fingrarna”, säger Fredrik Danielson.

När han under företagets uppstartstid enbart skötte redovisningen fanns det inga tankar på att bolaget 2019 skulle omsätta 12 Mkr och dessutom ha en uppåtpekande kurva.

”Nej, jag hade inte den blekaste aning att vi skulle bli så här stora. Målet var nog framför allt att snurra runt för att täcka löner och hyra”, konstaterar han.

”Men många har insett att det är ett alternativ till vedertagna teambuilding-aktiviteter och kickoffs. Folk har kanske tröttnat på bowling och biljard. Dessutom lockar vi till oss kompisgäng, svensexor och möhippor.”

Förväntningarna på Escape House blir, enligt far och son Danielson, allt högre i takt med att besökarnas erfarenheter ökar.

”Det innebär att rummen behöver vara mer genom­arbetade med allt ifrån häftigare miljöer och autentisk rekvisita till nya innovativa tekniska lösningar som man inte har stött på tidigare. Just nu snickrar jag exempelvis på ett nytt mentalsjukhus”, säger Fredrik Danielsson.

Både han och Petter roas av det faktum att deras företagsresa skiljer sig en del från många andra entreprenörers.

”Det vanliga är väl att den äldre generationen lämnar över till den yngre, men vi har gjort precis tvärtom”, säger Petter Danielson med ett leende.

För Fredrik Danielsons del fick den tilltänkta pensionen ett abrupt avbrott, men det har han ingenting emot.

”Å ena sidan gick jag från att vara helt ledig till att jobba mer än jag någonsin har gjort tidigare. Å andra sidan är det väldigt kul att bygga banor och skapa wow-upplevelser.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?