1515

Vd:n om cykelboomen: Försäljningen har exploderat

Det rullar i rekordfart hos Europas okrönte cykelkung. Tony Grimaldis Cycle Europe har dubblat försäljningen i coronakrisens spår när hela världen jagar såväl smittsäkra som klimatsmarta transporter. 

Tony Grimaldi, vd för Cycle Europe.
Tony Grimaldi, vd för Cycle Europe.Foto:Jesper Frisk/TT

 Lång och krokig har den varit, cykelvägen för Tony Grimaldi, i dag vd för Cycleurope, en av Europas ledande cykeltillverkare som verkligen befinner sig i pole position. 

Annat var det när familjen Grimaldi med pappa Salvatore i spetsen förvärvade det klassiska italienska cykelmärket Bianchi i slutet av förra seklet och Tony fick flytta till Bergamo i Italien för att ta sig an den krisande verksamheten.

”Då var cykelbranschen allt annat än intressant och alla undrade varför vi gick in där”, berättar Tony Grimaldi med den omisskännliga västmanländska dialekten intakt.

Annat var det också när Di i början av april träffade Salvatore Grimaldi, mitt i den värsta osäkerheten i coronapandemin, då var oron stor och de viktiga marknaderna Italien och Frankrike helt lamslagna. 

Men så kom rycket, lika explosivt som när klungan bryts i Giro d'Italia.

”Sedan slutet av april har vår försäljning av såväl vanliga vardagscyklar som elcyklar formligen exploderat. I juni och juli fördubblade vi försäljningen”, berättar Tony Grimaldi.

”Vi har sålt helt slut på vissa modeller nu, såväl klassiska cyklar från Monark och Crescent som elcyklar. Flaskhalsarna är framför allt att få fram komponenter som elsystem från Asien.”

Coronapandemin har nämligen skapat en aldrig tidigare skådad efterfrågan på tvåhjuliga fordon. Som ett mer smittsäkert alternativ till kollektivtrafiken i världens storstäder har cyklandet också uppmuntrats ordentligt från myndighetshåll.

Foto:Jesper Frisk

Hela den globala cykelbranschen går därmed på högsta växeln just nu. Europas största cykeltillverkare, holländska Accel ökade omsättningen i juni med över 50 procent jämfört med året innan och aktiekursen för japanska Shimano, världens största tillverkare av cykelkomponenter, noteras till all time high.

I egenskap av ordförande i branschorganisationen Cycling Industries Europe har Tony Grimaldi också sett det nyvaknade intresset för cykeln från politiskt håll.

”EU-kommissionen har blivit väldigt intresserade. Jag har sedan i maj haft en kontinuerlig dialog med kommissionen och träffat klimatkommissionär Frans Timmermans kabinett. De vill se hur man kan öka cyklingen i Europa. I Bryssel ser man cykeln som en del av lösningen efter coronakrisen och Timmermans har gått ut tydligt och sagt att cykeln ska få en större plats i hela mobilitetsstrukturen inom EU och en större del av budgeten för transportsatsningar.”

I land efter land, stad efter stad har det under våren gjorts stora satsningar på ny cykelvänlig infrastruktur. 

”Vi har räknat fram att det nu investeras sammanlagt 1 miljard euro för att underlätta för cyklingen i Europa under pandemin. Men i Sverige har det faktiskt inte gjorts någonting”, konstaterar Tony Grimaldi.

”I Stockholm är det fortfarande bara 10 procent som har cykel som huvudmobilitet, i Köpenhamn är det 40 procent.”

Men Sverige står samtidigt bara för 30 procent av den totala omsättningen i Grimaldis cykelimperium . Det finns andra marknader som drar, och andra segment än bara standardcyklar. 

I år säljs uppskattningsvis 4 miljoner elcyklar i Europa. I cykelns förlovade hemland Holland är mer än varannan såld cykel en med elassistans.

”Vi räknar med att elcykelförsäljningen dubblas eller till och med tredubblas de närmaste fem åren.”

Även koncernens specialenhet för ecargo, transportcyklar, som tillverkas i fabriken i Vansbro, har sett en ökning på mer än 100 procent i Europa i år. 

”Det är drivet av trenden med last sista milen-leveranser i e-handeln där vi har vunnit avtal med Postnord och flera andra paketleverantörer.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?