1515
Annons

Vd:n om budet: ”Något som har legat och grott i bakhuvudet”

Storägaren Mellby Gård har lämnat ett kontanterbjudande om 20 kronor per aktie till aktieägarna i modekedjan Kapp-Ahl. Aktien rusar efter beskedet. 

”Vi tror att bolaget skulle må bra av att verka i en onoterad miljö”, säger Johan Andersson, vd för Mellby Gård. 

Foto:Lars Jansson, Leif R Jansson/TT

Mellby Gård är storägare i modekedjan Kapp-Ahl där de äger 23 miljoner aktier, vilket motsvarar ungefär 29,58 procent av kapital och röster, enligt ägardatatjänsten Holdings. Men nu vill de bli helägare, och har lagt ett kontantbud på 20 kronor per aktie för resterade aktier i bolaget. Budet kommer inte att höjas och motsvarar en premie om 43 procent i förhållande till aktiens stängningskurs på fredagen.

”Det är något som har legat och grott i bakhuvudet under en längre period. Men själva arbetet med budet är något som vi började med för mindre än två veckor sedan. Vi har jobbat intensivt och snabbt för att lägga fram budet för aktieägarna”, säger Johan Andersson, vd för Mellby gård. 

Det totala värdet av erbjudandet baserat på de drygt 54 miljoner aktier som inte redan ägs av Mellby Gård uppgår till 1.082 miljoner kronor, vilket värderar Kapp-Ahl till 1.536 Mkr.

”Vi känner att det är rätt timing att göra det nu. Vi tror att bolaget skulle må bra av att verka i en onoterad miljö. Mellby Gård är van av båda ägarformerna. Vi har verkat i både noterade och onoterade bolag genom åren. Det finns för- och nackdelar med båda formerna.”

Johan Andersson säger att det finns fler anledningar till varför han tror att modekedjan skulle må bättre av att arbeta i en onoterad miljö. Han berättar att hela modebranschen står inför mycket stora utmaningar där stora förändringar kommer att behöva genomföras. Han menar att det långsiktiga arbetet görs bäst utanför börsen där man inte hela tiden behöver fokusera på vad man ska presentera nästa kvartal. 

”Vi vill skapa arbetsro för att kunna genomföra de förändringar som krävs för att kunna jobba med hela kostnadsstrukturen, butiksoptimering och butiksytor. Det tror vi görs bäst i en onoterad miljö”, säger Johan Andersson. 

En annan fördel som Johan Andersson pekar ut är att de som helägare kan samarbeta mer med de andra bolagen inom koncernen som verkar inom samma bransch. 

”Jag har ingen detaljerad synergiplan att redovisa. Det är helt enkelt den enkla analysen att ju större man är inom en viss bransch, desto starkare är man när det kommer till inköp, hyresförhandlingar och olika backoffice- funktioner”, säger Johan Andersson. 

”För det tredje. Trots att det är en väldigt utmanade period och en tuff bransch så tror vi på bolaget på lång sikt. Vi tror på ledningen med Elisabeth Peregi som ny vd i spetsen. Det finns mycket som är positivt i Kapp-Ahl”, fortsätter Johan Andersson. 

Hur tror ni att aktieägarna kommer ta till sig budet?
”Det är omöjligt att spekulera i. Det som började nu i morse är en period som kommer att löpa under flera veckor. Det är först i slutet av september som vi kommer vet hur det har gått. Innan det ska styrelsen ska med sitt utlåtande om de tycker det är skäligt”, säger Johan Andersson. 

Nyhetsbyrån Direkt uppmärksammar att Kapp-Ahls styrelseordförande Anders Bülow för bara cirka fyra veckor sedan köpte nästan 38.000 aktier i klädbolaget för lite mer än 0,5 miljoner kronor. Den posten har under måndagens kursrusning ökat med drygt 200.000 kronor i värde. 

Anders Bülow har tidigare varit vd för Mellby Gård och sitter i dag i investeringsbolagets styrelse. Han är även styrelseledamot i flera av Mellby Gårds portföljbolag. Johan Andersson uppger för Direkt att han har ”respekt” för att tajmingen av insynsköpet kan se ”märklig ut”.

”Men det har inte funnits några diskussioner mellan oss och Anders Bülow innan det köpet. Det är en orelaterad händelse. Det här arbetet intensifierades för en och halv vecka sedan, alltså efter köpet. Men det är noterbart och det är ju, som du säger, en händelse som ligger i närtid”, säger Johan Andersson till Direkt.

Efter börsöppningen på måndagen rusade aktien snabbt 40 procent till att hamna strax under Mellby Gårds bud på 20 kronor.


Innehåll från Float LendingAnnons

Så enkelt kan SaaS-bolag finansiera sin tillväxtresa – utan att spä ut ägarskapet

Jannis Koehn, CFO, Shraddha Chouhan, CMO, och Cedric Notz, CEO, på Float.
Jannis Koehn, CFO, Shraddha Chouhan, CMO, och Cedric Notz, CEO, på Float.

Unga tech-företag kan ha svårt att finansiera sin tillväxt då banker kräver garantier och riskkapitalister vill ha en del av företaget.

Float erbjuder istället CaaS – Capital-as-a-Service – för enkel och snabb finansiering till prenumerationsbaserade företag som behöver kapital för att växa.

– Vi kan ge SaaS-företag snabb och enkel tillgång till icke-utspädande tillväxtkapital med total flexibilitet, där grundarna kan ta ut det kapital de behöver, när de behöver det, säger Cedric Notz, grundare och vd för Float.

Många tech-företag har det ofta svårt i början, inte minst att få tillgång till kapital. Inkomsterna är osäkra, det finns sällan några tillgångar i företaget att använda som säkerhet för lån och grundarna sliter ofta dygnet runt med att utveckla sin affärsidé och kan inte lägga tid på att jaga kapital. 

Riskkapital är fantastiskt för att finansiera nya idéer och verksamheter. Men befintliga aktieägare måste ge ut nya aktier – och därmed ge upp en del av kontrollen och den ekonomiska uppsidan. Om ett företag har hittat en produktmarknad som passar och vill accelerera är också lån fantastiska. Alla tidiga aktieägare – grundare, ängelinvesterare, anställda och riskkapitalister – gynnas.

Float erbjuder Capital-as-a-Service till bolag inom den prenumerationsbaserade ekonomin, alltså SaaS-företag. 

Kreditgränsen är kopplad till ARR, Annual Recurring Revenue, ett begrepp inom prenumerationsekonomin som visar hur stora de årligen återkommande intäkterna är under prenumerationernas livslängd.

Float ger krediter utan säkerhet

Float tar en ränta på lånet, men kräver ingen säkerhet. För att minimera kreditrisken görs istället en noggrann riskanalys baserad på stora mängder data. 

– Vår process är helt digital och automatiserad. Kunden registrerar sig enkelt på vår plattform. Genom Bank-ID får vi sedan tillgång till information om företagets bankkonton, bokföringsuppgifter och mjukvaran för prenumerationshanteringen. Våra algoritmer analyserar denna data och får fram de KPI:er som vi behöver för att göra en riskbedömning. Beroende på risken så kan vi erbjuda en kredit på mellan 30 och 70 procent av ARR, förklarar Cedric Notz.

I takt med att företagets ARR ökar, ökar också kreditgränsen.

– Det är ett väldigt flexibel lösning, där företaget kan använda så mycket de vill av de krediter vi erbjuder till vad de själva vill, när de så önskar, säger han.

Float Ledning vill maximerar kundupplevelsen

Processen går väldigt snabbt. Inom några dagar kan SaaS-företaget få tillgång till krediten.

– Kundupplevelsen ska vara så snabb, enkel och effektiv som möjligt för de som söker kapital av oss, säger Cedric Notz.

Floats affärsidé bygger på grundarnas egna erfarenheter av att skapa och driva växande SaaS-företag. Jannis Koehn är CFO och medgrundare av Float. 

– Som tidigare VD och CFO på ett B2B-prenumerationsföretag har jag personligen upplevt hur svårt det är för nya företag som vill växa att få kredit från bankerna. Det tog oändligt med tid. Marknaden fungerar inte, och det vill vi göra något åt, säger han, och avslutar:

– Finansiering för entreprenörer har sett likadant ut i årtionden. Låt oss ändra på det. Float kommer att revolutionera finansieringen för prenumerationsbaserade företag.

Läs mer på www.gofloat.io/sv/

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Float Lending och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?