Hoppa till innehållet

Annons

Vd:n för svenska designklassikern tiofaldigar vinsten

Med Maria Veerasamy som vd har Svenskt Tenn blivit ett modernt bolag och ökat omsättningen med 200 procent – under ett decennium då detaljhandelsdöden har varit ett faktum. För Di Weekend berättar hon om kärleken till logistik, rädslan för det ockulta och en uppväxt präglad av utanförskap.

Foto:Gustaf Månsson
FÄRGSTARKT PÅ JOBBET. I butiken på Strandvägen avsätts stora ytor till det Svenskt Tenn kallar rumsligheter. De är ­enbart till för inspiration.
FÄRGSTARKT PÅ JOBBET. I butiken på Strandvägen avsätts stora ytor till det Svenskt Tenn kallar rumsligheter. De är ­enbart till för inspiration.Foto:Gustaf Månsson

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 459kr/mån

spara
1180 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 344 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Ta del av villkoren

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News AB:s personuppgiftspolicy. Bonnier News AB ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.

Dagens industri är en del av Bonnier News.

Innehåll från TakedaAnnons

Digital teknik som ger träffsäker vård

Med ett holistiskt synsätt vill läkemedelsföretaget Takeda ta sjukvården in i framtiden, där teknik kan bidra till tidigare diagnoser, exaktare behandling och större patientmedverkan. MyARwin är ett av många innovationsexempel. 

För att klara framtidens hälsovård krävs ett holistiskt synsätt och innovativa lösningar i samarbete med sjukvård, patienter och teknikbolag. Vatroslav Mateljic, svensk vd och interim Head of Nordics på Takeda: 

 – I dag räcker det inte med att erbjuda läkemedel. Vi måste kunna erbjuda omfattande lösningar för att stödja diagnostik och behandling för patienter.

Datadriven vård

Silvia Bäckström, Head of Data, Digital & Technology på Takeda Nordics påpekar att Takeda nu har riktat fokus på hälsodatabaserade algoritmer för att kunna uppmärksamma sjukdomar i ett tidigt skede eller för att förutse risken för en negativ utveckling under rådande behandling. 

– Hälsodata kan bidra till att identifiera personer med störst eller även akut behov av ett vårdbesök. Därmed kan processerna bli mer effektiva och bättre för både patient och samhälle, menar Annika Himberg, Senior Lead Digital Health på Takeda Nordics.

Sverige som testbädd

Takeda har ett tvärsektoriellt samarbete med många externa partners. Avgörande för att komma framåt är ett bredare perspektiv. Och att utvecklingen sker i Norden är ingen slump. Här finns stora möjligheter inom teknologiutveckling och plats för nytänkande inom digitalisering. 

– Vi använder Sverige som testbädd för innovation och vi har många samarbeten med sjukvård och patientföreningar. Men mer och mer jobbar vi även med start up-företag, berättar Silvia Bäckström.

Besök Takeda här

MyARwin – en virtuell kompis

Takeda går nu in i en fas där flera digitala lösningar står redo för att erbjudas för användning i sjukvården. Ett av dessa exempel är MyARwin som lanseras i de nordiska länderna under våren 2023 och som kan användas för olika läkemedel. MyARwin är en AR-baserad, interaktiv mobillösning, som är oberoende av ett visst läkemedel och som stödjer speciellt unga patienter som själva injicerar sig i hemmet.

– Vi har haft familjepaneler om hur vi kan motivera barnen att vilja lära sig mer. En lösning är en interaktiva, virtuell kompis, en robotcoach som kan uppgraderas genom att svara rätt på quizfrågor om behandlingen, säger Annika Himberg.

Nina Jurander, specialistsjuksköterska vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset, var med och utvecklade MyARwin:

– Arbetet med appen har varit en rolig och lärorik process där vi nordiska sjuksköterskor samarbetat och lärt oss av varandra. Samarbetet med Takeda har i sin tur möjliggjort den kvalitetshöjning och trygghet appen utgör, något vi inte hade kunnat skapa på egen hand. Arbetet känns meningsfullt då responsen från de patienter som testat appen varit väldigt positiva och redan nu har jag en lista på patienter som väntar på appen.

Läs mer om Takeda 

Om Takeda
Takeda är ett ledande globalt, forsknings- och innovationsdrivet biofarmaceutiskt företag med huvudkontor i Japan. Takeda koncentrerar sin forskning kring fyra områden: sällsynta sjukdomar, gastroenterologi, centrala nervsystemet och onkologi, samt viss forskning inriktat mot plasmabaserade terapier och vacciner. Takeda har medarbetare i ca 80 länder och arbetar tillsammans med hälso- och sjukvården för att förbättra livskvaliteten för patienter. 

C-ANPROM/SE/CORP/0067 maj 2023

Mer från Takeda

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Takeda och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera