1515

Vattenkraften vinnare i energiuppgörelsen

En omfattande reform inklusive en mångmiljardsatsning på vattenkraft från de stora energibolagen är nästa stora steg i energiuppgörelsen.
Överenskommelsen är i full fart på väg att genomföras och energiminister Ibrahim Baylan pekar ut de huvuduppgifter som återstår.

KRAFTFULLT. Vattenkraftsbolagen föreslås inrätta en fond som ska finansiera en rad kostnader de närmaste 20 åren. Förslaget är en del av den stora energiuppgörelsen.
KRAFTFULLT. Vattenkraftsbolagen föreslås inrätta en fond som ska finansiera en rad kostnader de närmaste 20 åren. Förslaget är en del av den stora energiuppgörelsen.Bild:Christer Höglund
NÖJD. Energiminister Ibrahim Baylan (S).
NÖJD. Energiminister Ibrahim Baylan (S).Bild:Christine Olsson

”Jag är väldigt nöjd. Uppgörelsen håller utmärkt och så här långt har allt gått över förväntan”, säger Ibrahim Baylan.

Mycket har hänt när han summerar läget ett drygt år efter den historiska uppgörelsen om Sveriges energipolitik.

”Det har varit enormt mycket verkstad. 2017 är på god väg att bli ett rekordår. Inte på åtminstone 40 år är det så stora förändringar av energipolitiken som nu. Det har varit och fortsätter att komma en strid ström av förslag och beslut”, säger Ibrahim Baylan, och tillägger att arbetsbelastningen på hans departement och på hela regeringen varit mycket hög i spåren av den historiska uppgörelsen om energipolitiken som presenterades i fjol.

Vilka är de viktigaste förändringarna så här långt?
”Förslagen att stegvis avskaffa effektskatten på kärnkraften liksom att sänka fastighetsskatten på vattenkraften är åtgärder av central betydelse och som tillsammans med förslagen om ändrade villkor för Kärnavfallsfonden bidrar till att trygga elförsörjningen”, säger Ibrahim Baylan.

En annan huvudingrediens i överenskommelsen är förlängningen och utvidgningen av elcertifikatsystemet som nyligen godkändes av riksdagen.
Men en rad viktiga delar återstår när energiöverenskommelsen ska sjösättas, uppger han. Här ingår bland annat den övergripande inriktningen för energin liksom krav på energieffektivisering för industrin. En annan av de stora pusselbitarna och där regeringen nyligen skickat ut ett förslag på remiss rör vattenkraften.

”Det är ett oerhört viktigt förslag som sannolikt kommer att få positiva konsekvenser för vattenkraften och därmed för svensk elförsörjning under många decennier framöver. Det är faktiskt ett väldigt bra förslag, som är både kreativt och pragmatiskt, som tagits fram” säger Ibrahim Baylan.

Hur menar du?
”Det är en mycket komplicerad och samtidigt elegant lösning för att införa moderna miljökrav och klara EU:s ramvattendirektiv samtidigt som hänsyn tas till vattenkraftens viktiga roll i elsystemet. Tidigare förslag på området skulle ha lett till att stora delar av vattenkraftsproduktionen försvunnit”, säger Ibrahim Baylan.

En del av lösningen är att de största vattenkraftsbolagen frivilligt upprättar och pumpar in 10 miljarder kronor till en miljöfond, som ska finansiera merparten av kostnaderna för prövning och miljöförbättrande åtgärder för landets alla vattenkraftsägare under 20 år. Förslaget är ute på remiss, men flera av de stora vattenkraftsbolagen välkomnar preliminärt förslaget.

”I allt väsentligt kommer vi att ställa oss bakom förslaget. I kombination med den tidigare föreslagna sänkningen av fastighetsskatten så blir det en långsiktigt acceptabel lösning”, säger Christer Ljunggren, chef för vattenkraft på statliga Vattenfall, som ensamt kommer att stå för runt hälften av miljarderna till den nya fonden.

Även Fortum tycker att förslaget har stora fördelar, men är samtidigt kritiskt.

”Den stora bristen är att bara lokala miljöeffekter prövas. Inga hänsyn tas till vattenkraftens stora fördelar när det gäller att bekämpa klimathotet, vilket är helt obegripligt och en brist i Miljöbalken som borde åtgärdas”, säger Per Langer, vd för Fortum Sverige.

Ibrahim Baylan uppger att målet är regeringen ska lägga fram ett slutligt förslag om vattenkraften så att det kan avgöras av riksdagen under första halvåret nästa år.


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?