1515
Annons

Västtrafik breddar uppdraget – nya projekt ska få fler att cykla

Elcykel till låns för bilpendlare, vikbara cyklar för kombinerade resor och en ny cykelfunktion i reseappen ska få resenärerna i Västra Götaland att resa mer hållbart. Bakom projekten står Västtrafik, som inte längre bara ansvarar för kollektivtrafiken.

Sara Persson är teamledare på Västtrafik.
Sara Persson är teamledare på Västtrafik.Foto:Västtrafik

”Vi har breddat vårt uppdrag och tänker att det hållbara resandet ska vara normen. Kollektivtrafiken kommer alltid att vara stommen i ett hållbart transportsystem, men det måste kompletteras. Om man upptäcker att man kan välja ett mer hållbart alternativ – som att gå eller cykla – så behöver man inte belasta kollektivtrafiken”, säger Sara Persson, chef för Marknadsteamet på Västtrafik, och fortsätter:

”Om fler cyklar, går eller åker kollektivt så blir det mindre trängsel på vägarna, hälsan blir bättre, välfärdssjukdomar minskar och ekonomin vinner på det.”

Men det yttersta målet är framför allt att färre ska ta bilen. För att nå det behöver det bli enklare att kombinera olika hållbara alternativ. En ny funktion i Västtrafiks nya version av appen To Go visar cykeln som alternativ när man söker efter en resa, om sträckan är längre än 500 meter och kortare än 15 kilometer. Sedan tidigare finns även gång som resealternativ.

Syftet med funktionen är att synliggöra olika sätt att ta sig från punkt a till b. Kanske går det fortare att ta cykeln vissa sträckor? 

”Med detta hoppas vi kunna få folk att tänka till och se att det går supersnabbt att ta cykeln på den sträckan man ska ta sig”, säger Persson.. 

Många gånger handlar det om att få människor att ändra  beteende. Att byta ut bilen till en vanlig cykel kanske är ett stort steg för många – men kanske är elcykeln ett alternativ för dem.

Ett projekt som jobbat med det är Elcyklist, som gjorts i samarbete med Lunds Universitet. I pilotprojektet som pågått under våren fick hundra bilpendlare på Volvo Powertrain i Skövde låna en elcykel under sex veckor och testa ett nytt sätt att pendla. 

Resultatet blev över förväntan, och ledde till att all cykling ökade. Bilkörningen i i den gruppen minskade med hela 37 procent mätt i kilometer.

”Det har varit ett superbra projekt. Det här tänker vi fortsätta med i fler av de 49 kommuner vi samarbetar med i vårt område. Just nu pågår projektet i Åmål, Borås, Alingsås och Falköping. I nästa omgång har vi fokus på Göteborg. Så det gäller att sätta nya vanor i både landsbygd och stad”, säger Persson.

Innan Västtrafik drar igång projektet med elcyklister i Göteborg i höst ser man över möjligheten att få användning av cyklarna även i sommar. 

”En idé vi arbetar kring är att låna ut dem till sjukvårdspersonal, för att de ska kunna resa till jobbet på ett smittsäkert sätt och samtidigt minska trängseln i kollektivtrafiken. Men även som en gest av tacksamhet för deras arbete under coronapandemin”, säger Sara Persson.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Citybike får böta 4,9 miljoner för lånecykel-strul

Förseningar och tekniska problem har kantat lanseringen av Stockholms lånecyklar. Nu kräver Stockholm Stad Citybike på 4,9 miljoner kronor för att de inte levererat enligt avtal. 

Stockholms nya lånecyklar.
Stockholms nya lånecyklar.

Det har inte varit någon friktionsfri resa för Stockholms lånecykelsystem. Först en utdragen upphandlingsprocess. Sen försenades lanseringen kraftigt, och när cyklarna väl var på plats var de färre än avtalat – och fungerade inte särskilt bra i många fall.

LÄS OCKSÅ Användare rasar över Stockholms lånecyklar

För bolaget Citybike som sköter tjänsten väntar nu böter på 4,9 miljoner kronor – varav merparten uppkommit innan tjänsten ens nått Stockholmsborna. Enligt avtalet (se faktaruta) med Stockholms Stad förbinder sig Citybike att leverera minst 1.000 elcyklar vid lansering, som skulle skett 1 april. Längre ner i avtalet går det att läsa att det utgår vite på 100 kronor per dag och cykel så länge det kravet inte uppnås.

Enligt Citybikes Nordenchef Daniel Mohlin var tjänsten som helhet försenad med 40 dagar. Först den 10 maj var den uppe och rullade. Enligt bolaget har strejker i Italien, komponentbrist och covid påverkat leveranserna. 

Och så länge Citybike inte levererar de 1.000 elcyklarna så kommer bötesbeloppet räknas upp med 700.000 kronor per vecka. Detta gäller oavsett om de har 100 eller 900 cyklar på plats. På fredagen har det gått 7 veckor sedan tjänsten skulle ha lanserats enligt avtalet. 

Vid själva lanseringen ställde bolaget ut cirka 600 cyklar, men när Di tidigare i veckan pratade med Daniel Mohlin hade bolaget enbart cirka 400 cyklar ute på stan. 

LÄS OCKSÅ Stockholm utmanar elsparkcyklarna med vrålbilligt cykelabonnemang

”Vi kommer i kapp tidsplanen i slutet av maj. Sen är planen att leverera lite snabbare . Vi hoppas kunna ha 2.000 cyklar på plats i 200 stationer till sommaren”, sa Daniel Mohlin till Di tidigare i veckan. 

Enligt avtalet ska det senast 1 oktober finnas minst 2.000 cyklar på plats. Lyckas de inte uppfylla kraven i avtalet finns risken att upphandlingen hävs. 

”Kan man inte leverera den tjänst som utlovats så kan ju upphandlingen upphävas, det är inget konstigt med det”, sa Stockholms trafikborgarråd till Di tidigare i veckan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?