ANNONS:
Till Di.se

Väskdesignern gör färgstark debut – säljs över hela världen

  • Konstnären Evelina Kroon har designat rummet på Bukowskis där Paulina Liffner von Sydows väskor visas onsdag till lördag denna vecka. Tanken är att åskådliggöra hur varumärket Little Liffner skulle se ut om det vore ett rum. Foto: Oskar Omne

Det började som ett sidoprojekt, i dag säljs Paulina Liffner von Sydows väskor världen över. Nu debuterar hon på Fashion Week Stockholm, i ett rum fyllt av tejp. 

I en del av Bukowskis lokaler i Stockholm har designern Paulina Liffner von Sydow och konstnären Evelina Kroon gjort en totalförvandling av rummen. Väggarna är omgjorda i färg och tejp i olika sorters mönster, och ett trettiotal grafiska tavlor täcker en av dem.

”Jag har aldrig gjort en fysisk manifestation av varumärket, utan har jobbat väldigt digitalt och inte haft några fysiska platser att mötas med kunder. Jag kände mig redo och sugen på det inför den här säsongen.”

Paulina Liffner von Sydow är utbildad civilekonom och konstvetare. Efter sin utbildning fick hon sommarjobb på Veckorevyn och året därpå blev hon modeassistent på Elle.

2008 började hon arbeta med varumärkesstrategier och kommunikation på pr-byrån Patriksson Communication, där hon stannade i sex år. Vid sidan av jobbet utvecklade hon sakta, men säkert väsk- och accessoarmärket Little Liffner.

”Nu har jag arbetat med Little Liffner på fulltid i tre år. Jag började successivt och backade långsamt ut ur min gamla karriär, för att se att det funkade. Till en början arbetade jag kvällar och helger parallellt med mitt dåvarande jobb”, berättar hon.

Paulina Liffner von Sydow är självlärd och fick idén när hon letade efter väskor i bra material, som skulle vara enkla, men inte för dyra.

”Det hade varit stor uppståndelse kring ’it-bagen’ som koncept i många år, och jag kände mig lite mätt på det. Jag ville ha något annat, men allt som var mer diskret var ultradyrt. Däremot var det tomt i mellansegmentet så där såg jag en möjlighet.”

Väskorna produceras utanför Florens i Italien och priset ligger runt 3 000 kronor. I dag finns de hos flera återförsäljare, bland annat hos den prestigefyllda och exklusiva nätmodebutiken Net-A-Porter.

”Väskorna har inga loggor och jag ser dem lite som en blank canvas, där du kan projicera vad du vill på väskan. Det finns ett amerikanskt uttryck som lyder ’you wear the bag, the bag doesn’t wear you’, som jag tycker om.”

Hur skiljer sig de svenska kunderna från de internationella?

”Skandinaver har ett funktionstänk: Det ska vara praktiskt men inte en funktionsväska. Det första som alla svenska kunder frågar är: finns det en axelrem? Vi älskar axelremmar. Så tänker inte de internationella kunderna alls.”

Vad är din vision med Little Liffner?

”Just nu känns det som att det händer mycket i branschen men jag tror att det finns fortsatt utrymme för smarta nischvarumärken med internationell inriktning. Förhoppningen är att fortsätta bygga en lojal kundkrets som genuint intresserar sig för det vi gör. Den kunden kan bo i Stockholm, Berlin eller Hongkong men ändå upptäcka oss digitalt.”

Vår- och sommarkollektionen för 2019 ”Going places”, som visas på Bukowskis är inspirerad av eskapism samt av 1950- och 1980-talsstil.

”Utgångspunkten ligger i en resa till Palm Springs som jag gjorde i vintras när det var som mörkast här hemma. Det är en plats som bara är byggd för semester, jag blev väldigt inspirerad av hela det konceptet. Jag har tagit ut svängarna i formspråket och experimenterat mer med färg och form.”

Konsten är en central del i Paulina Liffner von Sydows liv och arbete. Under hashtaggen ”littleliffnerloves” lägger hon dagligen upp bilder på konst och annat som inspirerar på Instagram. Konstnären Evelina Kroon fick hon kontakt med via Instagram.

”Jag ville arbeta med någon likasinnad och började tänka på hur varumärket skulle kännas ut se ut om det var ett rum”, säger Paulina Liffner von Sydow.

”Alla tavlor är helt uppbyggda av tejp. Jag börjar i något hörn och bygger upp. Det är ett tacksamt material eftersom det är så tillgängligt. Grundläggande i mina verk är att hela ytan ska täckas med tejp och att det ska gå jämnt ut på något sätt. De är väldigt grafiska, men alla har något skevt i sig ändå”, säger Evelina Kroon.

 

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies