1515
Annons

Värsta krisekonomierna 2017

Tillväxtmarknaderna går mot ett mellanår 2017. Men där hotar också minst en statsbankrutt och tre rejäla valutakriser. Här är tillväxtekonomierna som balanserar på avgrundens rand 2017.

Turkiets president Recep Tayyip Erdoğan och Venezuelas president Nicolás Maduro.
Turkiets president Recep Tayyip Erdoğan och Venezuelas president Nicolás Maduro.Bild:TT

Trots att hot från USA och Kina liksom hembakade risker tornar upp sig för tillväxtmarknaderna väntas de som helhet gå mot ett hyfsat 2017. Det spår brittiska analyshuset Capital Economics i en ny utblick för tillväxtmarknader nästa år.

Donald Trumps valseger i USA har tryckt tillbaka börsindex för tillväxtmarknader MSCI Emerging Markets något. Men hittills 2016 har det ändå stigit med omkring 10 procent, räknat i lokala valutor. Det är ett mer än dubbelt så stort lyft jämfört med Stockholmsbörsens omkring 4,5.

Även efter uppgångarna är tillväxtmarknaderna relativt lågt värderade, samtidigt får sparare räkna med att 2017 blir något av ett mellanår, enligt de brittiska analytikerna.

”Rallyt för tillväxtmarknadsaktier kyls sannolikt ned 2017”, skriver Capital Economics.

De bedömer att fler räntehöjningar i USA och ett större tillväxttapp i Kina än vad de flesta räknat med, minskar investerarsuget efter tillväxtmarknader det kommande året.

De nya handelsbarriärer som Donald Trump tidigare lovat att resa vore förödande för tillväxtländernas exportberoende utveckling. Samtidigt kostar hindren i realiteten mer än de smakar för USA:s ekonomi, enligt de brittiska analytikerna. Därför räknar de inte med några drastiska skiften i USA:s handelspolitik 2017.

”Vi bedömer att Trumps inledande handelsåtgärder blir mer symboliska, med liten effekt på tillväxtmarknader”, skriver Capital Economics.

Jättarna Brasilien och Ryssland väntas lämna recessionen bakom sig och återvända till tillväxt under 2017, då det värsta bedöms vara över för råvaruexporterande länder. Men det är en svag och bräcklig återhämtning eftersom Kinas tillväxttakt dämpas, och därmed råvaruaptiten, när 2016 års stimulansåtgärder väntas skifta mot ny oro för överhettningsrisker.

Analyshuset hissar också varningsflagg för ett par mindre tillväxtekonomier som ligger riktigt pyrt till nästa år.

Högst på listan står:

  • Venezuela
    ”Sannolikheten är mycket hög för att regeringen stället in betalningarna på utlandsskulden under 2017”, skriver Capital Economics.
    Trots en återhämtning för det livsviktiga oljepriset går landet går mot ett fjärde år av i tung recession och väntas snart nå tresiffrig inflation.
  • Turkiet
    ”Den tillväxtmarknad vi oroar oss mest för är Turkiet. Landets stora bytesbalansunderskott gör det extra sårbart”, skriver Capital Economics.
    Det tidigare populära alternativet för svenska fondsparare hör till de största förlorarna när dollarn stärks ytterligare av USA:s räntehöjningar och Trumppolitik. Bakgrunden är en skyhög andel skulder i dollar och stora underskott i utrikeshandeln. Lägg därtill president Erdogans flerfrontskrig mot kurdiska rebeller och IS, inklusive flyktingkris och terrorhot. Den redan försvagade valutan liran väntas fortsätta i utförsbacke. Centralbanken tvingas höja räntan vilket förvärrar en redan markant inbromsning av tillväxten till 2 procent, bedömer Capital Economics.
  • Nigeria och Angola
    ”Vi väntar oss ännu svagare valutor, liksom att både centralbanker och regeringar tvingas till åtstramningar i bägge länderna”, skriver Capital Economics.
    Afrikas två största oljeproducenter väntas trots oljeprisets revansch brottas med fortsatt svåra obalanser. Särskilt Angola väntas gå mot ett andra år av recession och stigande skuldproblem.


Innehåll från FolksamAnnons

Ny smartare bilförsäkring anpassas till framtidens bilkörning

Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.
Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.

Dagens bilar utvecklas och blir allt säkrare. I takt med det förändras även bilförsäkringarna. Istället för att sätta premien utifrån från vem som äger bilen, kommer framtidens försäkring allt mer baseras på bilens säkerhetsutrustning.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Bilarna har i dag blivit både smartare och säkrare. Bland annat är det vanligt med aktiva säkerhetssystem – till exempel autobroms, döda-vinkel-varnare och allt mer sofistikerad parkeringsassistans. Tillsammans förebygger dessa olyckor och kompenserar misstag från föraren. I framtiden kommer bilarna dessutom att bli ännu smartare och data från bilarna kommer bli en integrerad del i försäkringserbjudandet. 

– I den här nya verkligheten blir det allt mer ointressant och trubbigt att prissätta bilförsäkringen efter ägarens ålder och bilens effekt. Det är betydligt mer relevant att utgå från hur bilen används, bilens utrustning och i förlängningen även bilmodellens skadehistorik, säger Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam. 

Denna nya typ av försäkring som baseras på bilens säkerhetsutrustning är både transparent och bekymmersfri för kunden. Den stödjer också hållbara mobilitetslösningar med bildelning och bilpooler.  

– I framtiden tror vi att den kommer bli ett bra komplement till den traditionella bilförsäkringen tillsammans med en tredje kategori av bilförsäkring som skräddarsys efter varje användare, exempelvis ”pay as you drive”. För oss är det viktigt att vi även i framtiden kan erbjuda olika typer av försäkringar som tillgodoser alla kunders behov. 

Samarbetar med Volvo Cars

Redan i dag har Folksam ett unikt samarbete med Volvo Cars där en förmånlig och miljömärkt bilförsäkring från Folksam ingår i bilens pris när man köper en elbil online. Det gäller helelektriska XC40 och deras första renodlade elbil, C40 Recharge. 

– Det innebär att vi ger kunderna en bra och prisvärd bilförsäkring som en integrerad del av bilen. Den integrerade försäkringen och det fasta priset gör bilköpet enklare och kostnaden mer transparent, säger Josef Halldelius.

– I och med att Volvo Cars onlineförsäljning är en ny satsning, har vi kunnat bygga upp denna nya försäkringsmodell helt från grunden – en anpassad gruppförsäkringslösning till ett fast pris och som är helt oberoende av vem som kör bilen, säger Josef Halldelius. 

Försäkringen är dessutom märkt med Bra Miljöval enligt Naturskyddsföreningens högt ställda kriterier. 

– Vi är det enda stora försäkringsbolag som har miljömärkta bilförsäkringar. Det innebär bland annat att kunderna kan vara säkra på att vi använder miljövänliga material vid reparationer och att vi ställer höga krav på våra leverantörer och på våra egna investeringar. 

Höga ambitioner 

Folksams ambitioner vad gäller hållbarhet rimmar dessutom väl med Volvo Cars. Bland annat har Volvo Cars som plan att bli ett helt renodlat elbilsföretag vid 2030. 

Folksam och Volvo Cars delar också visionen att den bästa olyckan är den som aldrig sker och båda företagen jobbar aktivt för detta, bland annat genom forskning.  

– Vi samlar hela tiden in nya insikter och data som kan hjälpa oss i vår strävan att förebygga och minska antalet olyckor, säger Josef Halldelius.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Folksam och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?