Värsta krisekonomierna 2017

Tillväxtmarknaderna går mot ett mellanår 2017. Men där hotar också minst en statsbankrutt och tre rejäla valutakriser. Här är tillväxtekonomierna som balanserar på avgrundens rand 2017.

Turkiets president Recep Tayyip Erdoğan och Venezuelas president Nicolás Maduro.
Turkiets president Recep Tayyip Erdoğan och Venezuelas president Nicolás Maduro.Bild:TT

Trots att hot från USA och Kina liksom hembakade risker tornar upp sig för tillväxtmarknaderna väntas de som helhet gå mot ett hyfsat 2017. Det spår brittiska analyshuset Capital Economics i en ny utblick för tillväxtmarknader nästa år.

Donald Trumps valseger i USA har tryckt tillbaka börsindex för tillväxtmarknader MSCI Emerging Markets något. Men hittills 2016 har det ändå stigit med omkring 10 procent, räknat i lokala valutor. Det är ett mer än dubbelt så stort lyft jämfört med Stockholmsbörsens omkring 4,5.

Även efter uppgångarna är tillväxtmarknaderna relativt lågt värderade, samtidigt får sparare räkna med att 2017 blir något av ett mellanår, enligt de brittiska analytikerna.

”Rallyt för tillväxtmarknadsaktier kyls sannolikt ned 2017”, skriver Capital Economics.

De bedömer att fler räntehöjningar i USA och ett större tillväxttapp i Kina än vad de flesta räknat med, minskar investerarsuget efter tillväxtmarknader det kommande året.

De nya handelsbarriärer som Donald Trump tidigare lovat att resa vore förödande för tillväxtländernas exportberoende utveckling. Samtidigt kostar hindren i realiteten mer än de smakar för USA:s ekonomi, enligt de brittiska analytikerna. Därför räknar de inte med några drastiska skiften i USA:s handelspolitik 2017.

”Vi bedömer att Trumps inledande handelsåtgärder blir mer symboliska, med liten effekt på tillväxtmarknader”, skriver Capital Economics.

Jättarna Brasilien och Ryssland väntas lämna recessionen bakom sig och återvända till tillväxt under 2017, då det värsta bedöms vara över för råvaruexporterande länder. Men det är en svag och bräcklig återhämtning eftersom Kinas tillväxttakt dämpas, och därmed råvaruaptiten, när 2016 års stimulansåtgärder väntas skifta mot ny oro för överhettningsrisker.

Analyshuset hissar också varningsflagg för ett par mindre tillväxtekonomier som ligger riktigt pyrt till nästa år.

Högst på listan står:

  • Venezuela
    ”Sannolikheten är mycket hög för att regeringen stället in betalningarna på utlandsskulden under 2017”, skriver Capital Economics.
    Trots en återhämtning för det livsviktiga oljepriset går landet går mot ett fjärde år av i tung recession och väntas snart nå tresiffrig inflation.
  • Turkiet
    ”Den tillväxtmarknad vi oroar oss mest för är Turkiet. Landets stora bytesbalansunderskott gör det extra sårbart”, skriver Capital Economics.
    Det tidigare populära alternativet för svenska fondsparare hör till de största förlorarna när dollarn stärks ytterligare av USA:s räntehöjningar och Trumppolitik. Bakgrunden är en skyhög andel skulder i dollar och stora underskott i utrikeshandeln. Lägg därtill president Erdogans flerfrontskrig mot kurdiska rebeller och IS, inklusive flyktingkris och terrorhot. Den redan försvagade valutan liran väntas fortsätta i utförsbacke. Centralbanken tvingas höja räntan vilket förvärrar en redan markant inbromsning av tillväxten till 2 procent, bedömer Capital Economics.
  • Nigeria och Angola
    ”Vi väntar oss ännu svagare valutor, liksom att både centralbanker och regeringar tvingas till åtstramningar i bägge länderna”, skriver Capital Economics.
    Afrikas två största oljeproducenter väntas trots oljeprisets revansch brottas med fortsatt svåra obalanser. Särskilt Angola väntas gå mot ett andra år av recession och stigande skuldproblem.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Mercedes-BenzAnnons

Eldriven tjänstebil – så funkar det i verkligheten

Längre räckvidd och fler laddmöjligheter.

Nu börjar renodlade elbilar framstå som ett allt starkare alternativ för den som väljer ny tjänstebil.

Dessutom växer utbudet av nya modeller kontinuerligt.

Läs mer om Mercedes-Benz EQ här 

En stor majoritet av alla tjänstebilar som rullar i Sverige är fortfarande bensin- eller dieseldrivna. Men andelen eldrivna fordon växer snabbt, visar statistik från branschorganisationen Bil Sweden. 

Många har redan upptäckt fördelen med att välja en laddhybrid som tjänstebil. Framför allt är det möjligheten att kunna använda elmotorn i vardagskörningen och förbränningsmotorn vid långa sträckor som lockar.

Men, nu är det allt fler som skaffar en renodlad elbil som tjänstebil. Det finns en rad förklaringar till utvecklingen.

• Klimatsmartare. Många företag och de anställda vill minska klimatavtrycken och då är eldrift ett bra alternativ. Allt fler företag tar också in rena elbilar i sitt utbud av valbara tjänstebilar.

• Förmånliga regler. Politiska beslut styr konsumenterna mot att välja el vilket gör valet av en elbil som tjänstebil mer förmånligt. Visserligen försvann den tillfälliga nedsättningen av förmånsvärdet för alla laddbara bilar vid årsskiftet, men det kompenseras av att klimatbonusen för bilar med nollutsläpp från 1 april höjs från 60 000 kr till 70 000 kr.

• Längre räckvidd. Elbilarna utvecklas i snabb takt och nu kan du exempelvis välja en elbil med en räckvidd på upp till 40 mil (den mellanstora suven Mercedes-Benz EQC), eller till och med upp till 70 mil (lyxsedanen Mercedes EQS som lanseras i slutet av 2021. 

• Snabbare laddning. Utvecklad teknik gör att det går att snabbladda EQC upp till 80 procent av kapaciteten på cirka 40 minuter och för EQS på cirka 20 minuter. Det är med andra ord inte längre nödvändigt att sitta vid en laddstation i flera timmar och vänta på att batteriet ska bli fulladdat.

• Fler laddstationer. Det finns i dagsläget nära 9 000 laddpunkter runt om i landet. Den som laddar ned appen Mercedes me och kopplar sin bil till Mercedes me Charge kan se var Europas alla laddstationer finns utplacerade. Dessutom visar appen den exakta positionen, aktuell tillgänglighet samt elpris på de olika laddstationerna som är anslutna till systemet. Ett väl utbyggt nät av laddstationer skapar både en trygghet och enkelhet att köra längre sträckor med en elbil. Du kan dessutom betala din laddning genom Mercedes me appen (Mercedes me charge) eller MBUX navigationssystem. Betalningen sker helt automatiskt enligt principen ett kontrakt – en faktura. Se här hur du registrerar Mercedes me Charge.

• Stort modellutbud. Snart finns det en elbil för varje behov. Mercedes-Benz har i dagsläget två elbilar i sitt utbud – suven EQC och familjebussen EQV. Men många fler är på gång. Redan i år kommer även den kompakta suven EQA (motsvarar i storlek dagens GLA) att presenteras, och lite senare också EQB (GLB) och den eldrivna lyxsedan EQS. Innan 2022 är slut räknar Mercedes-Benz med att ha tio elbilar på marknaden, allt för att det ska finnas en modell för varje behov.

Vill du provköra vår EQC? Boka den online redan idag.  

Mer från Mercedes-Benz

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mercedes-Benz och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?