ANNONS:
Till Di.se

Värmen ger högtryck för landets bokhandlare

Sommar innebär för många chansen att koppla av med böcker. För Storytel toppar tillväxten av nya ljudboksabonnenter under juli. För Akademibokhandeln tog årets pocketförsäljning fart redan i maj när värmen kom.

Sommaren är högsäsong för pocketböcker. Hos Akademibokhandeln är månadsförsäljningen under juni, juli och augusti nästan dubbelt så stor som övriga månader. I år började sommarsäsongen tidigare än vanligt.

”Vi har ökat vår försäljning av pocketböcker i maj och juni, där maj stod för en signifikant ökning”, kommenterar Anna Austin, kategorichef på Akademibokhandeln.

Sett till helåret ser det dock inte lika positivt ut för pocketböckerna.

”Utgivningen av pocketböcker ökar i Sverige, men försäljningen går generellt ned, både räknat i kronor och när det gäller antal sålda exemplar”, berättar Kristina Ahlinder, direktör på Svenska Förläggareföreningen.

Förra året minskade pocketförsäljningen totalt med 3,6 procent till 442,5 Mkr jämfört med 2016. Antalet sålda pocketböcker minskade under samma period med 4,6 procent till 7,1 miljoner exemplar.

Det är en utveckling som har pågått under några år – försäljningen av fysiska böcker tappar till strömmade och nedladdningsbara produkter, främst digitala ljudböcker.

”Vi är inne i en formatförskjutning, ett digitalt skifte”, säger Kristina Ahlinder.

Marknaden för digitala ljudböcker har i stället vuxit kraftigt och hade förra året en försäljning på 473 Mkr, en ökning med 47 procent från 2016. Storytel är störst på den svenska marknaden, som är störst i Europa.

”Det är nu intaget av nya abonnenter toppar för oss. Lyssnandet ökar under sommaren men framför allt ökar nya abonnemang. Det är en stor uppgång under juli och augusti”, säger Storytels vd Jonas Tellander.

För e-böcker går det fortsatt trögt.

”E-boksutgivningen ökar, det är försäljningen som inte har tagit fart. En anledning till det är att biblioteken är starka på e-böcker. De flesta som läser e-böcker lånar dem på biblioteken, där de kan laddas ned dygnet runt. Det finns nästan ingen kommersiell marknad”, säger Kristina Ahlinder.

Än så länge är det en högre moms för strömmade och nedladdningsbara böcker, 25 procent, jämfört med 6 procent för fysiska böcker.

Hos Storytel, vars abonnemangstjänst gäller både e- och ljudböcker, står ljudböcker för 90 procent av försäljningen.

Men Storytel har inte gett upp när det gäller e-böcker och har lanserat en egen läsplatta, liknande Amazons Kindle.

”I USA är e-boksmarknaden tre gånger så stor som ljudboksmarknaden. Varför skulle inte det kunna hända i Sverige?”, säger Jonas Tellander.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies