1515

Världsunikt projekt rullar ut på väg till Ikea

De små bussarna på linje 549 i Barkarbystaden utanför Stockholm är ett av världens mest komplexa projekt med självkörande fordon.

”Vi tror att lösningen kommer vara till stor hjälp på landsbygden”, säger Jens Lindström, chef för Nobina Technology som står bakom satsningen.

Den lilla självkörande bussen som trafikerar linje 549 i Barkarbystaden tar tolv passagerare.
Den lilla självkörande bussen som trafikerar linje 549 i Barkarbystaden tar tolv passagerare.Foto:Nobina Technology
Sedan oktober 2018 har de små självkörande ”poddarna”, som tar tolv passagerare, körts genom handelsområdet i Barkarby varje dag. Det handlar om över 10.000 mil – motsvarande 2,5 varv runt jorden.
Sedan oktober 2018 har de små självkörande ”poddarna”, som tar tolv passagerare, körts genom handelsområdet i Barkarby varje dag. Det handlar om över 10.000 mil – motsvarande 2,5 varv runt jorden.Foto:Nobina Technology
De autonoma bussarna kan köra i blandad trafik och det är många människor i rörelse i Barkarbystaden.
De autonoma bussarna kan köra i blandad trafik och det är många människor i rörelse i Barkarbystaden.Foto:Nobina Technology

 

Linje 549 går från Stora torget i Barkarbystaden till Ikeavaruhuset. Sedan oktober 2018 har de små självkörande ”poddarna”, som tar tolv passagerare, körts genom handelsområdet varje dag. Det handlar om över 10.000 mil – motsvarande 2,5 varv runt jorden.

”Vi jobbar hela tiden med att utöka området”, säger Jens Lindström, vd för kollektivtrafikkoncernen Nobinas innovationsbolag Nobina Technology.

Bussarna är producerade av franska Easymile och projektet är ett samarbete mellan SL, Järfälla kommun, Drive Sweden och Nobina. Utöver dem finansieras initiativet av Vinnova och forskas på av KTH.

”Det är ett av världens mest komplexa projekt med självkörande fordon som pågår, där vi som operatör tillsammans med kommunen och SL bygger världens mest moderna kollektivtrafik”, säger Jens Lindström.

De autonoma bussarna kan köra i blandad trafik och det är många människor i rörelse i Barkarbystaden. För säkerheten har de en förare ombord, men denna kör inte. Av säkerhetsskäl går de inte snabbt, max 18 kilometer i timmen och i snitt 10 – en hastighet som är jämförbar med den i Stockholms innerstad. 

Linjen ansluter till den så kallade BRT:n – bus rapid transit – som är en tunnelbana på hjul och går en fast rutt mellan Stora Torget och Akalla tunnelbanestation. Tunnelbanan som ska gå ända till Barkarby är inte på plats förrän år 2026. 

Området är en bra testmiljö, för där använder 67 procent av resenärerna kollektivtrafiken. Snittet i en mindre stad är 10-15 procent, Stockholm ligger på 50 procent och de andra storstäderna på runt 30 procent.

Jens Lindström, vd för kollektivtrafikkoncernen Nobinas innovationsbolag Nobina Technology.
Jens Lindström, vd för kollektivtrafikkoncernen Nobinas innovationsbolag Nobina Technology.

Nästa steg är att övergå till att passagerare ska anropa bussen i en app i realtid, istället för att den ska gå en viss slinga med fasta hållplatser på tidtabell. En ”on demand”-lösning som i framtiden kommer att kopplas ihop med övrig trafik.

”Istället för att du står och väntar på en hållplats så kommer bussen till dig. Vi tror att den lösningen kommer vara till stor hjälp på landsbygden. Det finns många områden i Sverige som inte har kollektivtrafik efter klockan 17”, säger Jens Lindström.

Det självkörande bussarna skulle kunna användas utanför Barkarby redan i dag, men teknik och lagstiftning behöver utvecklas så att hastigheten kan öka.

Nobina Technology jobbar också med ett projekt för att köra större självkörande bussar på sträckor som BRT i dag trafikerar. De kommer att gå i högre hastigheter, men i avgränsade filer skyddade från annan trafik.

”Det handlar både om fordonens tekniska förmåga i höga hastigheter och är även det en lagstiftningsfråga.”

Bolagets långsiktiga mål är att bygga så bra mobilitetslösningar att människor inte behöver äga sina egna bilar.

”Man kan prata om robottaxis och självkörande bilar, men de kommer inte kunna förflytta tillräckligt många människor för att vara en hållbar lösning för trängselproblematiken och miljön”, menar Jens Lindström.

Här hittar du fler artiklar från vår rapport om självkörande fordon:

Experten: Fem hinder på vägen mot en självkörande framtid

Lägre tolerans för misstag när datorerna tar över körningen

Juristen: Inte lagstiftningen som är flaskhalsen – utan miljön runt fordonet

Här testas framtidens självkörande teknik under stort hemlighetsmakeri

Nu kan Linköpingsborna åka förarlöst i Vallastaden

Mjukvara på abonnemang – framtidsmodell för Volvo Cars

Scania kör autonoma lastbilar på E4:an: ”Vi håller på att träna systemet”

”I den nya världen blir bilindustrin mer som mjukvaruindustrin”

Uppstickaren Einride miljardsatsar på Sverige – men oroas över lågt tempo

DI:s korrespondent i Kina: ”Nu är det gasen i botten med självkörande bilar”

Di Mobilitets rapport tar tempen på de svenska initiativen inom självkörande fordon

Vill du läsa fler artiklar om mobilitet? Här finns Di Mobilitets samlingssida


Innehåll från SwedaviaAnnons

Intill våra största flygplatser utvecklas framtidens logistikområden

Swedavia är känt som det statliga bolaget som äger och utvecklar det nationella basutbudet av flygplatser i Sverige, så som Arlanda, Landvetter och åtta andra flygplatser. Dotterbolaget Swedavia Real Estate bedriver kommersiell fastighetsutveckling i anslutning till våra största flygplatser, där det finns goda möjligheter att utveckla logistikområden, hotell, kontor och annan service. 

Flygplatser är viktiga kommunikationsnav som inte skiljer sig så mycket från ett vadställe över en flod eller en naturlig hamn på en kontinent där människor samlas och passerar för att komma från en region till en annan. På dessa platser är det naturligt att man får en stadsutveckling, det är det som drivit fram utvecklingen av städer och marknadsplatser för varor och tjänster i tusentals år.

– Vi arbetar med att kanalisera den här drivkraften och att bygga marknadsplatser som möter behov hos människor som vill göra affärer på flygplatserna, säger Stefan Stenberg, VD för Swedavia Real Estate. 

Behov av flygplatsnära lokaler för logistik och kontor 

Idag är det mest uppenbara marknadsbehovet lokaler för de verksamheter och bolag som finns och är verksamma på flygplatsen och inom flygindustrin. För att täcka detta behov bygger Swedavia Real Estate hotell, som service för resenärer direkt kopplat till flygplatserna, och fraktterminaler för flygfrakt samt även kontorshus. Kommunikationsnavet som uppstår av en flygplats gör att logistik blir en naturlig del av fastighetsutvecklingen. 

– Vad vi har byggt hittills är framför allt tre hotell, två på Arlanda och ett på Landvetter. Vi har utvecklat ett stort logistikområde i Göteborg med vår partner Bockasjö. Vi håller även på att utveckla ett stort logistikområde på Arlanda, vid E4:an, där vi just nu arbetar med att dra fram infrastrukturen, berättar Stefan Stenberg. 

Möter krav på hållbara leveranser 

Under planeringen av framtidens hållbara logistikområden lägger Swedavia stort fokus på hållbarhet och klimatarbete. 

– Vår uppgift på Swedavia Real Estate är att i tidiga skeden kartlägga fastighetsbehov och utvecklingsmöjligheter i anslutning till flygplatserna, där vi lägger en plan för vilka funktioner olika markytor ska användas för och hur de kan utvecklas för framtiden, säger Stefan Stenberg.

Platser förberedda för framtidens logistik

Logistikbranschen har behov av att leva upp till de nya krav som ställs i och med pågående digitalisering och globalisering. Idag behövs moderna logistiklokaler och effektiva logistikkedjor och många företag jobbar även med att se över sin strategi för lokala producenter eller mellanlager för att skapa buffertlager eller last mile-leveranser. 

– Vi drivs av att bemöta och skapa lösningar för framtida behov och krav på hållbara leveranser och utvecklar platser som håller för exempelvis framtida självkörande lastbilar och ökat tryck på en elförsörjning som klarar av omställningen till elbilar. Dessutom arbetar hela Swedavia med vår egen omställning, där flygplatsverksamheten i egen regi nu är helt fossilfri och för att driva på arbetet att ställa om till ett fossilfritt flyg, avslutar Stefan Stenberg. 

Om Swedavia
Swedavia är en koncern som äger, driver och utvecklar 10 flygplatser i hela Sverige. Vår roll är att skapa den tillgänglighet som Sverige behöver och att vara en internationell förebild inom hållbarhet. Dessutom ansvarar Swedavia Real Estate för fastighetsutveckling och exploaterbar mark på och omkring flygplatserna - ett växande segment, i takt med att flygplatserna blir viktigare som mötesplatser.

Läs mer om Swedavias fastighetsutveckling

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Swedavia och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?