Annons

Världsbanken: Tillväxten har toppat

Den globala tillväxten ser ut att ha toppat där faktorer som demografin, brist på investeringar, långsammare produktivitetstillväxt och stramare penningpolitik begränsar expansionen framöver.

Det uppger Världsbanken i sin halvårsrapport, enligt Financial Times och Bloomberg News.

Den globala tillväxten väntas uppgå till 3,1 procent i år, en upprevidering från 2,9 procent från juniprognosen, efter att ha ökat med 3 procent 2017, den högsta takten sedan 2011.

Mer än hälften av ekonomierna accelererade förra året på grund av en uppgång i investeringar och ökad aktivitet i tillverkningsindustrin och handeln, och den globala ekonomin väntas hålla ungefär denna takt till och med 2020, med stöd av finansiella förhållanden, expansiv penningpolitik och förbättrat förtroende.

Men problemet är att många länder har slutit sina utbudsgap, och det är svårt att se att detta skulle ändras om inte regeringarna omfamnar de reformer och investeringar som Världsbanken och andra har uppmanat till under åratal.

"Om man kliver ur den nuvarande bilden av (stark tillväxt) och ser till den historiska utvecklingen så kan man observera att medan tillväxten är riktig och välkommen så kommer den potentiella tillväxten att bli begränsad framöver", sade Shantayanan Devarajan på Världsbanken.

Tillväxten i de utvecklade ekonomierna väntas bromsa in från 2,2 procent i år till 1,7 procent år 2020, även tillväxt- och utvecklingsländerna väntas bidra mindre till uppgången.

Tillväxten i USA väntas bli 2,5 procent i år och skattesänkningarna lyfta tillväxttakten med 0,6 procentenheter över de kommande tre åren. I euroområdet väntas en tillväxt på 2,1 procent i år, upp från 1,5 procent i juniprognosen, och i Japan 1,3 procent.

Riskerna i närtid ligger också på nedsidan, från en abrupt åtstramning i de finansiella förhållandena eller ökad volatilitet på marknaderna.

Innehåll från Sandahls LogistikAnnons

På rätt väg mot en hållbar framtid

I år har Sandahls Logistik köpt in 120 nya LBG-drivna lastbilar: ”Vårt mål är att bli fossilfria i slutet 2025”, säger Mikael Ingesson, vd Sandahls Logistik.
I år har Sandahls Logistik köpt in 120 nya LBG-drivna lastbilar: ”Vårt mål är att bli fossilfria i slutet 2025”, säger Mikael Ingesson, vd Sandahls Logistik.

De effektiva och miljövänliga transporterna på både väg och järnväg får allt fler kunder att vända sig till Sandahls Logistik. Bageriföretaget Polarbröd är en av de aktörer som valt att samarbeta med en av branschens mest erfarna uppstickare.

Sandahls har varit på väg i över 70 år. Men företaget vilar inte på gamla lagrar; idag driver de den hållbara omställningen inom logistikbranschen. Där de multinationella logistikaktörernas miljöarbete inte fokuserar på Sverige så satsar Sandahls Logistik på att bekämpa klimatförändringarna med mycket högt ställda miljömål.

– Vårt mål är att bli fossilfria i slutet av 2025. Därför har vi bland annat köpt in 120 nya LBG-drivna Volvolastbilar i år, och i samarbete med Gasum medverkar vi till att bygga ut nätverket med tankstationer, säger Mikael Ingesson, vd Sandahls Logistik. 

Hållbarhet avgörande för Polarbröd

Sandahls Logistik erbjuder multimodal logistik med nationell täckning – och man äger hela transportkedjan. Förutom den moderna fordonsflottan med miljöanpassade lastbilar inkluderar den även egna tåg som drivs med grön el, samt kombiterminaler för omlastning. 

– Med utgångspunkt i vägtrafiknätet kan vi sömlöst addera våra egna järnvägslösningar. På det sättet kan vi erbjuda en lösning som är väldigt hållbar men också oerhört flexibel, eftersom vi själva kan prioritera och anpassa transporterna efter kundernas behov, säger Mikael Ingesson. 

För den norrbottniska bagerikoncernen Polarbröd är hållbarhet en lika viktig som självklar utgångspunkt i valet av logistikpartner.

– Hållbarhet är en av Polarbröds grundpelare. Vi samarbetar med Sandahls Logistik eftersom de kan möta vårt behov av fossilfria transporter. Med eldrivna tåg och biogaslastbilar transporterar de vårt bröd hållbart, från Älvsbyn och Bredbyn och hela vägen till kunder runt om i landet, säger Johan Granberg, Supply Chain Director Polarbröd.

Snabba beslutsvägar och personligt bemötande

Sedan ett par år tillbaka är Sandahls Logistik en helt fristående aktör i logistikbranschen. Enligt Mikael Ingesson bäddar det för såväl en långsiktighet i företagandet som för stor flexibilitet.

– Sandahls är en snabbfotad, privat utmanare till de stora logistikkoncernerna. Som familjeägd koncern har vi en platt organisation med snabba beslutsvägar, och vi kan erbjuda ett mer ambitiöst hållbarhetsarbete och personligare bemötande än de stora drakarna, säger Mikael Ingesson.

Om Sandahls:

– Sandahls Logistik är en oberoende aktör inom logistik som erbjuder väg- och intermodala inrikestransporter. Bolaget driver även fem kombiterminaler där gods lastas om från väg till järnväg och vice versa.

– 520 anställda på 11 orter.

– Omsättning 2021: 1 mdr SEK, prognos för 2022: 1,2 mdr SEK.

– Sandahlskoncernen har totalt 420 tunga fordon. Sandahls Logistik har 320 fordon i flottan varav 150 kommer att gå på flytande biogas.

– För sina stora investeringar i biogaslastbilar och satsningar på mer gröna godstransporter fick Sandahls Logistik ett hedersomnämnande i Klimatrådet i Jönköpings läns klimatpris 2022.

Läs mer på sandahls.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sandahls Logistik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera