1515
Annons

Världsbanken finansierar vaccin till Libanon

Världsbanken satsar 34 miljoner dollar, motsvarande över 280 miljoner kronor, i ett covidvaccinprogram i Libanon.

Banken säger i ett uttalande att det är första gången som man finansierar upphandlingen av vaccin.

Libanon, med drygt 6 miljoner invånare, har sedan årsskiftet registrerat omkring 5 500 nya bekräftade fall av covid-19 dagligen, uppger Världsbanken.

Förra torsdagen införde man en strikt nedstängning av landet över elva dagar i ett försök att hindra smittspridningen.

Världsbankens projekt har som mål att komma i gång med vaccinationer i bärjan av februari.

Innehåll från ShibuyaAnnons

Är din känsliga data skyddad från insyn av främmande makt?

Shibuyas VD, Christina Backlund
Shibuyas VD, Christina Backlund

Banker, försäkringsbolag, företag – alla har data extremt känsliga för insyn från obehöriga. Alla bär själva ansvaret för att dessa data skyddas enligt Sveriges och EU:s lagar. Men vad gäller när vissa uppgifter lagras i molntjänster, ofta i USA, där amerikanska myndigheter har rätt att ta del av uppgifterna? Hur vet du att du inte bryter mot lagen i en ständigt skiftande digital, global värld? 

Idag finns inget överordnat avtal mellan EU och USA som reglerar lagring och hantering av kund- och brukardata. Olika domar har visat att tidigare dataöverföringsavtal inte hållit juridiskt, och bedömare menar att detsamma kommer gälla nuvarande förslag.

Omvärldens säkerhetspolitiska läge och en frånvarande lagstiftning vad gäller insyn från främmande makt gör dataskyddsfrågan extra het i dessa tider. Vågar man fortsätta digitalisera sin verksamhet trots den osäkra situationen?

Ovisshet och oro går att rå på

– Visst finns det en oro kring dessa frågor hos många verksamheter idag just för att digitaliseringen går så snabbt och adresserar så många olika delar av en verksamhet. Men det finns sätt att fortsätta digitaliseringen trots osäkerheten, säger Christina Backlund, VD på Shibuya, en av Sveriges mest erfarna aktörer vad gäller verksamhetskritisk IT. Du ska inte behöva bryta mot lagen eller riskera att data hamnar i orätta händer. Vi på Shibuya kan det här med säkra kommunikations- och driftslösningar och har kunder inom både privat och offentlig sektor. Hos oss får du hjälp att välja rätt lösningar för dina affärsmål. Det är avgörande att företagsledare och ledare för offentlig sektor i sina vägval tar hänsyn till såväl tekniska och kommersiella aspekter såväl som juridiska. 

- Shibuya har en unik position på marknaden, fortsätter hon. Tack vare vårt helsvenska ägande, våra egna datahallar och vår långa erfarenhet av IT-drift, kan vi garantera säkra lösningar och att kund- och brukardata stannar i Sverige, utan någon insyn från främmande makt. 

Framtidssäkra hybridlösningar är vägen framåt

Så vad kan företag som är osäkra göra? 

– Kontakta oss. Vi kan erbjuda framtidssäkrade hybridlösningar som våra kunder kan bygga vidare på, tryggt förvissade om att de följer lagen och att deras data garanterat blir kvar i Sverige. Vi hjälper dem också att välja rätt när det gäller molntjänster på en strategisk och praktisk nivå, och vi kan erbjuda helsvensk support dygnet runt, året om.  Vår kultur präglas av samarbete och ständigt utbyte av erfarenheter, både internt och med våra kunder men även i vårt breda ekosystem av partners som inkluderar alltifrån tech startups till stora återförsäljare och leverantörer av värdefulla branschlösningar.

Säker IT från Sverige - Shibuya 

Om Shibuya: 

Shibuya ingår i Pulsen Group och är därmed äldst i Sverige på IT. De levererar tjänster inom IT-drift, cloud- och containerteknologi, säkerhet och support, applikationsdrift samt tredjepartsservice.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Shibuya och ej en artikel av Dagens industri

Detaljen som ska erövra Europa

Med designade handtag och knoppar har familjebolaget Beslag Design seglat upp som svensk marknadsledare inom inredningsdetaljer. Nu ska det skånska bolaget erövra Europa.

Katarina Sjöstedt på Beslag Design förbereder en transport.
Katarina Sjöstedt på Beslag Design förbereder en transport.Foto:Lars Jansson

I samband med att Beslag Design fyllde 50 år i somras presenterades också en ny kollektion av knoppar och handtag, framtagen av Monica Förster. Hon är en av Sveriges mest kända möbelformgivare och har blivit omtalad långt utanför landets gränser med sin skandinaviska, avskalade, design. 

”Det kanske låter lite pretentiöst, kan man verkligen designa ett handtag? Men också i vår bransch måste man följa med i trenderna. Våra produkter köps med ögat, även om de också har en funktion. Då sitter hemligheten alltid i detaljerna”, förklarar bolagets vd Per Winberg.

Han har varit vd i bolaget i fyra år där han jobbar nära ägarna Björn och Hans Bergström. Det var deras far som grundade bolaget. När han hastigt gick bort 1982 fanns det aldrig någon tvekan hos de då unga bröderna att driva familjebolaget vidare. 

”Vi har heller inte ångrat oss, även om det varit upp och ner. Tuffast var det i samband med krisen på 1990-talet då vi inte tog ut någon lön men till slut kom vi igenom det”, säger Hans Bergström. 

Affärsidén är sig anmärkningsvärt lik efter 50 år där ryggraden i Beslag Design är försäljning av handtag och knoppar. Under årens lopp har bolaget även lagt till andra produkter som belysning, badrumstillbehör och krokar. 

Runt hälften av försäljningen utgörs av en agenturverksamhet där bolaget säljer produkter från europeiska bolag som bröderna bedömt ska passa den svenska marknaden. Den andra hälften av omsättningen kommer från egenutvecklade produkter som säljs under eget varumärket.

Björn och Hans Bergström.
Björn och Hans Bergström.Foto:Lars Jansson

Kunder till Beslag Design är främst stora producenter av kök och badrum. Bolaget säljer även till köksbutiker, rena grossister samt till bygghandeln. En snabbt växande del är e-handel där bolaget säljer via de stora e-handelssajterna samt via det egna BeslagOnline.  

”Vi har en ganska komplex position med en massa produkter, olika leverantörer och även ett stort antal kunder. Vår idé är att vara heltäckande och erbjuda allt från enkla produkter till de mest exklusiva. En styrka vi har är att vi lärt oss förstå vilka produkter som passar olika kunder”, förklarar Hans Bergström samtidigt som han visar runt i företagets lager. I överfulla hyllor trängs här 5500 olika produkter, berättar han. 

”Vi chansade under pandemin och till och med ökade lagret för att vara beredda om efterfrågan skulle ta fart. Det gjorde den ju så det visade sig vara rätt, särskilt som flera av våra konkurrenter hade dragit ner och fick svårt att leverera.”

Under de senaste två åren har bolagets omsättning ökat från 102 till 165 miljoner kronor, inte minst drivet av pandemin som fick svenskarna att investera i sina hem. Målsättningen är att dubbla intäkterna om tre till fyra år. Det är givetvis utmanande i bransch som normalt växer ungefär i takt med BNP. Enligt Pär Winberg ska det uppnås genom att växa på nya marknader. I dag står Sverige för ungefär tre fjärdedelar av omsättningen. Bolaget är också hyfsat stort i Norge men på de flesta andra marknader i Europa finns inte bolaget alls eller har bara börjat ”skrapa på ytan”. 

”Potentialen är stor utanför Sverige där vår strategi är att växa med vårt eget varumärke. Därför är det viktigt att hela tiden utvecklas och lansera nya produkter. Internationellt tror vi mycket på våra exklusiva produkter. Den typiska skandinaviska, avskalade, designen populär på många marknader.”

För tre år sedan flyttade Beslag Design in i en ny byggnad intill Båstad järnvägsstation, strax utanför samhället. Här jobbar samtliga av bolagets 38 anställda. Hans Bergström berättar stolt att huset vann kommunens årliga arkitekturpris 2020. Men också att det inte alltid har varit självklart att bolaget skulle förbli sin födelseort trogen. 

”Egentligen är ju Båstad ingen industrikommun. Men vi har insett att det är bra att finnas här. Det har varit enkelt att expandera och tillgången till bra personal är fantastisk.”

Sedan några år är Hans och Björn Bergström inte längre operativa i bolaget utan endast engagerade i styrelsen. De ser därmed också investeringen i ett nytt hus som en signal till de anställda att de vill satsa vidare och inte har några planer på att sälja familjeföretaget. Enligt Björn Bergström har det funnits en hel del propåer under årens lopp. 

”Men vi har till slut landat i att företaget ska stanna i familjen. Det känns väldigt bra. Vi har båda varsin son som arbetar i bolaget och som är engagerade i alla framtidsplaner.”

Hans bror fyller i. 

”Sedan är den tillväxtresa som vi är inne i nu nog det roligaste vi upplevt hittills under alla år vi hållit på. Den resan vill man ju inte missa!”

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera