1515
Annons

”Världens första” butik för laddstationer öppnar i Täby

Efter årsskiftet öppnar Eways enligt egen utsago världens första butik för laddstationer till el-bilar i Täby Centrum. Det skriver laddoperatören i ett pressmeddelande.

Så här kan butiken tänkas se ut enligt en rendering från Eways.
Så här kan butiken tänkas se ut enligt en rendering från Eways.Foto:Eways

I butiken kommer laddlösningar från flera olika tillverkare att visas upp och det ska finnas lösningar som passar såväl privatpersoner, bostadsrättsföreningar och företag, enligt Eways. 

”I vår nya butik kommer besökarna att på nära håll kunna titta och känna – och lära sig mer om hur man tar steget till att köra fossilfritt”, säger Eways vd Niclas Sahlgren, i pressmeddelandet. 


Einride världsförst – får tillstånd för autonoma körningar i USA

Svenska Einride blir först i världen med att få köra autonoma elektriska lastbilar utan en förare ombord på allmänna vägar i USA.

”Det är ett historiskt första steg mot framtidens autonoma elektriska transportsystem”, säger Einrides vd och medgrundare Robert Falck till Dagens industri.

Einrides vd och medgrundare Robert Falck framför en av företagets poddar.
Einrides vd och medgrundare Robert Falck framför en av företagets poddar.Foto:Anna-Lena Lundqvist

Einride har bara sex år på nacken men har redan hunnit sätta tydliga spår i branschen. 2019 blev det svenska techbolaget först i världen med att få testa sitt elektriska och självkörande fordon, som kallas för pod, på allmän väg i Sverige. Detta sedan Einride fått grönt ljus av Transportstyrelsen att köra sina obemannade poddar mellan logistikjätten DB Schenkers lastområden i Jönköping.  

Milstolpen var en tydlig markering om vilket bolag som satt med ledartröjan i racet om framtiden självkörande elektriska transporter, med motståndare som svenska giganterna Volvo och Scania.

Nu har Einride, som enda bolag i världen, fått tillstånd från den amerikanska motsvarigheten till Transportstyrelsen, National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), om att få köra sina poddar på allmän väg i USA utan en förare ombord. 

”Det är förbannat roligt på ren svenska. Det är en stor bedrift av det här lilla bolaget från lilla Sverige att bli först i världen med att få det här tillståndet”, säger Robert Falck och fortsätter:

”För vår bransch är detta motsvarande när Wright-bröderna flög sina första 300 meter. Det är ett historiskt första steg mot framtidens autonoma elektriska transportsystem.”

Tillståndet öppnar upp helt nya möjligheter för Einride och bolagets kunder. Sedan i höstas har Einride ett samarbete med GE Appliances, ett samarbete som innebär att Einrides poddar i dag servar den amerikanska vitvarujättens fabriker och lager i Kentucky, Tennessee och Georgia. Bara det räknas som en milstolpe för den svenska uppstickaren. De blev i och med detta först ut med autonoma och elektriska fordon på amerikansk mark.

Nu tar de båda bolagen nästa steg på den resan. Senare i år kommer de genomföra en pilot ihop på allmän väg. Detta kommer att ske i anslutning till GE Appliances tillverkningsanläggning i Tennessee och komplettera redan existerande logistikflöden som Einride i dag sköter.

Körningen övervakas av en pod-operatör.
Körningen övervakas av en pod-operatör.Foto:Einride

De avskalade och egensinnigt designade poddar saknar helt förarsäten. Körningen övervakas istället av en pod-operatör på distans. 

”Den största vinsten med automatiseringen är egentligen inte att ta bort chauffören helt utan att få till en effektivare 'total-setup'. Podden är så pass autonom att en operatör kan övervaka upp till tio fordon samtidigt. Hela Einrides system är utvecklat för att serva mänskliga behov och i beslutsfattandet behövs en människa. Vi ser det som en essentiell del i systemet, och en del av vår styrka”, säger Falck.

Foto:Einride

Robert Falck menar att kunskaperna som de fått från sitt samarbete med DB Schenker i Jönköping är ovärderliga. 

”Det är tack vare det som vi kunnat kunna fortsätta bygga på tekniken och öka på kompetensen i bolaget. Sverige ligger i framkant inom det här området och jag är glad att vi fortsätter ha den ambitionen och att svenska myndigheter visat på ett stort engagemang. Däremot kunde man önska att regeringen kunde förstå hur strategiskt viktigt detta är”, säger han.

Robert Falck kvalificerade gissning är att 20–30 procent av transportmarknaden kommer vara automatiserad inom en tioårsperiod, och att detta kommer få en enorm påverkan på samhället i stort.

”Vägtransporter står i dag för 7 procent av de globala utsläppen. Med elektriska och autonoma transporter kan man minska dessa med upp mot 80 procent.  Det nya transportsystemet kommer vara mer hållbart, säkrare och och ha en lägre kostnad än i dag.”

Robert Falck kommenterar eventuella börsplaner till DiTV att han som grundare alltid strävar efter långsiktig finansiering. 

”Vi har just nu starka ägare bakom oss som vill att vi gör det mesta för att växa. Vi är också tacksamma att få fortsatt support i det här tuffa läget. Om det blir publikt får tajmningen avgöra, men några exakta planer finns inte just nu”, säger han.

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?