ANNONS:
Till Di.se
LÖRDAG 21 OKT Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD
Start Nyheter

Världen har upptäckt svenska dragébananer

  • Jacob Youssef, vd Candy People. Foto: Jack Mikrut/Di

Världen har upptäckt svenska dragébananer och sura dödskallar. Godisdistributören Candy People är årets Exportgasell.

"Det betyder jättemycket för mig och mina kollegor", säger bolagets vd Jacob Youssef.

Med försäljning på 40 marknader och ambitionen att växa vidare fick Malmöföretaget Candy People ta emot Di:s utmärkelse årets exportgasell på tisdagen.

Bolaget grundades 1982 och utvecklar, distribuerar och marknadsför lösgodis. 60 procent av försäljningen går på export till totalt 40 olika marknader.

"Att vi ska exportera har varit en klar strategi från början. Det var väldigt svårt att komma in på den svenska marknaden och då beslutade vi att vi ska ut i världen", säger Jacob Youssef.

I dag har bolaget 30 anställda i Malmö och 100 globalt. Jacob Youssefs tips till andra bolag som vill exportera är att alltid vara öppen för nya människor.

"Försök att vara en internationell medborgare, anpassa dig efter landet, knyt kontakter och ha kul på vägen, det är viktigast".

Svenskar äter mest lösgodis i världen. Candy Peoples förhoppning är att beteendet ska smitta av sig.

"Det är svenska godissmaker vi ska sprida".

Vilket är ditt eget favoritgodis?
"Just nu är det Talanda kaffebönor. Det är kaffebönor dragerade med choklad och kanel. Helt fantastiska".

Tyck till