1515

Vårdar varumärket med omsorg

VÄXJÖ. José Navarro tog för fem år sedan steget från anställd i kommunal hemtjänst till att starta eget.

Med ambitionen att förbättra hemtjänsten har hans företag Linné Omsorg vuxit till 50 heltidsanställda.

ENGAGERADE. Linné Omsorgs delägare Jean-Claude Garabedian, George Oguz och José Navarro hos en av sina brukare, Monika Bjuhr.
ENGAGERADE. Linné Omsorgs delägare Jean-Claude Garabedian, George Oguz och José Navarro hos en av sina brukare, Monika Bjuhr.Bild:Jack Mikrut

Kontorsmöblerna håller fortfarande på att skruvas ihop i de nya lokalerna som har stora skyltfönster och ett centralt läge i centrum av Växjö.

”Vi får plats att ha personalmöten nu. Lokalen är på 220 kvadratmeter, dubbelt så stor som den gamla, så här kan vi växa ett tag till. Det är också viktigt att vårt varumärke syns så att nya brukare hittar till oss”, säger José Navarro.

Han är grundare av och delägare till Linné Omsorg som driver Linné Hemvård med verksamhet i kommunerna Växjö och Ljungby.

Under mätperioden 2013–2016 hade Linné Omsorg en omsättningstillväxt på 680 procent. Omsättningen för 2016 blev 18 miljoner kronor. Prognosen för 2017 ligger på 25 Mkr och cirka 60 heltidsanställda.

”Det ligger hårt arbete bakom. Omsorgstagare inom hemtjänst väljer själva vilket företag de vill anlita så om de inte är nöjda kan de bara byta. Vi har vuxit steg för steg genom att många av våra omsorgstagare har rekommenderat oss till vänner och bekanta. De säger att vi gör det där lilla extra”, säger José Navarro.

Men inget av detta hade varit möjligt utan lagen om valfrihetssystem, LOV, en entusiastisk kompanjon och 86-åriga Svea.

LOV kom 2008. Den gav brukarna och patienterna själva möjlighet att välja om man ville ha en kommunal eller en privat utförare av exempelvis hemtjänst.

Men det var först när José Navarro fyra år senare träffade Valentin Konya, en entusiastisk sommarvikarie som studerade marknadsföring, som han vågade ta steget. Tillsammans med Valentin Konya startade han Linné Omsorg.

Han hade då arbetat tolv år inom den kommunala hemtjänsten.

”Min egen mamma har behövt vård och omsorg hela mitt liv vilket tidigt gjorde mig intresserad av vårdyrket. Jag utbildade mig därför till undersköterska och arbetade många år inom hemtjänsten.”

”Jag saknade engagemanget i den offentliga verksamheten. Jag hade många idéer om hur jag ville förändra och förbättra hemtjänsten för brukarna, något jag inte kunde förverkliga som anställd”, säger han.

Men de hade inget startkapital.

”Jag arbetade natt som vårdare inom psykiatrin och på dagarna med företaget. Det var mycket dokumentation att hantera innan vi fick tillstånd att driva denna typ av verksamhet.”

Bolaget fick sitt tillstånd 2012 men hade inga kunder. I december det året fick de presentera sig för sin första presumtiva kund, Svea, 86 år. Hon ville veta mer om företaget vars namn hon gillade.

”I januari 2013 fick vi börja arbeta hos Svea och hon var kvar som kund tills hon gick bort i våras. Tack vare henne började vi tro på att vår affärsidé skulle fungera. Hon gav oss självförtroende att fortsätta satsa”, säger José Navarro.

Men två år senare höll allt på att gå om intet när Valentin Konya, då 22 år, ville lämna företaget för att åka ut och resa i världen. José hade ingen lust att driva verksamheten vidare på egen hand. Lösningen blev att ta in två nya delägare i företaget: ekonomen George Oguz, som vid starten av bolaget var företagets bankman, och Georges svåger Jean-Claude Garabedian. Han hade startat ett vårdföretag med sin bror när deras morfar blev sjuk. Han är inte aktiv i den verksamheten längre.

”Jag gillade Josés idéer för att utveckla verksamheten. Därför gick jag in som delägare”, säger Jean-Claude Garabedian.

Uppvuxna i Sverige men med rötter i Argentina för Josés del och syrianskt ursprung för George och Jean-Claude är det en kombination med många fördelar anser de tre delägarna.

”Vi har bland annat språkkunskaper inom företaget och kan snabbt hjälpa en omsorgstagare som kanske har svårt att uttrycka sig på svenska”, säger Jean-Claude Garabedian.

Planerna för framtiden är att både expandera hemtjänsten till fler kommuner och att starta fler verksamhetsområden.

”Vi vill lägga till personlig assistans och färdtjänst och om det slår väl ut så ligger nog omsättningen på betydligt högre nivåer än i dagsläget”, säger George Oguz.

Debatten om vinsttak tänker José Navarro inte låta stoppa honom från att skapa en mer engagerad och flexibel hemtjänst.

”Detta är en låglönebransch. Det krävs mycket hårt arbete och nöjda omsorgstagare innan det ger någon avkastning över huvud taget. Varför inte uppmuntra en bransch där majoriteten av de som leder företagen är kvinnor”, säger José Navarro.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?