Annons

Vårdad skog ger växtkraft för Gasellvinnaren

STORVRETA. Skogsvårdsföretaget Magnus Thor blev Gasellvinnare i Uppsala län år 2012. Då var omsättningen 35 miljoner kronor. Nu omsätter företaget 125 miljoner kronor.

”Det var roligt att få vara med om att vår och företagets prestation uppmärksammades av både kungligheter och näringslivstoppar”, minns Magnus Thor.
”Det var roligt att få vara med om att vår och företagets prestation uppmärksammades av både kungligheter och näringslivstoppar”, minns Magnus Thor.Foto:Jack Mikrut

”Detta är en mogen bransch med ett fåtal stora kunder som vi hamnade i av en slump när jag ville starta eget företag. Genom att göra vårt jobb lite bättre än konkurrenterna har vi kunnat ta marknadsandelar”, säger Magnus Thor, grundare och delägare i skogsvårdsföretaget som bär hans namn.

För snart sju år sedan fick Magnus Thor ta emot Gasellpris från prins Carl Philip på Gasellfesten i Konserthuset i Stockholm. Bolaget som Magnus Thor startade tillsammans med hustru Tina Thor 2008 hade då haft en tillväxt på över 2400 procent.

”Det var roligt att få vara med om att vår och företagets prestation uppmärksammades av både kungligheter och näringslivstoppar”, minns Magnus Thor.

Magnus Thor AB började med att plantera barrträd, röja ungskog och plocka kottar åt skogsbolag och andra stora skogsägare som väljer att lägga ut skogsvård på underleverantörer. Verksamheten har numera utökats till att också inkludera markberedning.

I fjol omsatte bolaget 109 Mkr och prognosen för 2019 är 125 Mkr.

”Vi har ökat ungefär 10 miljoner kronor varje år men i vår nisch har vi nog snart nått taket. Vi kämpar hela tiden med branschens låga marginaler och få en stabil lönsamhet. Ett sätt att förbättra situationen kan vara att vi breddar oss till att också avverka skog. Det är en miljardmarknad.”

En nyckel till företagets framgång är den administrativa förmågan att ha god struktur när arbetsvolymen är hög. För att klara företagets uppdrag behövs nämligen mycket säsongspersonal. Vårens arbete krävde 300 personer. Personalen kommer från Rumänien.

”Utan våra rumänska medarbetare hade detta aldrig fungerat för vi kan inte hitta svenskar som vill göra detta relativt tuffa jobb.”

Och då måste logistiken fungera.

”Det är mycket administration i att hantera så många säsongsarbetare, bland annat måste transport och boende ordnas för alla.”

Många av de rumänska säsongsanställda kommer från samma by.

”Vi besöker byn några gånger om året och vi är så glada att de vill komma tillbaka år efter år.”

Branschens stora utmaning i framtiden är att locka unga till skogsbranschen, menar Magnus Thor.

”Ganska få unga vill utbilda sig inom skogsnäringen trots att den är så viktig för svensk ekonomi. Branschen måste bli mer attraktiv. Det är tur för svensk skogsnäring att det finns utländsk arbetskraft som vill komma hit och arbeta”, säger Magnus Thor.

 


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?