1515
Annons

”Våra första kunder köpte för att de tyckte synd om oss”

BODEN.
En stark vilja att driva företag och en motorcykel som startkapital. Så började historien om Sortify. I dag finns deras källsorteringskärl i hela landet. 

”Vi har nördat ner oss i nedskräpning”, säger Stefan Strömbäck. 

Sortify består av Victoria Strömbäck och Stefan Strömbäck.
Sortify består av Victoria Strömbäck och Stefan Strömbäck.Foto:Jens Kärrman

I en del av lokalen i Boden står papperskorgar och källsorteringskärl klara för leverans. De vita tunnorna är avsedda för olika innehåll: matavfall, glas, papper och övrigt skräp. 

Alla som varit på en offentlig plats de senaste tio åren känner igen designen, även om färgerna kan variera. Få har en aning om att de kommer från ett litet företag i Boden. Just de här kärlen ska till Handelshögskolan i Stockholm. 

”Texten är givetvis på engelska. Ett universitet är en internationell miljö”, förklarar Victoria Strömbäck som driver Sortify tillsammans med sin make Stefan Strömbäck. 

Den här dagen är duon tillbaka i Boden efter en resa med återbesök hos kunder som använder Sortifys källsorteringskärl. Hotellbranschen är en viktig kund för bolaget och den delen försvann nästan helt under pandemin. Men nu är det full fart i lokalerna i Boden igen. 

”Vi har återhämtat oss helt och kommer omsätta 7-8 miljoner kronor i år”, säger Victoria Strömbäck. 

”Det kommer att fortsätta att öka. Vi ser att intresset växer enormt. Det är ingen tvekan om åt vilket håll det går”, tillägger Stefan Strömbäck. 

Att lägga papper och fruktskal i olika papperskorgar må vara vanligt i dag. Så var det inte när paret Strömbäck startade Sortify för 13 år sedan. Då var källsortering i hushållen relativt etablerat, men att dela upp avfallet även i offentliga miljöer, det var något helt annat. 

”Vi tror nästan att våra första kunder köpte av oss för att de tyckte synd om oss. De där naiva norrbottningarna som tror att folk ska börja källsortera”, berättar Stefan Strömbäck och skrattar.

Företaget kom till vid parets köksbord, där de bollade idéer under en period när båda studerade. 

”Många börjar med en idé och så blir det ett företag, vi gjorde tvärtom. Vi hade ingen idé men ville väldigt gärna driva företag”, säger Stefan Strömbäck. 

”Varje morgon över kaffekoppen var det brainstorming med olika affärsidéer. När en av oss kom på en idé skulle den andra säga nej, och förklara varför det inte funkar”, säger Victoria Strömbäck. 

En dag började hon prata om att det borde gå att bygga en papperskorg med inbyggd källsortering, som skulle kunna användas på hotell, skolor och kontor. Den gången blev maken svarslös och de bestämde sig för att satsa. 

Stefan sålde sin motorcykel och Victoria vann pengar från regionen i en tävling för bästa affärsplan. Det var startkapitalet. 

”Det är tur att man är så naiv i början. Det är underbart att vara det. Hade man känt till verkligheten hade man kanske varit mer försiktig. Men det har varit skitroligt. Jag har aldrig tyckt att det här varit tråkigt. Aldrig någonsin”, säger Stefan Strömbäck. 

Första tiden gick de på en rad nitar. Det funkade inte alls med källsortering på gator och torg.

”Vi for tillbaka till de här kommunerna med mössan i hand och fick skäll. Det var skitjobbigt, men vi lärde oss väldigt mycket av det”, säger Stefan Strömbäck. 

Efterhand har de byggt upp en stor kunskapsbank om skräp, när det hamnar i tunnan och när det hamnar på gatan. Färgerna kärlen har är enormt viktiga, därför har Sortifys tunnor ofta tydliga signalfärger. 

”Det gäller verkligen att fånga uppmärksamheten från en person som har bråttom till jobbet eller till bussen. Färgen är det viktigaste kommunikationsmedlet”, säger Victoria Strömbäck. 

Hur bra människor är på att källsortera varierar fortfarande och att få till det kräver tålamod och långsiktighet. 

”Själva beteendet måste cementeras, vanan i vardagen. Att det som gäller är att vi källsorterar oavsett om det är hemma, utomhus, i skolan eller på en arena. Själva beteendet ska sitta som i ryggmärgen”, säger Victoria Strömbäck. 

Produktionen är uppdelad på flera platser och monteringen sker i Boden. All produktutveckling gör de själva. 

”Det som ger mig störst tillfredställelse är att se hur något som ritats på en servett eller med en pinne i snön blir en verklig produkt. Det är helt obeskrivligt roligt”, säger Victoria Strömbäck. 

Kunderna är jämnt fördelade mellan kommuner, skolor och hotell. Sortify må ha varit pionjärer, men nu är fler aktörer på banan. Marknaden ser dock ut att räcka till. Om några år väntas källsortering bli ett krav även i offentliga miljöer. Det kommer ge branschen en extra skjuts.

”Vi har redan nu fått merförsäljning för att kommunerna börjar gå i de här tankarna. De sitter med skägget i brevlådan om de inte börjar i tid”, säger Stefan Strömbäck. 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?