ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Var tionde öl alkoholfri – ”ökningen i alla kanaler”

Alkoholfri öl växer kraftigt i popularitet – teknikens framsteg har gjort att både kvalitén och mångfalden har ökat.

Och snart kan den svenska klassikern lättöl vara utrotningshotad.

Om du druckit alkoholfri öl i sommar så är du i gott sällskap. Nästan var tionde öl som säljs i handeln fri från alkohol – och det är unga människor i storstäderna som är de största konsumenterna.

Alkoholfri öl är dessutom den kategori av drycker som ökade mest i försäljning i Sverige under 2018 – och det med hela 41 procent, enligt siffror från Svensk dryckesstatistik som tas fram av Sveriges Bryggerier.

”Vi ser ökningen i alla kanaler, Systembolaget ökar försäljningen, restauranger har numera fler än en sort att välja på och ölhyllan i dagligvaruhandeln har blivit betydligt intressantare”, säger Sveriges Bryggeriers vd Anna-Karin Fondberg.

Hos bryggerijätten Spendrups har försäljningen av alkoholfri öl ökat med 30 procent sedan juni 2018 och då var även fjolåret ett rekordår.

”Det är en trend i samhället att vi rör oss alltmer mot alkoholfria produkter, men jag tror att det framför allt beror på smaken. Nu finns ett fullgott alternativ för den som av någon anledning vill avstå från alkohol och så var det inte tidigare”, säger Rose-Marie Hertzman, presschef på Spendrups.

Det är en komplex och därmed dyr process att brygga alkoholfri öl eftersom man antingen måste avbryta jäsningsprocessen eller ta bort alkoholen i efterhand. Alkohol är en smakbärare, men med modern bryggeriteknik är den inte längre lika nödvändig för att få till en smakrik slutprodukt.

”När vi tillverkar alkoholfri öl gör vi först ett starköl där vi tar bort alkoholen, och då behåller man alla de smaker som är bärande”, berättar Rose-Marie Hertzman.

Att det är produktutveckling som ligger bakom det ökade intresset för alkoholfri öl bekräftas av Anna-Karin Fondberg.

”Svenska bryggerier var tidigt ute och har lagt mycket resurser på utveckling och det betalar sig nu. Konsumenterna är kräsna och alkoholfri öl är numera en högkvalitativ produkt där man inte gjort avkall på smaken.”

Om det är de större bryggerierna som drivit utvecklingen, så kan de otaliga mikrobryggarna som dykt upp de senaste åren ta åt sig en del av äran för att folk fått upp ögonen för mångfalden och bredden inom öl. Alkoholfri öl är inte längre bara ljus lager, utan i takt med att intresset ökat produceras även IPA, ale och porter.

Det är i första hand yngre i storstadsregionerna som föredrar alkoholfri öl, och i samma takt som den ökat i popularitet har försäljningen av lättöl minskat. Sedan 2018 säljs det mer alkoholfria varianter än den klassiska svenska lunchdrycken som till största del konsumeras av medelålders män.

En av anledningarna till att försäljningen av alkoholfri öl skjutit i höjden tros vara svenskarnas ökade intresse för hälsa. Mat och träning har länge varit i fokus, men nu har intresset även kommit till drycker och medvetandet om hur alkohol påverkar kroppen har ökat.

”Jag tror att folk vill dricka olika saker vid olika tillfällen. Vi ser i våra undersökningar att man inte bara dricker alkoholfritt, men tidigare när man av någon anledning inte velat dricka öl med alkohol så har man varit hänvisad till vatten eller läsk”, säger Anna-Karin Fondberg.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies