ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Presidentvalet i USA

Var sjätte val-tyckare var robot

  • Båda presidentkandidaterna

Kampen mellan Donald Trump och Hillary Clinton fördes inte bara på traditionella debattscener. En stor del av den har utspelat sig på nätet, bland annat via Twitter, med ivriga påhejare från varje läger. Problemet är dock att många av dem bara fanns på låtsas.

"Sociala medier har sänkt tröskeln för att fler ska kunna vara med i det politiska samtalet. Det räcker med en telefon och nät så kan du delta i diskussionen."

Det säger Marie Grusell, medieforskare vid Göteborgs universitet, och pekar på en av de stora fördelarna som sociala medier har inneburit för vanliga medborgare. Men att det är så enkelt att agera på den här typen av plattformar har också gjort dem lätta att missbruka för mer ljusskygga verksamheter.

Exempel på hur man kan göra det är via twitterrobotar, alltså fejkade konton som styrs av datorprogram. Upphovsmännen försöker med hjälp av profilbilder och påhittade bakgrunder få det att framstå som att verkliga personer står bakom dessa konton.

Robotarna agerar också som vanliga användare — de kan länka, "retweeta" och dela, skriva och kommentera inlägg. Syftet med sådana här fejkkonton kan vara att skapa kaos, förklarar Marie Grusell.

"Man vill sprida falska nyheter och störa det politiska samtalet. Förmodligen har man idéer om vilken sida man står på, och så vill man skapa uppmärksamhet i och med den här typen av statusuppdateringar."

En ny studie visar att den här typen av robotar har använts i hög utsträckning för att påverka diskussionerna inför presidentvalet i USA.

Forskare vid University of Southern California samlade ihop över 20 miljoner twitterinlägg med koppling till amerikanska presidentvalet från ungefär 2,8 miljoner användare mellan 16 september och 21 oktober i år.

Med hjälp av ett särskilt datorprogram kunde forskarna sedan identifiera fejkade twitterkonton bland dessa. Troligtvis var 400.000 stycken av användarna egentligen robotar, uppskattar forskarna i studien som presenteras i tidskriften First Monday. Dessa stod för ungefär 3,8 miljoner, alltså nära 19 procent, av inläggen.

Enligt en studie vid Oxford universitet var 25 procent av twittrarna under valdebatterna fejkkonton. 

Frågan som dyker upp är så klart vem som ligger bakom sådana här konton. Men det är oklart.

"Det handlar om personer som är väldigt tekniskt kunniga och som har lätt att dölja sina spår. Det är svårt att avslöja vilka de är", säger Marie Grusell.

Forskarna i studien skriver att det här tillvägagångssättet kan påverka den politiska diskussionen och bidra till spridningen av falsk information. Marie Grusell håller med — den här typen av konton riskerar att polarisera debatten.

"Det blir än mer ställningstaganden i form av "vi och dem". Det är tydligt att det blir två sidor som har svårt att mötas i mitten och skapa kompromisser som får samhället att leva vidare."

Hon uppmanar alla att tänka efter innan man delar något.

"Det blir allt viktigare att titta på vad det är jag delar, man ska ta ett aktivt beslut att "jag tror på det här". Och är källan en trovärdig person som aktivt deltar i det politiska samtalet och som jag litar på? Vårt eget ansvar blir allt viktigare."

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies