1515

Var fjärde kommer permitteras – 1,3 miljoner svenskar omfattas av rekordstödet

Totalt 1,3 miljoner svenskar har varit korttidspermitterade när 2020 summeras, enligt en ny prognos från finansdepartementet till Di. Det innebär att kostnaden rakar i höjden till totalt 95 miljarder kronor och att notan för regeringens alla krispaket nu beräknas landa på 240 miljarder kronor. 

Finansminister Magdalena Andersson (S).
Finansminister Magdalena Andersson (S).Foto:Amanda Lindgren

Korttidspermitteringarna har överträffat finansdepartementets förväntningar rejält. I dag omfattas 420.000 personer av stödet och 22 miljarder kronor har betalats ut. Totalt räknar finansdepartementet med att 550.000 personer i genomsnitt kommer vara i korttidspermitterade under de nio månader reformen är i kraft, enligt finansminister Magdalena Andersson som vid en pressträff summerar kostnaden till 95 miljarder kronor. 

”Det är en mycket omfattande reform, som gör att många löntagare som annars skulle vara arbetslösa nu kan vara korttidspermitterade”, säger Magdalena Andersson. 

”Det visar hur djupt och brett den här krisen har slagit”, säger hon vidare och utesluter inte att prognosen överträffas. 

Det betyder att de totala krispaketen från januaripartierna summerar till 240 miljarder kronor. När stödet växer ökar samtidigt behovet av kontroller påpekar Magdalena Andersson. 

”Stödet är till för krisande företag och inte för fifflare och bedragare”, säger hon. 

När det ursprungliga förslaget om korttidspermitteringar presenterades av utredaren Anders Ferbe för ett drygt år ingick stöd för kompetenshöjande åtgärder under den frigjorda arbetstiden. Men när denna, från fack och arbetsgivare efterfrågade del av förslaget, kommer har Magdalena Andersson inga besked om. 

Prognosen innebär att samtidigt nästan var fjärde person i arbetskraften - motsvarande 1,3 miljoner människor - kommer därmed att vara undersysselsatt men få behålla större delen av sin lön under hela eller delar av krisen, enligt en beräkning som finansdepartementet har gjort på uppdrag av Di. 

Är det inte lite provocerande samtidigt som det är dubbla skift på sjukhusen? 

”Vi hör också en del berättelser om att en del som har en sjukvårdsutbildning arbetar i sjukvården och i äldreomsorgen. Jag hoppas naturligtvis att fler gör det”, säger Magdalena Andersson. 

För tre veckor sedan presenterade finansminister Magdalena Andersson departementets syn på den ekonomiska utvecklingen. Basscenariot var en ekonomisk tillväxt på minus 4,2 i år och ett dystert scenario med ett tillväxttapp på minus 10 procent. Finansdepartementet ändrar inte den bedömningen. 

Magdalena Andersson pekar på att sällanköpshandeln och resebranschen går svagt medan andra delar av handeln går som tåget, och hon noterar en viss återhämtning i slutet av april, baserat på försäljningsdata från kortföretag. 

”Vi köper färre kylskåp, men fler burkar krossade tomater”, säger Magdalena Andersson. 

H&M:s försäljningsras i olika länder visar samtidigt att den ekonomiska smällen har varit hårdare i länder som stängt sina ekonomier mer än Sverige, 

Samtidigt som arbetslösheten stiger i linje med de höga förväntningarna, dröjer de stora effekterna på bostadsmarknaden.  

”Om vi nu ser att fler av varslen leder till arbetslöshet, så kan det påverka bostadsmarknaden i större utsträckning. Samtidigt är räntorna låga vilket stabiliserar utvecklingen på bostadsmarknaden”, säger hon. 


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?