Annons

Var femte leksaksbutik har försvunnit sedan 2008

Den amerikanska leksakskedjan Toys R Us ansöker om företagsrekonstruktion. I Sverige är leksaksaffärerna under press från e-handeln och sedan 2008 har nästan var femte leksaksbutik försvunnit.

Det är en bransch som digitaliseringen påverkar väldigt kraftfullt, säger Jonas Arnberg, vd på HUI Research.

Beskedet att amerikanska leksakskedjan Toys R Us ansöker om företagsrekonstruktion är ytterligare en signal om att detaljhandeln kämpar i motvind när e-handelsjättar som Amazon och lågpriskedjor vinner mark i USA, där ett dussintal stora kedjor ska ha ansökt om konkurs i år, enligt Reuters.

Danska leksaksgruppen Top-Toy, som driver Toys R Us i Norden, skriver i ett pressmeddelande att verksamheten i Danmark, Norge, Sverige, Finland och Island inte påverkas av en eventuell amerikansk konkurs med hänvisning till att bolagets relation till Toys R Us "består endast i ett licensavtal på global nivå".

"På kort sikt ser vi inte att detta får några konsekvenser för vår verksamhet", skriver Søren Torp Laursen, vd för Top Toy.

Samtidigt är de traditionella leksaksbutikerna under press i Sverige. Enligt siffror från Statistiska centralbyrån (SCB) fanns det i Sverige 453 leksaksaffärer 2008. 2016 var motsvarande siffra 372, det vill säga en nedgång med nästan 18 procent. Men omsättningen för klassiska leksaker, här ingår inte tv-spel och babyskötselprodukter, stiger. 2013 såldes leksaker för 3,8 miljarder kronor, en siffra som 2016 hade hoppat upp till över 4,3 miljarder kronor, enligt branschorganisationen Lek- och Babybranschen.

Från 2006 till 2016 har branschen ökat omsättningen med över 1 miljard kronor, säger Lena Hedö, informatör på Lek- och Babybranschen.Handeln flyttar till nätet

Under 2016 omsatte näthandeln för leksaker och barnartiklar 1,7 miljarder kronor, en ökning med 23 procent jämfört med året innan, enligt siffror från Postnord.

"Det är väldigt tydligt att det ökar, och drivkrafterna är stressade småbarnsföräldrar som kan handla när det passar. Generellt brukar man säga att utländska aktörer tar mycket av försäljningen men i leksaksbranschen är det ganska lite från utlandet", säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker och e-handelsexpert på Postnord.

Enligt Jonas Arnberg på HUI Research sker nu all tillväxt i Sverige för sällanköpshandel — handel som inte omfattar mat — på nätet.

Det gör att de som inte har ställt om till det digitala får problem.

Och Arnberg höjer ett varningens finger.

"Tänk den dag när konjunkturen viker och räntan stiger. Nu har vi digitalisering i högkonjunktur och ändå ser att vi att jättemånga företag har problem. Frågan som ställs är vad som händer när konjunkturen vänder ned", säger Jonas Arnberg.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AcarixAnnons

Acarix vill revolutionera vårdkedjan för hjärt- och kärlsjukdomar

Med fokus på världens vanligaste dödsorsak har medtech-bolaget Acarix utvecklat en innovation som spås spela stor roll för framtidens diagnostik. Nu accelererar företaget sin kommersiella resa framåt. Med en lyckad företrädesemission i ryggen kan Acarix springa längre och nå den globala marknaden.

Hjärt- och kärlsjukdomar är i dag de vanligaste dödsorsakerna i världen och bara i Sverige är två miljoner drabbade. Men faktum är att bara drygt tio procent av de som söker vård för bröstsmärtor faktiskt har hjärtproblematik kopplat till hjärt- och kärlsjukdomar. I många fall rör det sig om symptom för andra bakomliggande problem eller sjukdomstillstånd.

Utredningar gällande bröstsmärtor tar både tid och är resurskrävande, vilket resulterar i långa väntetider. Med den här problematiken som bakgrund startades medtech-bolaget Acarix. De har utvecklat en innovativ handhållen enhet, CADScor®System, som snabbt kan hjälpa till att utesluta kranskärlssjukdom tidigt i vårdkedjan. 

– Grundtanken är att CADScor®System ska hjälpa läkare att hänvisa patienter till rätt vårdinstans, så att de som har reella hjärtproblem kopplat till kranskärlssjukdomar kan komma åt den avancerade vården snabbare, säger Per Persson, vd för Acarix. 

Accelererande kommersiell fas

CADScor®System är ett icke-invasivt och strålningsfritt diagnostiskt hjälpmedel som säljs tillsammans med engångsplåster, vilka på sikt förväntas generera majoriteten av Acarix intäkter. 

Acarix har nyligen gått in i en accelererande kommersiell fas för att etablera sin innovation globalt. Under sommaren togs ett beslut om att dra nytta av det vakuum som bildats inom medtech-branschen i samband med coronapandemin, och bolaget öppnade upp för en företrädesemission som innebär en ekonomisk boost på runt 48 miljoner kronor. 

– Det har varit ett väldigt stort intresse kring vår aktie, nyemissionen övertecknades med 23 procent. Detta försätter oss i en väldigt gynnsam position där vi kan fokusera helt på vår kommersiella resa i 18 månader framåt, säger Per Persson. 

Aktiv dialog med globala beslutsorgan

Acarix kommer nu fortsätta bygga mer evidens kring CADScor®System. Bolaget har två pågående kliniska studier och en tredje håller på att startas upp. 

Parallellt jobbar Acarix också intensivt med etablering av innovationen i Tyskland, Storbritannien och USA som ska komplettera bolagets närvaro i de nordiska länderna. Här handlar det om att bli inkluderad och rekommenderad i myndigheternas riktlinjer för att nå hela vägen in i vårdapparaterna.

– Den tyska marknaden är en av världens största medicintekniska marknader och är en mycket viktig referens för kommande satsningar, så den är vårt fokus. Vi jobbar just nu aktivt med tyska gemensamma federala kommittén, G-BA, om en framtida subventionering för CADScor®System i Tyskland. Detta innebär att staten går in och öronmärker pengar för att etablera vår diagnostiska metodik inom vården, säger Per Persson. 

Siktet inställt på USA

För att även nå den viktiga amerikanska marknaden lämnade Acarix in en ansökan om godkännande till FDA, USA:s läkemedelsmyndighet, i slutet av 2019. Just nu pågår en aktiv dialog med myndigheten och processen mot ett godkännande utvecklas fortlöpande.

Parallellt med den globala expansionen fortsätter också kontinuerlig vidareutveckling av produkten. I takt med att hjärt- och kärlsjukdomar växer som ett allvarligt hälsoproblem i världen, förstärks också CADScor®Systems roll som en viktig pusselbit för att effektivisera vårdkedjan i grunden.

Fakta om Acarix

Acarix är ett svenskt medicintekniskt bolag som utvecklar och kommersialiserar diagnostiska test för hjärt- och kärlsjukdomar. Bolaget grundades 2009 som en avknoppning från Coloplast. Huvudkontoret ligger i Malmö. Kontakt: info@acarix.com

Läs mer om Acarix innovation här

 

Mer från Acarix

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Acarix och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?