Annons

Var är det gröna i alla trillioner som delas ut för att rädda Europa?

ANALYS Astronomiska summor investeras för att rädda Europas ekonomier i coronan. Pengar som är tillräckliga för att få till en grön omstart, men ändå är det få som ställer krav. Spännande satsningar i Österrike och Frankrike sticker ut. Sverige borde hänga på för att behålla den gröna ledartröjan, skriver 2030-sekretariatets vd Jakob Lagercrantz i en gästanalys.

Austrian Airlines får hårda krav på sig för att få stöd från österrikiska staten.
Austrian Airlines får hårda krav på sig för att få stöd från österrikiska staten.Foto:Matthias Schrader

När det Internationella Energiorganet IEA nyligen lanserade sin återställningsplan för energi efter corona tog de i. De föreslår att de 30 medlemsländerna allokerar 3 trillioner dollar till fossilfri energi fördelat på tre år. En trillion är tusen miljarder, en till synes astronomisk summa, dubbelt den svenska bruttonationalprodukten. Men närmare 2 trillioner satsas årligen på energiinvesteringar globalt, så relateras siffran till en normal investeringstakt så blir den greppbar. 

IEA konkretiserar vad många nationella regeringar talar om, en grön återstart. EU talar om ett coronapaket på 750 miljarder euro, och exempelvis Tyskland har lanserat två stora stödpaket på närmare en trillion euro. Men var finns det gröna i dessa trillioner?

Jakob Lagercrantz är vd för 2030-sekretariatet.
Jakob Lagercrantz är vd för 2030-sekretariatet.Foto:2030-sekretariatet

Om regeringarna gjorde som EIA skulle vi verkligen få en omstart – men hur ser det ut? 

Flygindustrin är en av de hårdast drabbade sektorerna i samhället. Deras internationella branschorgan IATA tror inte att verksamheten är tillbaka till det normala förrän 2024. Flygandet har i princip helt upphört under krisen. Den Brysselbaserade transport- och miljöorganisationen Transport & Environment har sammanställt en ”bailout tracker” som följer stöd som regeringar lovat till ofta nationellt delägda bolag. Det kan handla om lån, om bidrag eller kreditgarantier. 

I mitten av juni hade 33 miljarder euro allokerats till 27 europeiska flygbolag. Två av dessa stöd hade enligt listan mer eller mindre bindande miljökrav. Till den kan vi nu lägga det andra stödet till SAS som kan visa sig innehålla tuffa miljökrav. De mest konkreta kraven ställs på Austrian Airlines:

• De skall halvera sina inrikesutsläpp till 2030, och minska utsläppen från internationella resor med 30% till samma år. För att nå detta mål kommer inrikes resande att i möjligaste mån flyttas till tåg, och en straffavgift läggs på korta flygresor. För de internationella är nya plan med effektivare motorer, och biobränslen de viktigaste åtgärderna.

• De skall blanda in minst två procent bioflygbränsle 

• Flygplansflottan moderniseras för att minska utsläppen. 

Air France får sju miljarder euro i lån och lånegarantier. Miljökraven på 2% biobränsleinblandning och inget inrikesflyg på sträckor som tåget når på 2,5 timmar låter bra – men är inte bindande. 

Kraven på SAS är intressanta. De är inte detaljerade ännu, men regeringen är tydlig. För att delta i rekapitaliseringen ”ska regeringen verka för att SAS ska sätta nya ambitiösa mål för att minska utsläppen”, och ” regeringen kommer också att noga följa SAS klimatarbete och regelbundet göra en fördjupad klimatanalys”.

Återställningen efter corona kan vara en nystart med gröna förtecken, vilket innebär en nystart med nyare teknik, och delvis nya affärsmodeller. Oavsett vilket område vi diskuterar finns chansen till en justering av inriktningen, och coronakrisen har gett oss en chans. 

Denna återställning kommer att göra Austrian Airlines till ett av de mest spännande flygbolagen i Europa, återställningen gör att Frankrike lanserar en plan att dominera den europeiska batteriindustrin till stöd för elfordon, flera storstäder i Europa satsar miljarder på att bygga ut cykelmobilitet

Och äntligen ska även Stockholm bygga ut cykelbanorna för 170 miljoner. Sverige har satt de globalt tuffaste målen för transportsektorn, men nu kommer andra länder i fatt.

Genom att satsa oss ur krisen, en beprövad svensk modell, har vi chansen att behålla försprånget och stärka den svenska industrins konkurrenskraft.

Jakob Lagercrantz är vd för 2030-sekretariatet, som jobbar för att driva igenom Sverige mål att transportsektorn 2030 ska ha minskat sina utsläpp med 70 procent jämfört med år 2010. Åsikterna som uttryck i artikeln är skribents egna. 


Innehåll från ISRAnnons

De är i immunterapins framkant

Ola Winqvist, CEO på ISR.
Ola Winqvist, CEO på ISR.

ISR Immune System Regulation Holding är ett läkemedel- och forskningsbolag inom immunterapi. Sedan 2012 arbetar de på bred front för att bekämpa några av världens mest ökända sjukdomar som hiv, cancer och hepatit B. En nyligen genomförd nyemission visar på ett mycket starkt intresse från investerare. 

Svenska ISR, med bas på Karolinska Institutet i Stockholm, startade via en upptäckt från djurvärlden. ISR såg att kastrerade katter sjuka i fiv – motsvarigheten till hiv – överlevde i markant högre grad till skillnad mot okastrerade katter som drabbats av viruset. 

– Kastreringen av katter leder till att produktionen av könshormoner släcks ner. Hjärnsystemet producerar då substansen GnRH – en liten molekyl med stor betydelse. Den stimulerar frisättningen av könshormoner men aktiverar även viktiga delar av immunsystemet så att infektionen börjar behandlas, säger Ola Winqvist, CEO på ISR.

EXTERN LÄNK: Nyfiken på ISR:s teknologi? Läs mer här

Pågående behandlingsstudier 

Den här insikten lade grunden för ISR, som i dag utvecklar nästa generations immunstimulerande läkemedelskandidater.

– Hormonet GnRH har funnits som läkemedel på marknaden i över 30 år och används bland annat mot prostatacancer. Då exponeras viruset för immunsystemet som kan eliminera den infekterade cellen, säger Ola Winqvist. 

Nu pågår behandlingsstudier på sjukhus i Stockholm och Göteborg kring om hivpatienter som får bromsmedicin kan minska den integrerade virusmängden och eventuellt bota sjukdomen. 

– När coronapandemin mattats av kommer vi även påbörja en studie i Berlin med smittade patienter som är resistenta mot bromsmedicin. Artresistens drabbar upp till 14 procent av hivsmittade. Det är ett stort problem som leder till att patienten riskerar att vidareutveckla aids. Det här ser vi som en marknadsintroduktion där tiden till marknaden bedöms vara väldigt kort, säger Ola Winqvist. 

EXTERN LÄNK: Läs mer om bolagets arbete med läkemedel för hiv-marknaden

Stark ekonomisk plattform 

ISR senaste förträdesemission, som avslutades 29 maj, tillförde bolaget cirka 71,7 miljoner kronor. Det ger dem en stark ekonomisk plattform för att kunna genomföra kommande studier och visar att investerarna har en god tilltro till bolagets utvecklingsarbete. 

– Vi står på flera ben: hiv, cancer, hepatit B och, mest aktuellt, ett vaccin mot coronaviruset. Vi har med andra ord en utvecklingsportfölj med stor potential och studier som behöver refinansieras. De som valt att gå in i det här ser, precis som oss, en rad möjligheter som snart öppnas upp, säger Lennart Dreyer, COO på ISR, och avslutar: 

– Vi vill tacka både nytillkomna och tidigare aktieägare för förtroendet som vi har fått. Det finns en enorm marknad i både öst och väst som väntar på oss. I Kina lider till exempel 100 miljoner människor av hepatit B och vår artresestentstudie kommer med all sannolikhet bli intressant för den amerikanska marknaden – en spännande pipeline, minst sagt! 

Fakta ISR
ISR Immune System Regulation Holding AB är ett innovationsdrivet forskningsbolag med fokus på immunsystemet, baserat på Karolinska Institutet i Stockholm. Bolaget utvecklar immunstimulerande läkemedel för att behandla kroniska infektionssjukdomar och cancer genom att aktivera det egna immunsystemet. Just nu genomför ISR flera viktiga studier, både när det gäller hiv och cancer som kan få stor betydelse för framtidens behandlingar. EXTERN LÄNK: Läs mer här

Mer från ISR

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ISR och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?