1515

Vänsterpartiet avfärdar Löfvens nya kompromiss: ”Politisk teater”

Regeringen öppnar för en ny kompromiss om hyrorna och ger nu bostadsmarknadens parter en chans att förhandla fram en egen lösning. Men Vänsterpartiledaren Nooshi Dadgostar avfärdar utspelet som politisk teater.

Statsminister Stefan Löfven (S), Annie Lööf (C) och Nooshi Dadgostar (V).
Statsminister Stefan Löfven (S), Annie Lööf (C) och Nooshi Dadgostar (V).Foto:TT

Med mindre än ett dygn kvar till den avgörande förtroendeomröstningen på måndag höll statsminister Stefan Löfven en pressträff tillsammans med Centerledaren Annie Lööf.

Med sig hade de en ny kompromisslösning, i hopp om att försöka blidka Vänsterpartiet, som tidigare i veckan meddelade att man inte längre har förtroende för Stefan Löfven.

Budet från regeringen nu är att man ger parterna på bostadsmarknaden en möjlighet att göra upp om en egen modell för att reformera hyrorna vid nyproduktion.

Och om de kommer överens så ska regeringen gå vidare med parternas förslag, istället för det nuvarande utredningsförslaget.

”Det här är ett tydligt krav som lyfts av Nooshi Dadgostar och Vänsterpartiet. Den lösning som vi nu redogör för innebär att bostadsmarknadens parter får en möjlighet att lösa frågan”, säger Stefan Löfven.

Samtidigt lever utredningens förslag, som Vänsterpartiet motsätter sig, kvar i bakgrunden. Beskedet från Stefan Löfven är att regeringen kommer att gå vidare med utredningen om inte parterna kommer överens.

”Vi förväntar oss nu att övriga partier är beredda att ta ansvar för att inte driva Sverige in i en politisk kris”, säger han.

Annie Lööf klargjorde på söndagen att punkt 44 i januariavtalet, där det står att fri hyressättning ska införas vid nyproduktion, alltjämt finns kvar.

Men att det nu finns en möjlighet för parterna att göra upp om hur det ska gå till.

”Vi har tagit intryck av den kritik som finns gällande process och vi presenterar därför i dag, de fyra januaripartierna gemensamt, en ny ordning för förslaget”, säger hon.

Samtidigt är Annie Lööf mycket kritisk till oppositionens agerande.

”Trots att de är oense om färdriktningen så ser vi att en ohelig koalition i Sveriges riksdag har gått samman för att hota att fälla regeringen och januariavtalet. Detta utan en egen plan för hur Sverige ska styras. Och ett sådant agerande riskerar att leda enbart till stor osäkerhet och oreda i svensk politik”, säger hon.

Vänsterpartiet behövde ingen längre betänketid och det dröjde bara några minuter innan partiledaren Nooshi Dadgostar gick ut på Twitter och sågade januaripartiernas nya invit.

”Det här är oseriöst och politisk teater för att förhala processen. Ta ansvar för landet och stryk punkt 44”, skrev hon.

I en intervju med Ekot på Sveriges radio strax efter utvecklade hon kritiken.

”Om det finns ett hot om att marknadshyror ska genomföras, då är det en väldigt orättvis förhandling. För då behöver inte den ena parten gå med på särskilt mycket över huvud taget, medan den andra förhandlar med pistolen mot tinningen. Och det är inte den svenska modellen”, sa Nooshi Dadgostar.

Kravet inför måndagens förtroendeomröstning är att punkt 44 i januariavtalet stryks, så att förhandlingarna mellan parterna kan ske förutsättningslöst.

”Som det ser ut nu så har vi inte fått förtroende för statsministern”, säger Nooshi Dadgostar till Ekot.

Stefan Löfven ställer sig frågande till Nooshi Dadgostars besked.

”Att kalla en förhandling mellan bostadsmarknadens parter för teater, det förstår inte jag”, säger han och tillägger att parterna nu fått helt nya möjligheter att förhandla med varandra.

”Att politiken då skulle säga, nej, det får inte ni göra, utan för oss är det viktigare att ställa till med en politisk kris, det är inte ansvarsfullt.”

Både Stefan Löfven och Annie Lööf anser att januaripartierna, med sitt nya bud om att låta parterna förhandla, har levt upp till det som Vänsterpartiet begärt. 

”Det ligger ett väldigt tungt ansvar nu på Nooshi Dadgostar att leva upp till det hon faktiskt krävde i förra veckan. För nu är det ett nytt skifte i svensk politik där Vänsterpartiet valt att kroka arm med Sverigedemokraterna”, säger Annie Lööf.

 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?