1515
Annons

Vandringsutställning ska hållet minnet av Auschwitz levande

NORRKÖPING. 2017 slet sig ett par direktörer och marknadschefer från Norrköping loss – med målet att få världen som arbetsmarknad.  Med start i maj står de nu bakom en vandringsutställning som ska ta besökarna innanför taggtrådsstängslen i Auschwitz.

Foto:Henrik Lenngren
Foto:

En gul spårvagn gnisslar förbi när Stefan Papangelis ger sig i kast att klä sina första år som företagare med ord.

”Först växte vi från noll till 39 miljoner kronor på två år och gjorde utställningar om allt från Titanic och dinosaurier till Banksy och en av världens mest unika Louis Vuitton-samlingar. Sedan kom pandemin och hela verksamheten störtdök. Vår bransch stängde först och öppnade sist. Nu känner jag mig som en liten kycklingunge som äntligen får flyga ut igen.”

Som vd för vandringsutställningsarrangören Nordic Exhibitions & Events har han på nära håll fått se hur snabbt det kan gå från tillväxtsuccé till kris och sedan full fart igen.

”Även om rullgardinen drogs ner för oss har vi hela tiden haft strategin att vara redo när samhället väl öppnar upp. Nu i år kommer vi ha mer att göra än någonsin.”

2017 lämnade han en trygg och välbetald roll som vd för Upplev Norrköping för att hoppa på entreprenörståget tillsammans med kollegan Johan Bergerfalk samt Mattias Zingmark, marknadschef på Kolmårdens Djurpark. 

”Efter att ha i många år försökt sätta Norrköping på kartan ville vi prova våra vingar utanför nollelvaområdet. Med vår kompetens, kunskap, kontaktytor kände vi att vi kunde flyga rätt långt”, säger han.

Idag är Nordic Exhibitions & Events ett av ytterst få företag i Sverige som konkurrerar om de stora vandringsutställningar som ambulerar i världen.

”Idag skriver vi faktiskt på ett avtal att bygga en utställning med ett av världens starkaste varumärken för barn. Dessutom har vi fått Europarättigheterna för ett projekt med Jurassic World och Universal Pictures”, berättar Stefan Papangelis.

Men den utställning som lär locka allra mest folk i år är utställningen om Auschwitz, en samproduktion med Musealia och Auschwitz-Birkenau State Museum där mer än 700 originalföremål, däribland Rudolf Hess skrivbord, visas upp för allmänheten. Det handlar också om personliga tillhörigheter från några av offren samt dokument och opublicerat audiovisuellt material. Dessutom kommer överlevare finnas på plats.

”Utställningen har vandrat från Madrid och New York vidare till Kansas och nu till Malmö. Intresset har varit enormt i världen. Bara i Kansas hade man 315 000 besökare. Nu vill vi lyfta in det svenska perspektivet”, säger Stefan Papangelis.

Målet, berättar han, är att skapa en känslosam utställning som ger kunskap och förståelse.

”För oss är det mer än bara en utställning. Vi ser det snarare som att vi är med och sprider någon form av budskap till allmänheten, inte minst i den oroliga tid vi lever i nu.”

Att Malmö blev värdstad för det enda stoppet i Skandinavien var, enligt Stefan Papangelis, mer eller mindre självklart.

”Malmö har varit värd för Internationella Förintelsekonferensen och har dessutom sin egen historia med tanke på att de vita bussarna kom till staden med judar som hade befriats från koncentrationslägren efter andra världskriget.”

I samband med biljettsläpp i vintras såldes 11 000 biljetter inom loppet av tre dygn. Stefan Papangelis tror att utställningen, med premiär den 26 maj, har potential att växa sig stor under de åtta månaderna.

”Varje år reser 50 000 svenska skolungdomar till Auschwitz. Ambitionen är att minst lika många ska besöka vår utställning. Jag skulle inte bli förvånad om vi kan locka totalt 150 000 besökare till Malmö.”

Utställningen rullar fram till slutet av januari. Avslutningen sker samma helg som förintelsens minnesdag, den 27 januari.

”Det känns emotionellt att få vara med på den här resan. Temat är ’not long ago, not far away’, och det sammanfattar väl egentligen allting perfekt. Det som hände i Auschwitz får aldrig hända igen”, säger Stefan Papangelis.

 

.

Innehåll från AccentureAnnons

Bransch i omvandling: Det här krävs för partnerskap med den nya elkunden

Vinterns elpriser har, minst sagt, fått konsumenterna att lägga märke till sin elräkning. Nu måste elbolagen visa kunderna att de erbjuder något mer än bara en faktura, och det finns framförallt fem områden som krävs för att skapa partnerskap med den nya elkunden.

Läs mer om vad som krävs för att bli framtidens elleverantör 

Det är mycket el på agendan just nu. Efter en vinter med rekordhöga elpriser har Rysslands invasion av Ukraina satt kniven mot strupen på den europeiska energianvändningen, samtidigt som klimatkrisen kräver en omställning från fossila bränslen i varenda bransch, från transport till ståltillverkning.

– Energi är verkligen en bransch under stark omvandling, och det sker brett i hela samhället, konstaterar Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

– Framförallt ser vi att kunderna, oavsett om det är privatkunder eller företagskunder, i dag ställer helt andra krav på sin elleverantör än vad de har gjort tidigare.

Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.
Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

Rapporten ”The New Energy Consumer” från Accenture konstaterar att relationen mellan kund och elleverantör tidigare var i princip transaktionsbaserad. El kom ur två hål i väggen, räkningen betalades, ingen tänkte mer på det än så.

– Men både det höga elpris vi ser nu och den höga medvetenhet som finns kring hållbarhet har ändrat det här markant. Slutkunden idag vill vara med och bidra till energi-omställningen genom att köpa grönare el, men de vill också ha hjälp från elbolagen med att effektivisera sin egen elkonsumtion.

Perspektivskifte av stora mått

Och det här ställer elbolagen inför ett perspektivskifte av stora mått. Inte minst kräver det en ny syn på vad som egentligen skapar värde för både dem själva, och för kunden. Enligt rapporten är det framförallt fem områden som elbolagen behöver fundera över för att skapa en känslomässig, snarare än transaktionsbaserad, relation med sina kunder: Syfte, Produkter, Teknikplattformar, Talang och Partnerskap.

– Alla de här fem är lika viktiga, men att ha ett ambitiöst och genuint syfte som fylls med reellt innehåll snarare än floskler är grunden. Syftet skall sedan driva åtgärder, för det är utan tvekan så att kunder och företag vill köpa tjänster och produkter från företag som bidrar till omställningen kring hållbarhet.

Det är med ett tydligt syfte företagen kan hitta riktningen för att utveckla nya produkter och tekniska plattformar, det är med ett tydligt syfte de kan attrahera anställda och kunder, och det är med ett tydligt syfte de hittar de partnerskap som blir avgörande för att kunna bli en viktig spelare, inte bara på elmarknaden, utan i den energiomställning som nu sker inom hela samhället. Och här ser Fredrik Engdar att de svenska bolagen ligger bra till.

– Många svenska elbolag ligger redan långt framme, för de vet vad de vill åstadkomma och de verkar vara genuina i sin önskan att nå dit. Nu gäller det att ta nästa steg och fortsätta driva omvandlingen mot ett hållbart samhälle.

Rapporten visar även att konsumenterna vill ha hjälp att själva ställa om sin energikonsumtion. Dels via råd och tips, dels också via nya produkter och miljövänliga alternativ. 

– De svenska bolagen ligger bra till när det gäller att erbjuda grön el, men sen behöver de hjälpa kunderna i deras omställning och effektivisera elanvändningen. För att åstadkomma detta behövs både större insikt i kunders beteende och behov, samt nya typer av produkter. 

Nya former av partnerskap

En annan viktig aspekt av omställningen är nya former av partnerskap för att i nära samarbete med företagskunder och andra aktörer på marknaden förändra energianvändningen. 

– Partnerskap är en hjärtefråga för mig. Energiomställningen har redan lett till helt nya sorters gränsöverskridande samarbeten mellan branscher som vi inte har sett så ofta tidigare.

Till exempel möbelföretag som säljer solpaneler, snabbmatskedjor som blir laddstationer för elbilar, oljebolag som köper kraftbolag – kombinationerna är många, ibland överraskande och uppstår överallt.

– Det är den ökande kundinsikten, och självinsikten, som ligger bakom. Företagen inser att de inte kan göra allt själv, utan att de måste ingå partnerskap både med aktörer i andra branscher och med snabba, digitala startups som kan hjälpa till att utveckla nya förmågor och snabba på energiomställningen. De här konstellationerna kommer att vara avgörande för att klara av att vara relevant på den nya energimarknaden.

Läs mer om elbranschens omställning 

 

Mer från Accenture

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accenture och ej en artikel av Dagens industri

Fortnox levererar – men jublet uteblir

Småspararfavoriten Fortnox aktie har återhämtat en 40-procentig nedgång i år och trots en stark kvartalsrapport på fredagen uteblev jublet på börsen.  

Tommy Eklund, Fortnox vd.
Tommy Eklund, Fortnox vd.Foto:Jonas Ljungdahl

Affärssystembolaget Fortnox levererar ett starkt andra kvartal. Visserligen sjönk siffran i bolagets något udda mått, tillväxten tillsammans med rörelsemarginalen, från första kvartalets 72,7 procent till 67,3 procent. De underliggande siffrorna visar dock att hjälpen från förvärv var klart mindre under det andra kvartalet och att rörelsemarginalen förbättrades mot både fjolårskvartalet och det första kvartalet.

Den organiska tillväxten kom in på imponerande 28 procent och förklaras dels av ökade intäkter per befintlig kund, upp från 178 till 212 kronor på årsbasis, samtidigt som bolaget adderat 56.000 nya kunder jämfört med fjolårskvartalet. Bolaget närmar sig därmed en halv miljon kunder, och rör sig stadigt mot målet att 2025 nå 700.000 kunder och en genomsnittlig månadsintäkt per kund om 300 kronor. 

Bakom siffrorna döljer sig även de prishöjningar som Fortnox gjort mot kunderna, även om bolaget hellre talar om tillväxten ska drivas av ökat användande och nya produkter. En ny vertikal fick bolaget genom köpet av fintechbolaget Capcito förra året, ett bolag som med Saas-tjänsten Monto erbjuder automatiserad långivning och fakturafinansiering till företag.

Från årsskiftet är bolaget konsoliderat i Fortnox och än så länge tynger förvärvet lönsamheten – under det andra kvartalet med nästan minus 13 Mkr, vilket innebär att Fortnox rörelseresultat hade varit knappt 116 Mkr om detta exkluderas. 

Minussiffrorna ligger dock i planerna. Fortnox räknar med att investeringar i Capcito och Monto kommer innebära en negativ resultatpåverkan för koncernen under hela 2022. Viktigare blir att följa hur tillväxten inom vertikalen utvecklas. Än så länge verkar den vara försiktig. Mellan det första och andra kvartalet växte Fortnox fordringar inom företagslån med drygt 10 Mkr till 91 Mkr.

Växjöbolaget är en småspararfavorit med minst sagt svängig kursutveckling i år. I februari var aktien ned 40 procent från årsskiftet, nedsåld i det allmänna marknadsklimatet där investerarna ratade tech- och tillväxtaktier med höga multiplar i inflations- och ränteoron. 

Inför fredagens rapport hade aktien återhämtat hela årets nedgång. Med Fortnox historiska överleverans är det rimligt att aktien behandlats klart snällare än andra högmultipelbolag i tillväxtfacket, men det kan också förklara varför jublet över fredagens rapport uteblev.

Detta är en artikel från Di:s analysredaktion. Dagens industris journalister måste rapportera privata aktieinköp till ansvarig utgivare, och innehavet får säljas tidigast efter en månad.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera